Vad gör muslimer i Sverige över jul?
Sverige stänger ju ner mer eller mindre i tre dagar. Och alla pratar bara om julen hela december. Allt, allt går ut på att det snart är jul
Vad gör muslimska barnfamiljer i Sverige över jul?
Sverige stänger ju ner mer eller mindre i tre dagar. Och alla pratar bara om julen hela december. Allt, allt går ut på att det snart är jul
Du får väl fråga dem.
Jobbar, umgås med barnen ändå.
Vi firar jul. Det är ju inte en muslimsk högtid men det är en svensk, vi bor i Sverige så vi firar. Vi firar andra svenska högtider också.
Jag känner via mitt arbete två muslimska familjer , den ena från Iran den andra från Libanon, som har adventsstakar i fönstren, de har julgran och de ger varandra julklappar. Deras sätt att integrera sina barn, som nu är i tonåren, in i det svenska samhället, ta till sig vårt sätt att fira sekulär jul, som ju de flesta av oss gör numera. Båda familjerna har "julbord" med sitt respektive lands nationalrätter och personliga favoriträtter och efter vad jag förstår ett rent överdådigt gottebord. Pepparkakor älskar de! Ju kryddigare desto bättre.
Båda familjerna kan väl betecknas som muslimer light. Inga slöjor eller heltäckande kläder på tjejerna i familjerna. Jag tvivlar på att de besöker moskén.Inte särskilt ofta i alla fall. De är väl ungefär lika mycket muslimer som jag är kristen
Blir som en vanlig helg, förutom att man mest troligt är hemma än gör något pga att allt är stängt/stänger tidigt. Men det är ju bara ett par dagar så ingen större fara på så sätt även om det kan bli långtråkigt.
De jag känner firar alla jul, på nåt sätt. Mat och umgänge med familjen. Julklappar till barnen.
Jag hittade den här artikeln som är ett par år gammal. Den är från ett amerikanskt perspektiv men den kan säkert vara intressant om någon är nyfiken på muslimer och jul.
www.spokanepublicradio.org/regional-news/2021-12-22/american-muslims-and-the-christmas-holiday
Som flera redan skrivit så firar muslimer också jul eftersom det är en sån stor svensk högtid och de bor i Sverige.
Många verksamheter behöver ju även fortgå, även fast det är julhelg. När jag jobbade inom vården så jobbade "våra" muslimska medarbetare väldigt mycket så att andra kunde vara lediga och fira jul.
Vet några taxichaffisar som tar tomteuppdrag. Himla bra tycker jag. Några på jobbet tar de passen som vi svennebananer helst vill vara lediga på. Bjuder igen vid eid mm. Givande och tagande. Även roligt att fira något tillsammans.