• Anonym (Ingen skönhet)

Video i jobbansökan

Jag söker en del jobb, och får alltid panik när de vill att man ska skicka in en video på sig själv där man svarar på någon fråga.

Jag förstår tanken, att man får en känsla för hur personen är- men det är väl oundvikligt att man gör ett mycket sämre intryck om man ser sämre ut på video än i verkligheten.

Är man ingen skönhet så drar det ju ner intrycket väldigt mycket, även om arbetsgivarna vill försöka vara "fördomsfria".
    Jag får panik, men man måste väl för att ha någon chans...

Tips hur jag ska tänka för att våga? 

• Svar på tråden Video i jobbansökan
  • Anonym (Hanna)

Jag förstår din panik! Jag söker aldrig jobb som begär någon form av video. Har gjort det en gång, aldrig mer! Jag är väldigt obekväm framför kameran och blir stel som ett kylskåp i kroppsspråk och tal. Nä fyfan. Har tyvärr inga tips förutom att typ inte göra tills sig för det blir så uppenbart. 

Dock har jag haft några videointervjuer och det känns så mycket bättre än vanlig intervju på plats. 

• Anonym (Hanna)

Jag förstår din panik! Jag söker aldrig jobb som begär någon form av video. Har gjort det en gång, aldrig mer! Jag är väldigt obekväm framför kameran och blir stel som ett kylskåp i kroppsspråk och tal. Nä fyfan. Har tyvärr inga tips förutom att typ inte göra tills sig för det blir så uppenbart. 

Dock har jag haft några videointervjuer och det känns så mycket bättre än vanlig intervju på plats. 

• BuoBä

Vad är det för typ av jobb som kräver video?

Jag skulle troligen låta bli att söka ett sånt jobb, alternativ låtsas att det är ett videomöte och så får kvaliteten bli därefter.

• Anonym (Ingen skönhet)
    BuoBä skrev 2023-12-22 17:34:10 följande:

Vad är det för typ av jobb som kräver video?

Jag skulle troligen låta bli att söka ett sånt jobb, alternativ låtsas att det är ett videomöte och så får kvaliteten bli därefter.

Det är ett jobb via regionen. 
    Problemet är att de skickar ut sådana här videos i efterhand- alltså när man gått vidare till steg två så det var inget måste när jag först ansökte...
  • BuoBä
    Anonym (Ingen skönhet) skrev 2023-12-22 17:39:00 följande:
    Problemet är att de skickar ut sådana här videos i efterhand- alltså när man gått vidare till steg två så det var inget måste när jag först ansökte...
    Så märkligt.
  • Anonym (Ingen skönhet)
    BuoBä skrev 2023-12-22 17:43:36 följande:
    Så märkligt.
    Tycker du?
  • BuoBä
    Anonym (Ingen skönhet) skrev 2023-12-22 17:51:56 följande:
    Tycker du?
    Ja, är det inte ett mediajobb där man förväntas sitta framför en kamera, så förstår jag inte vitsen. Och är det dessutom steg 2 i processen så kan man ju tycka att de skulle vara nere på så få personer, och vara såpass intresserade av kandidaterna, att de kan orka med ett videosamtal åtminstone. 
  • Anonym (Ingen skönhet)
    BuoBä skrev 2023-12-22 18:39:30 följande:
    Ja, är det inte ett mediajobb där man förväntas sitta framför en kamera, så förstår jag inte vitsen. Och är det dessutom steg 2 i processen så kan man ju tycka att de skulle vara nere på så få personer, och vara såpass intresserade av kandidaterna, att de kan orka med ett videosamtal åtminstone. 
    Ja, någon anledning har de väl till att de gör som de gör.
    Jag kan inte svara på varför.
  • Anonym (Mia)
    Har oxå fått ett sån förfrågan i steg två. Var ett butiksjobb. Men hatar de och var sKirsten o konstig så jag gick inte vidare 
  • Anonym (Ingen skönhet)
    Anonym (Mia) skrev 2023-12-22 20:18:38 följande:
    Har oxå fått ett sån förfrågan i steg två. Var ett butiksjobb. Men hatar de och var sKirsten o konstig så jag gick inte vidare 
    Vad tråkigt att du inte gick vidare!
    Jag har skickat in mina videosvar nu.. Kommer säkert uppfattas som stel.

Kanske blir jag mer och mer bekväm framför kameran ju fler gånger jag gör sådant här. Men mitt utseende kan jag ju tyvärr inte göra mycket åt.. :)
  • Anonym (Hanna)
    Så var det för mig också på ett jobb jag sökte. Hade gått vidare i första momentet och i andra skulle man skicka in en video. Jag höll på i över 1,5h med att få till något bra men sen skickade jag in den tillslut. Gick inte vidare efter det, vilket jag förstår eftersom jag är asnervös och stel på video men i verkligheten är jag jättebra på kundbemötande och service. Sökte jobb på kjell och company. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ingen skönhet) skrev 2023-12-23 17:06:35 följande:
    Vad tråkigt att du inte gick vidare!
    Jag har skickat in mina videosvar nu.. Kommer säkert uppfattas som stel.

Kanske blir jag mer och mer bekväm framför kameran ju fler gånger jag gör sådant här. Men mitt utseende kan jag ju tyvärr inte göra mycket åt.. :)
    Bra gjort! Vi håller tummarna för digGlad
  • Anonym (Ingen skönhet)

Tack, Hanna!!

• Anonym (Usa)

Intressant. Jag jobbar i USA och här vill arbetsgivare att man inte ens har med en bild på sig själv i ansökan då det leder till ökad risk för diskriminering

• Anonym (Ingen skönhet)
    Anonym (Usa) skrev 2023-12-24 06:37:15 följande:

Intressant. Jag jobbar i USA och här vill arbetsgivare att man inte ens har med en bild på sig själv i ansökan då det leder till ökad risk för diskriminering

Precis. Det är ju min tanke, att utseendet spelar roll även om arbetsgivaren/rekryteraren påstår att det inte gör det.
    Men som arbetslös måste man ju... 
Svar på tråden Video i jobbansökan