• Anonym (Dödstrött på morgon)

Hur vänjer man sig att gå upp tidigt? Tips

Nästa vecka börjar jag ett nytt jobb där arbetstiderna är 7-16. Jag har aldrig jobbat så regelbundna tider. Senast jag hade såna rutiner var när jag gick i skolan för ca 8 år sedan. Jag är extremt morgontrött men har även blivit kvällstrött, förmodligen pga utmattningssyndrom och depression. 
    Dock tror jag att jag kommer må så mycket bättre med fasta rutiner och att jag kommer uppskatta ledigheten mer på helger. 

Men hur sjutton vänjer man sig när klockan ringer 05.30? Jag är ju dödstrött oavsett när jag måste gå upp så det blir spännande och se. Är ju livrädd att jag ska försova mig. 

• Svar på tråden Hur vänjer man sig att gå upp tidigt? Tips
  • Anonym (Zezzi)

Lägg dig i tid helt enkelt. Se till att få åtta timmars sömn

• linani

Gå och lägg dig i god tid, inga tupplurar när du kommer hem, vänd inte på dygnet på helgen.

Håll rutinen så brukar kroppen, för de flesta, vänja sig vid nya rutiner efter hand.

• Anonym (Bettan)

Grattis till jobbet!

Börja gå upp den tiden redan imorgon, så att du har vant dig hyfsat. Inget kul att vara typ jetlaggad första dagarna på nytt jobb. 

Håll dig vaken fram till typ nio/tio på kvällen när du vänjer dig. Fall inte för frestelsen att ta en lur på eftermiddagen. Om du gör det somnar du för sent på kvällen och får för lite nattsömn. Och då bara upprepar sig samma elände dagen efter. 

• Hjelm

Det är inte raketforskning.

Man ser till att bli trött tills man går och lägger sig (tar ut sig fysiskt, inget koffein sent, minimera skärmtid innan läggdags etc). Och så går man upp när klockan ringer. Upprepa tills det är en vana.

• Anonym (John Blund)

En sådan där väckarklocka med ljus, wake-up light, hjälper kroppen att vakna lite mer naturligt, särskilt på den mörka vintern.

En kaffekokare med tidsinställning kan låta dig vakna till nybryggt kaffe.

En dusch hjälper dig att vakna till, särskilt om du avslutar med kallt vatten.

Låt bli snooze-funktioner utan se till att gå upp direkt när du vaknar. På så sätt maximerar du sömntiden du har tillgänglig, vilket kommer att löna sig i längden.

Rutiner, rutiner, rutiner. Gå och lägg dig 8-9 timmar innan du måste gå upp och gå upp vid samma tid varje dag. Det ger din kropp bästa förutsättningarna för att anpassa sig och efter ett tag kommer även dina sömncykler att anpassa sig så att du får ut ordentligt med den djupsömn som du behöver och även att du kommer att vara i en lättare sömn när det är dags att vakna.

Själv är jag alltid tröttare när jag börjar på ett nytt jobb. Det är alla nya intryck och alla nya ansikten och arbetsuppgifter jag måste lära mig som gör mig utmattad. Så håll fritiden lite lugnare och bli inte avskräckt av att du är supertrött precis i början. Det går över ...

Lycka till på det nya jobbet!! 

• Anonym (Em)

Förbered det mesta på kvällen så du bara kan gå upp, klä på dig osv och åka. Ät frukost på jobbet om det går. Då kanske du inte behöver gå upp fullt så tidigt? 

När jag ska upp extra tidigt eller är rädd att försova mig stället jag dessutom två olika klockor. Är rädd att mobilen ska dö under natten, det har hänt ett par gånger. 

• Anonym (Pelle)
    Anonym (Zezzi) skrev 2023-12-26 10:49:23 följande:

Lägg dig i tid helt enkelt. Se till att få åtta timmars sömn

Precis.
    Sen kanske det inte känns bra första veckorna. Var ödmjuk inför det.
    Du kan behöva skjuta dina tider stegvis.
    Men måste man så måste man. Lycka till!
    Anonym (Pelle) skrev 2023-12-26 13:35:26 följande:
    Precis.
    Sen kanske det inte känns bra första veckorna. Var ödmjuk inför det.
    Du kan behöva skjuta dina tider stegvis.
    Men måste man så måste man. Lycka till!
    Nej, jag kommer vara som en zombie! Jag är van vid att sova typ från kl 23-10. Och jag har ju tyvärr alltid haft svårt att somna när jag vet att jag ska upp tidigt, det blir någon inre stress. 
    Anonym (Em) skrev 2023-12-26 12:54:29 följande:

Förbered det mesta på kvällen så du bara kan gå upp, klä på dig osv och åka. Ät frukost på jobbet om det går. Då kanske du inte behöver gå upp fullt så tidigt? 

När jag ska upp extra tidigt eller är rädd att försova mig stället jag dessutom två olika klockor. Är rädd att mobilen ska dö under natten, det har hänt ett par gånger. 

Klokt! Frukost får man nog äta på jobbet vad jag förstår det som. 

Sen ställer jag flera alarm i ca 30 min. 

• Anonym (nattugglan)

För ett par år sedan bytte jag jobb och gick från att jobba treskift till att enbart arbeta dagtid. Jag har alltid varit mer av en kvällsmänniska, svårt att stiga upp tidigt - även om jag vet att det är mycket bättre för min hälsa.

Trots att jag arbetat dagtid nu i två år ungefär så är det fortfarande pest och pina att stiga upp tidigt på morgonen. Jag äter ingen frukost hemma, äter på jobbet istället (ingen gratis frukost men tar med mig något enkelt, tex. smörgås, yoghurt, frukt).

Även om jag tycker det är jobbigt att stiga upp på morgonen så upplever jag att dagarna blivit lite lättare. Jag ser ju en positiv fördel i att komma igång direkt på morgonen istället för att gå runt i någon halvdvala. Vet att skiftarbete verkligen inte gjorde mig gott. I dagsläget känner jag då att jag aldrig vill gå tillbaka till kvälls- eller nattjobb igen, även om det innebar att jag kunde sova lite längre om mornarna.

• Anonym (nattugglan)

Och gällande larm på klockan så har jag jättemånga larm på mobilen plus en gammal hederlig väckarklocka vid sängen. Brukar även lägga mobiltelefonen en bit ifrån sängen så att jag tvingar mig själv att stiga upp för att stänga larmet (kan inte snooza i sömnen).

• Anonym (Sleep)

En väckarklocka på mobilen som väcker en i rätt sömnfas. Det är enda sättet för mig att vakna före 10. Vaknar jag fel spelar det ingen roll hur många väckarklockor jag har eller var de står, jag stänger av i sömnen eller hör/reagerar inte.

Jag har sleep as android för jag har en android men det finns liknande för iPhone. 

• Core

Om det inte är ett fysiskt tungt jobb är bästa medecin en långpromenad efter jobbet, eller ett gympass.Då infinner sig en naturlig trötthet i tid och man faller in i djupsömn ordentligt 

Svar på tråden Hur vänjer man sig att gå upp tidigt? Tips