• Iwillfindyou

    "Män har bättre hy än kvinnor"

    Jag brukar se detta på många hudvårdsforum online. Ibland brukar användarna som skriver det även jämföra bilder på kvinnor som lider av tugnt akne med några manliga skådespelare som har helt lent, lysande hy, och lägga till texter som "detta är kvinnor efter att de spenderar 100$ på hudvård vs män som tvättar ansiktet med endast shampoo". De flesta i kommentarerna säger då att det är sant, männen tycker att det är pga att de använder mindre smink än oss, kvinnorna tycker i sin tur att detta är pga hormoner. Men är det inte så att medan hormonerna kan ibland bidra till mer akne, så brukar de flesta kvinnor ändå inte hamna bland de extrema fallen av akne? Alltså jag vet att ibland brukar hormoner orsaka "extremare" fall, men om vi skulle prata generellt. Dessutom så har jag aldrig sett en man som har helt perfekt, felfri skådespelarhy naturligt utan att använda i alla fall en liten del av hudvård. De brukar ju ha sina egna unika problem, som t.ex. inväxt skäggshår eller ojlig hy. 
    Brukar det inte vara så att vi bara undermedvetet märker kvinnornas "flaws" lite mer än männens, likaså när det gäller det där med att "män åldras bättre än kvinnor" som egentligen handlar mestadels om att tecken på ålder är mer accepterade hos män?

  • Svar på tråden "Män har bättre hy än kvinnor"
  • Anonym (Kaffedrauken)

    Det är ju klart att man inte kan jämföra gemene man med en skådespelare som säkert är mer plast än hud i ansiktet.
    De flesta män använder typ endast duschgel/schampo men det funkar, visst huden kan bli torr men man utsätter ju inte huden för lika mycket påfrestningar som kvinnor gör då de flesta har ett helt badrumsskåp med prylar "de måste ha", måste ju vara bättre för huden att andas, men vad vet jag är inte hudforskare, däremot så sminkar sig många kvinnor i onödan då de är vackra utan:)

  • Anonym (Sidenmjuk)

    Jag har så fin hy så sminkbutikerna ville inte ens sälja puder till mig när jag var yngre och ville ha hjälp, för de sa att allt man sätter på mig bara skulle göra att huden ser mer ojämn ut.

    Jag tvättar i princip aldrig mitt ansikte, då jag har torr hy. Smörjer in med en droppe olja på vintern möjligen.

    Mina ben är så lena att män reagerar på det och undrar om jag inte har hårväxt eller vad jag använder för undermedel. Och svaret är- inget. Jag bara rakar som alla andra men jag har bara hår på underbenen och mina ben är lena som en romersk marmorstaty.

    Män har dock fördel av sin fetare hy på äldre dagar, det skyddar mot torra rynkor.

Svar på tråden "Män har bättre hy än kvinnor"