• Anonym (Anonym)

Deltidssjukskriven, ingen ersättning om man blir helt sjukskriven?

Hej 
    Om man är deltidssjukskriven och blir sjuk vanligt om man säger så under den tiden tex förkyld, hur blir det då? När jag var sjuk sist fick jag ingen lön för de dagarna. Betalar inte arbetsgivaren sjuklön alls om man redan är sjukskriven på deltid? 

Hoppas ni förstår hur jag menar. Har försökt googla men hittade ingen information. 

• Svar på tråden Deltidssjukskriven, ingen ersättning om man blir helt sjukskriven?
  • Anonym (Anonym)

Menar man borde väl få sjuklön för de procenten man jobbar eller ska försäkringskassan stå för det också då? 

• Anonym (C)

Nu utgår jag från att du bara har en arbetsgivare, och att det är utifrån det arbetet du är deltidsjukskriven. Nej, din arbetsgivare har redan betalat 14 dagars sjuklön, så de är inte skyldiga att betala fler dagar oavsett omfattning. Du meddelar FK så fort som möjligt (inom 7 dagar) att du blivit försämrad, sen får du ansöka om sjukpenning i ändrad omfattning för de dagar du är sjukare. Vill ha sjukpenning i högre omfattning än tidigare i mer än 7 dagar behöver du nytt läkarintyg för den nya omfattningen. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (C) skrev 2023-12-27 12:30:48 följande:

Nu utgår jag från att du bara har en arbetsgivare, och att det är utifrån det arbetet du är deltidsjukskriven. Nej, din arbetsgivare har redan betalat 14 dagars sjuklön, så de är inte skyldiga att betala fler dagar oavsett omfattning. Du meddelar FK så fort som möjligt (inom 7 dagar) att du blivit försämrad, sen får du ansöka om sjukpenning i ändrad omfattning för de dagar du är sjukare. Vill ha sjukpenning i högre omfattning än tidigare i mer än 7 dagar behöver du nytt läkarintyg för den nya omfattningen. 

Aha ja men det är ju inte försämrad på det viset. Eller spelar det ingen roll vilken anledning då? Är sjukskriven för utmattning. Men om man blir förkyld har det ju inte med det att göra. Det var så jag tänkte. 

Men då är det alltså försäkringskassan jag ska kontakta så får jag ersättning av dem? Hade jag ingen aning om.

• Anonym (Anonym)

Men då hänger jag med. Fast det ju bli så att man får ta en annan läkare för det andra intyget? Går på psykiatrin och han har ju inte med förkylningar att göra. 

• Anonym (C)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-27 13:02:23 följande:

Men då hänger jag med. Fast det ju bli så att man får ta en annan läkare för det andra intyget? Går på psykiatrin och han har ju inte med förkylningar att göra. 

Ja, du kan gå till vc för förkylningen om den drar ut på tiden, men du har 7 intygsfria dagar.

Svar på tråden Deltidssjukskriven, ingen ersättning om man blir helt sjukskriven?