• Anonym (omotiverad)

Obefintlig studiemotivation, ångest (utbränd igen?)

Jag mår så fruktansvärt dåligt just nu. Har sedan tidigare GAD (generaliserad ångestsyndrom), panikångest, social fobi, OCD (tvång) och bipolär sjukdom. Har även tidigare varit sjukskriven pga. utmattning.

För närvarande studerar jag på avancerad nivå för att ta en masterexamen. Är på sluttampen och håller på att skriva mitt examensarbete som ska vara inlämnat om knappt två veckor. Studiemotivationen är obefintlig. Skrivandet har gått otroligt trögt och jag har otroligt mycket kvar att skriva.

Kan öppna mitt dokument men jag bara sitter där och stirrar på texten. Kan inte förmå mig att komma igång. När jag väl kommer igång med arbetet så är klockan omkring midnatt vilket innebär att jag alltid sitter på nätterna och skriver i ren panik.

Nu när deadline för inlämning närmar sig väldigt snabbt så känner jag hur stressnivån bara stiger och stiger. Ändå har jag extremt svårt att komma igång. Av oklar anledning så kommer jag aldrig igång med att skriva under dagtid. Det är alltid på kvällen/natten som jag skriver. Dygnsrytmen blir mer och mer rubbad.

Har gett mig fan på att klara av att skriva klart allt och lämna in arbetet innan deadline. Men det är så fruktansvärt svårt.

Är det någon som har något bra tips på hur jag får tummen ur? Det finns bara ett examinationsdatum denna termin, om man inte är klar eller får oförväntade förhinder så är nästa examinationstillfälle först i maj/juni någongång..

Hjälp. :(

• Svar på tråden Obefintlig studiemotivation, ångest (utbränd igen?)
  • Hjelm

Dum fråga: spelar det roll att du skriver på nätterna?

Kan det inte få vara så ett tag bara du får arbetet gjort?

• Anonym (omotiverad)
    Hjelm skrev 2023-12-27 23:12:20 följande:

Dum fråga: spelar det roll att du skriver på nätterna?

Kan det inte få vara så ett tag bara du får arbetet gjort?

Visserligen kan jag skriva vilken tid på dygnet som helst, men är framförallt less på att inte komma igång. Mina enorma igångsättningssvårigheter leder till att jag förlorar värdefull skrivtid. Idag tillexempel hade jag med lätthet kunnat få ihop 5 timmars skrivtid om jag inte hade haft så svårt att starta.
  • Anonym (Nattuggla)

Jag ställer nu en jobbig fråga: Är det ett reellt problem eller något du gör till ett problem?

Den frågan fick jag en gång i tiden när jag hade samma problem som du med att inte lyckas komma igång. Jag bestämde mig då för att jag kan skriva på nätterna:

- Jag kan strunta i att försöka komma igång med skrivandet tidigare än så och göra annat istället.
    - Jag kommer hinna ändå.
    - Det blir inte perfekt, men jag ska ju bara bli godkänd. Det är allt som räknas.

Jag har nu klarat av såväl grundutbildning som doktorsexamen. Har nästan uteslutande arbetar kvällstid/nattetid.

Finns det något som gör att du inte kan sitta på nätter och skriva? Familj? Går det att lösa under en begränsad tid?

• Anonym (pluggis)

Något som har hjälpt mig med stora uppgifter är

1) Sätt ett beting. När du har skrivit klart kapitlet /5 sidor eller nåt så är du klar för dagen och får göra andra saker. Helst något med rörelse/träning så du kan släppa studierna.

2) Ibland att skriva uppgiften "baklänges". D.v.s. om jag inte vet vad jag ska sriva i metodavsnittet eller det känns jobbigt att slå upp referenser just då- skriv om resultatet istället? Eller drafta slutsatsen, där du redan kommer fram till det som du önskar och får tycka till lite om det. Låtsas att du har nått målet en stund. Det kan hjälpa hjärnan loss från frysläget.

Bara en sådan sak som att formatera rubriker/nivåer i hela dokumentet, rita en tabell eller få till en snygg innehållsförteckning kan ge lite ordning och den där lilla gnistan som säger " hey, jag kommer faktiskt framåt!" och då blir det lättare att resonera med sin skrämda stressade hjärna om att den nog klarar att jobba lite till?

3) Koppla belöning till små bitar. Skit i vikten en vecka, ät en bit godis för varje halv sida du skriver. Ge dig fan på att du ska göra alla grafer klart idag och sen får du ta en finfika, eller hämtmat, eller nåt.

4) Gör tiden synlig. Ett tag tände jag ett ljus varje dag med 6 h brinntid. Ljuset fick bara vara tänt när jag pluggade, och när ljuset brunnit till en viss nivå var dagen klar. Då ser man vad alla flummiga småpauser gör.

Se detta som en övning i att lura din egen hjärna, för det är vad det handlar om, och det du lär dig här kommer du att ha stor nytta av även i arbetslivet ibland.
    Det finns inget dåligt eller onormalt med din situation, många av oss blir blockerade och prokrastinerar ibland och man kan lära sig att gå förbi det. Så du bara tränar för livet nu, och det är en bra sak.

Lycka till! Glad

• Anonym (omotiverad)
    Anonym (pluggis) skrev 2023-12-28 08:12:59 följande:

Något som har hjälpt mig med stora uppgifter är

1) Sätt ett beting. När du har skrivit klart kapitlet /5 sidor eller nåt så är du klar för dagen och får göra andra saker. Helst något med rörelse/träning så du kan släppa studierna.

2) Ibland att skriva uppgiften "baklänges". D.v.s. om jag inte vet vad jag ska sriva i metodavsnittet eller det känns jobbigt att slå upp referenser just då- skriv om resultatet istället? Eller drafta slutsatsen, där du redan kommer fram till det som du önskar och får tycka till lite om det. Låtsas att du har nått målet en stund. Det kan hjälpa hjärnan loss från frysläget.

Bara en sådan sak som att formatera rubriker/nivåer i hela dokumentet, rita en tabell eller få till en snygg innehållsförteckning kan ge lite ordning och den där lilla gnistan som säger " hey, jag kommer faktiskt framåt!" och då blir det lättare att resonera med sin skrämda stressade hjärna om att den nog klarar att jobba lite till?

3) Koppla belöning till små bitar. Skit i vikten en vecka, ät en bit godis för varje halv sida du skriver. Ge dig fan på att du ska göra alla grafer klart idag och sen får du ta en finfika, eller hämtmat, eller nåt.

4) Gör tiden synlig. Ett tag tände jag ett ljus varje dag med 6 h brinntid. Ljuset fick bara vara tänt när jag pluggade, och när ljuset brunnit till en viss nivå var dagen klar. Då ser man vad alla flummiga småpauser gör.

Se detta som en övning i att lura din egen hjärna, för det är vad det handlar om, och det du lär dig här kommer du att ha stor nytta av även i arbetslivet ibland.
    Det finns inget dåligt eller onormalt med din situation, många av oss blir blockerade och prokrastinerar ibland och man kan lära sig att gå förbi det. Så du bara tränar för livet nu, och det är en bra sak.

Lycka till! Glad

Tack för bra tips!
  • Anonym (S)

Det låter som ADD, alltså att man inte har nåt driv eller startmotor. Har du alltid haft det så, eller är det bara nu? När jag pluggade så var jag otroligt stressad och gjorde lite som du. På nåt sätt ordnade det sig alltid ändå, lite som att kugghjulen snurrar helt omedvetet och när man väl sätter sig ner och skriver så går det. Som nån annan skrev, om det funkar att skriva på natten så gör det istället. 🙂

• Anonym (omotiverad)
    Anonym (S) skrev 2024-01-04 20:44:48 följande:

Det låter som ADD, alltså att man inte har nåt driv eller startmotor. Har du alltid haft det så, eller är det bara nu? När jag pluggade så var jag otroligt stressad och gjorde lite som du. På nåt sätt ordnade det sig alltid ändå, lite som att kugghjulen snurrar helt omedvetet och när man väl sätter sig ner och skriver så går det. Som nån annan skrev, om det funkar att skriva på natten så gör det istället. 🙂

Ja, det har nog alltid varit såhär. Finns inte lusten eller viljan så är det jättesvårt att komma till skott. Vi har ADHD och ADD i släkten men har aldrig tänkt att det skulle vara något som gäller för mig .. men kanske..

Deadline om 6 timmar. Har skrivit som en galning och är nog klar nu. Ska bara dubbelkolla eventuella stavfel och sedan skicka in.
Svar på tråden Obefintlig studiemotivation, ångest (utbränd igen?)