• Anonym (skäggstrået)

MÖRKT hårstrå i ansiktet

Jag är kvinna på 33 år. Det senaste halvåret har jag noterat att ett svart, grovt hårstrå växer ut på nedre delen av käkbenet. Det sitter mitt emellan örat och hakan, över käkbenet. Rycker ut den med pincett så snart den når någon millimeter och kan fångas upp av pincetten (ungefär varannan vecka). Har inget födelsemärke på området. (På insidan av låret har jag ett litet födelsemärke/mörkbrun prick där jag alltid får ett grovt hårstrå, så är det inte med hårstråt i ansiktet)

Är det här hormonellt? Eller vad är det? Har ingen annan anmärkningsvärd hårväxt i ansiktet. Ljushårig och ljushyad i övrigt.

Kan det vara pga underliggande sjukdom?

Min mens är ganska regelbunden, har inget preventivmedel, är inte gravid. Är överviktig (BMI 29) men det har jag varit sedan övre tonår. Diabetes? PCO? 

:(

• Svar på tråden MÖRKT hårstrå i ansiktet
  • Anonym (Skäggfläcken)

Vet ej, jag undrar samma. Själv har jag det sista året fått en fläck med grova, mellanbruna hårstrån (är rödblond i håret på huvudet) under hakan, på höger sida. Bara på höger sida, inget på vänster, det är skitkonstigt. Hoppas det finns någon som kan sådant här som svarar! 

Jag är 55 år och förbi klimakteriet, mensen upphörde för tre år sedan.

• Anonym (J)

Det är väl jättevanligt att ha? Jag har själv jätteklen hårväxt, så har inget sånt men har hört flera andra kvinnor berätta om att de rycker strån. Men ring 1177 om du är nojjig. 

• Anonym (Pincetten)

Kallas ålder har jag hört. Så småningom dör du av det.

• Anonym (No more hår)

Fullt normalt, om man tröttnar kan man döda hårsäcken med laser, och laser funkar som bäst på mörka strån. 

Jag fattar inte varför jag störde mig på mina två mörka strån på ett litet fult födelsemärke i 15 år innan jag lasrade bort alltihop- så himla nöjd!

Svar på tråden MÖRKT hårstrå i ansiktet