Påssjuka
Någon som har barn som haft påssjuka, hur länge var de sjuka. När la sig svullnaden och var det bara ena kinden el båda?
Någon som har barn som haft påssjuka, hur länge var de sjuka. När la sig svullnaden och var det bara ena kinden el båda?
Påssjuka har ingått i det allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige sedan 1982 och är därför mycket ovanligt i Sverige idag. Hur har personen ifråga fått påssjuka? Är hen inte vaccinerad? Var har hen utsatts för smitta? Påssjuka är en anmälninspliktig och smittspårningspliktig sjukdom, så kontakta sjukvården om du inte redan gjort det. Där kan du också få svar på dina frågor om symtom.
Jag vet det ingår i vaccinationsprogrammet men det är först vid 18 månaders. Och jo jag vet att det är anmälningsplikt men det var inte min fråga. Utan jag ville bara se om någon annan som har haft barn som haft påssjuka.
Jag har inte barn som haft påssjuka, men har själv haft det när jag var 5 år.
Hur länge just själva svullnaden satt i vet jag inte, men jag fick hjärnhinneinflammation som följdsjukdom. En lindrig variant lyckligtvis, men jag var tvungen att ligga stilla i sängen i en vecka, fick bara gå på toa då jag var tvungen. Jag minns det att jag inte fick gå upp, men själva påssjukan minns jag inte.
Två veckor efter att jag insjuknat i påssjuka fick jag äntligen vara uppe lite lugnt och försiktigt. Samma dag insjuknade min 3-åriga lillebror i påssjuka. Läkaren sade att han knappast skulle få hjärnhinneinflammation han också, men det fick han. Inte lätt hålla en 3-åring stilla i säng en vecka... Avundas inte mina föräldrar då de i en hel månad i streck hade ett litet barn sängliggande.
Hoppas ditt barn kommer lindrigt undan!