• Anonym (Make)

    Förändringar i text och tal

    Min fru har väldigt dåliga värden när det gäller blodvärde och järn. Hon fyller på med järn dropp till och från i månaders tid. Sen pausar man och då blir hon sämre allt eftersom och för att då bli bättre när det fylls på igen. 
    Men nu är det så dåligt att blodtrycket är än lägre än vad det brukar vara och hon är sista tiden väldigt yr, illamående, svimfärdig konstant. Och huvudvärk. Tröttheten är otroligt påtaglig. Nästa påfyllning är om en vecka. Dem finner inte att det läcker någonstans i kroppen (tänker på hennes anemi). Hjärtklappning har hon med.
    Det som skrämmer mig mest är att när hon är som sämst blir det märkbart i hennes tal och skrift också. Kanske inte har med detta att göra alls men desto bättre alla värden är desto mindre har hon av det.. hennes minne är också dåligt i perioder helt klart. men hon säger hon skriver som hon brukar och läser som hon brukar när hon sänder sms tex men när vi får dem är det inte ibland läsbart. Hon skulle på stress men det inte enbart det. Hon har börjat inse själv nu att det är ett problem och att fler och fler märker det på hennes tal. Hon pratar på och tror vi hör det hon tror hon säger men det kommer ut som en massa ord/ljud ihop. Som om du snabbspolar när någon redan pratar riktigt snabbt. Men hon skäms för detta för hon inte är som hon brukar. Kan absolut märka desto mer stressad hon är desto värre blir det. Och kanske hör dessa inte ihop men dessa problem hänger ihop för när kroppen inte funkar så funkar inte mycket av hennes andra delar. Någon som kan hjälpa oss med ideer ? Ska ta detta med doktorn nästa vecka. Men vill kolla om man kan hitta lite själv och vara pålästa.

  • Svar på tråden Förändringar i text och tal
  • Anonym (Eh)

    Inte för att måla fan på väggen men har de kollat TIA?? Dvs ministroke.

  • Anonym (Eh)
    strokeforbundet.se/vad-ar-stroke/vad-ar-tia/&gclid=Cj0KCQiAv8SsBhC7ARIsALIkVT1lmm6SPSzuJHO3gacxV3AOItS1UVc54qXFE8Yb8-2oHTCngC4qotEaAiyREALw_wcB

    Vid TIA får man strokesymtom, vanligast är:


    Förlamning, svaghet, fumlighet eller minskad känsel i armen, benet eller i båda

    Snedhet i ena sidan vid munnen

    Tal- eller språksvårigheter

    Synbortfall på ena ögat eller i halva synfältet.

    Åk genast till sjukhus om du får något av dessa symtom!

  • Anonym (Signe)

    Jag fick samma problem när det konstaterades att jag hade problem med min sköldkörtel.
    Jag fick diagnosen Hypotyreo/ Haschimoto.

    På dessa symptom gick jag också snabbt upp i vikt.

    Minns att när det hela började långt flera år innan jag gick min diagnos att jag blev sluddrig i mitt tal.

    Symptomen förvärrades också av stress.

    Även idag 20 år senare kan mitt tal bli sluddrigt då och då när det är dags för påfyllning av en medicin jag tar under dagen.

    Märker också att min koncentration har försvagats och att jag har större problem med att ta in det jag läser, som om hjärnan inte orkar ta till sig informationen.


    Märker också att likt jag tappar ord så tappar jag även ord i texten jag skriver.

    Ofta har vi bla järnbrist.

    Detta går lätt att ta reda på genom ett blodprov. 

Svar på tråden Förändringar i text och tal