• Anonym (Sjukanmälan)

Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?

Det som inte fick hända har hänt! Jag har blivit dö-sjuk med vidrig hosta, halsont och frossa och imorgon börjar jag mitt nya jobb. Jag är ta mig fan aldrig sjuk annars. Och jag har alltid haft dåligt samvete för att sjukanmäla mig så senaste dagarna har jag bönat och bett om att bara bli frisk tills jag börjar mitt nya jobb.  

Jag har iaf gjort iordning allt inför morgondagen OM jag känner mig lite piggare men om det inte går vägen behöver jag skicka iväg ett mail men hur tusan ska man formulera sig? När det är första dagen och allt! Nej, fyfan! Har sån jävla piss-ångest nu. 

• Svar på tråden Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?
  • Anonym (E)

Det du borde ha ångest för är att gå sjuk till jobbet och smitta ner alla, just ett snyggt första intryck! Ta ditt ansvar och var hemma!

• Anonym (A)
    Anonym (Sjukanmälan) skrev 2024-01-01 18:13:43 följande:
    Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?

Det som inte fick hända har hänt! Jag har blivit dö-sjuk med vidrig hosta, halsont och frossa och imorgon börjar jag mitt nya jobb. Jag är ta mig fan aldrig sjuk annars. Och jag har alltid haft dåligt samvete för att sjukanmäla mig så senaste dagarna har jag bönat och bett om att bara bli frisk tills jag börjar mitt nya jobb.  

Jag har iaf gjort iordning allt inför morgondagen OM jag känner mig lite piggare men om det inte går vägen behöver jag skicka iväg ett mail men hur tusan ska man formulera sig? När det är första dagen och allt! Nej, fyfan! Har sån jävla piss-ångest nu. 

Får inte ihop det. Du har alltid haft dåligt samvete för att sjukskriva dig. Varför? Du är ju aldrig sjuk. 
  • Hjelm

Du skriver väl exakt som det är? Att du är sjuk. 

Jättetråkigt såklart men det kan ju alltid hända.

Gör inte en större grej av det än vad det är. Sjukanmäl dig på samma sätt som du hade gjort på din förra arbetsplats.

• Anonym (IQ)

Jag tycker inte om att man skriver och sjukanmäler sig, utan ring så hör de också hur dålig du är. Är man sjuk så är man.

• Anonym (Hänt mig med)

Ha inte ångest, även om jag förstår den. Har varit i samma sits som dig och jag blev sjuk innan jag började ens. Jag skickade ett sms till chefen och meddelade att jag var sjuk. Nu tre år senare är det ingen som tänker på det. Skic ett Mail nu och säg att du mår dålig och kanske inte kan komma.

• Anonym (Ringring)

Inget konstigt att bli sjuk, speciellt inte nu när det går massor av smittor. Jag hade blivit sur om du kom till jobbet sjuk...
    Skicka ett sms idag och följ upp med ett telefonsamtal imorgon där du rapporterar läget. Maila inte, det är för lätt hänt att mail kommer bort/inte läses. 

• Mantrasina

Maila inte, det kanske ingen ser förrän längre fram på dagen. De flesta arbetsplatser jag jobbat på har som rutin att man alltid behöver prata med någon när man sjukskriver sig, att skicka mail eller sms är inte ok. Beror så klart på var man arbetar, men skulle inte chansa när det är första dagen. Dessutom,  du gör ett mycket bättre intryck om du ringer än om du mailar.

• Anonym (Annat)

Om du ska sjuka dig, ring.
    Jag hade gått dit och visat upp mig. Då kan de ta beslut om att skicka hem dig sen.

• Anonym (Linis)

Säger som övriga, ring till chefen.

Mail och sms är ok när du jobbat in dig och de känner dig, men första dagen är det mycket mer seriöst att ringa.

Svar på tråden Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?