• Anonym (Vill byta)

Omskola sig till vad?

Hej, nytt år och jag vill ändra på mitt arbetsliv till det bättre. Jag vill ha ett yrke där jag orkar arbeta och inte som nu att jag är helt slut med ångest över otillräcklighet. Jag är lärare nu. Jag vill gärna ha ett yrke där jag kan jobba hemifrån också, det hade varit jättebra för mig och mitt mående men det är inte det viktigaste... Det viktigaste är att jobbet fungerar bra med mitt liv, och då kan det inte vara arbeten där man jobbar olika tider, eller sent och blir inkallad hur som helst. Jag behöver lite mer inrutat för att må bra. I dagsläget jobbar jag deltid för jag pallar inte heltid i skolan om jag ska orka ta hand om mig själv och mina barn. 

Problemet är att jag bor i en ganska liten kommun och pendlingsavstånd till städer är långa. Så det bör ju vara något som behövs även i små kommuner.  Någon som kan hjälpa mig att fundera ut något?

• Svar på tråden Omskola sig till vad?
  • Anonym (Alex)

Lokalt är det stor brist på busschaufförer.  Färdtjänst. Även lastbilschaufförer.

• Anonym (Red)

Kanske något inom kommunens verksamhet? Byggande eller dylikt? (då handläggeri som eventuellt kan skötas hemifrån) vilken typ av lärare är du? Finns det något du kan spinna vidare därifrån? Du kanske kan jobba som lärare via zoom möten? Du kan ju fundera ut egna kurser, kanske kontakta Medborgarskolan eller dylikt?

Kanske statistiker? 

Några idéer.

• Anonym (Vill byta)
    Anonym (Alex) skrev 2024-01-01 23:11:31 följande:

Lokalt är det stor brist på busschaufförer.  Färdtjänst. Även lastbilschaufförer.

Tyvärr är jag rädd för att framföra stora fordon ;) jag tycker det är obehagligt tyvärr och jag bor där det är mycket snö om vintrarna och det är knappt görbart för mig att pendla som jag gör nu (men det måste jag tyvärr som det är nu). 
  • Mittkonto

Jag är i samma sits som du, förstår verkligen hur du känner. Tyvärr har jag inga konkreta idéer, men ville bara säga att det är värt att fundera på och kolla upp! Frågan är bara hur man gör Obestämd

• Anonym (Vill byta)
    Anonym (Red) skrev 2024-01-01 23:20:01 följande:

Kanske något inom kommunens verksamhet? Byggande eller dylikt? (då handläggeri som eventuellt kan skötas hemifrån) vilken typ av lärare är du? Finns det något du kan spinna vidare därifrån? Du kanske kan jobba som lärare via zoom möten? Du kan ju fundera ut egna kurser, kanske kontakta Medborgarskolan eller dylikt?

Kanske statistiker? 

Några idéer.

Ja handläggare hade nog varit ok, låter som något man kan göra hemifrån också. Men jag vet inte hur jag får in en fot... När tjänster utlyses så är det alltid att man ska ha kännedom om saker inom området och en massa andra utbildningar som jag inte har... 

Jag är estetlärare, är asdålig på allt med siffror och sådant så det känns inte som något som är gångbart utbildningsmässigt tyvärr.. Medborgarskolan har mest enstaka kvällskurser. Inget jag kan försörja barn på och betala huslån med. 
  • Anonym (Vill byta)
    Mittkonto skrev 2024-01-02 00:28:15 följande:

Jag är i samma sits som du, förstår verkligen hur du känner. Tyvärr har jag inga konkreta idéer, men ville bara säga att det är värt att fundera på och kolla upp! Frågan är bara hur man gör  // Obestämd

Åh, vad har du för arbetslivsbakgrund/yrke? Jag har funderat på omställningsstudiestödet från CSN, men det verkar vara svårt att få till det... Man måste verkligen ha bra motiveringar till att det gör en attraktiv på arbetsmarknaden. Och som lärare räknas jag nog som attraktiv redan, men min lärarinriktning är svår att få jobb inom men det brukar inte räknas in tyvärr. Lärare som lärare brukar det vara, vilket är så dumt. Och jag vill inte bli sjuksköterska, som verkar vara ett ganska säkert kort... 
  • Mittkonto
    Anonym (Vill byta) skrev 2024-01-02 00:33:07 följande:
    Åh, vad har du för arbetslivsbakgrund/yrke? Jag har funderat på omställningsstudiestödet från CSN, men det verkar vara svårt att få till det... Man måste verkligen ha bra motiveringar till att det gör en attraktiv på arbetsmarknaden. Och som lärare räknas jag nog som attraktiv redan, men min lärarinriktning är svår att få jobb inom men det brukar inte räknas in tyvärr. Lärare som lärare brukar det vara, vilket är så dumt. Och jag vill inte bli sjuksköterska, som verkar vara ett ganska säkert kort... 

Jag är också lärare (på låg/mellan) men har en familjesituation som gör att jag skulle behöva kunna arbeta hemifrån åtminstone på halvtid för att mitt ena barn mår väldigt dåligt. 

Jag kollade upp omställningsstödet, men även om man skulle få det skulle det inte räcka med en termin för mig att få annat yrke. Och hur ska man då försörja sig under tex sommarlovet mm när man har barn som behöver sin förälder att kunna ta semester mm. Jag kan ju inte ta ett sommarjobb mellan terminerna som jag kunde förr när jag pluggade utan barn. (Är ensam med två barn.)

• Räkan77

Prova att söka olika typer av handläggartjänster inom kommun, region och företag. Finns det någon statlig myndighet eller högskola i närheten? För de flesta typer av dessa jobb kan man ofta arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan, kanske mer. Då kan det ju funka att pendja lite längre de dagarna.

Jag skulle nog ge det ett år att hitta ett jobb utan att behöva vidareutbilda mig på heltid för att se vad det ger. Du kanske kan läsa en kvällskurs på kvartsfart, distans för att få nya kunskaper och visa potentiella arbetsgivare att du är redo för nåt nytt? Många såna kurser brukar ha restplatser. 

• Anonym (Vill byta)
    Mittkonto skrev 2024-01-02 00:43:21 följande:

Jag är också lärare (på låg/mellan) men har en familjesituation som gör att jag skulle behöva kunna arbeta hemifrån åtminstone på halvtid för att mitt ena barn mår väldigt dåligt. 

Jag kollade upp omställningsstödet, men även om man skulle få det skulle det inte räcka med en termin för mig att få annat yrke. Och hur ska man då försörja sig under tex sommarlovet mm när man har barn som behöver sin förälder att kunna ta semester mm. Jag kan ju inte ta ett sommarjobb mellan terminerna som jag kunde förr när jag pluggade utan barn. (Är ensam med två barn.)

Så stödet täcker inte för sommaruppehåll? Det är ju jättedumt. Det är ju svårt mitt i livet att få/kunna ha (pga barn som behöver sommarlov) ett sommarjobb för att täcka upp! :( :(

Då funkar det inte för mig heller... 
  • Anonym (Vill byta)
    Räkan77 skrev 2024-01-02 00:47:53 följande:

Prova att söka olika typer av handläggartjänster inom kommun, region och företag. Finns det någon statlig myndighet eller högskola i närheten? För de flesta typer av dessa jobb kan man ofta arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan, kanske mer. Då kan det ju funka att pendja lite längre de dagarna.

Jag skulle nog ge det ett år att hitta ett jobb utan att behöva vidareutbilda mig på heltid för att se vad det ger. Du kanske kan läsa en kvällskurs på kvartsfart, distans för att få nya kunskaper och visa potentiella arbetsgivare att du är redo för nåt nytt? Många såna kurser brukar ha restplatser. 

Jo men jag vet inte alls vad jag skulle kunna plugga. Jag vet inte vad handläggartjänster kräver etc. Universitet finns 7 mil ifrån men jag har aldrig ens fått komma på intervju när jag sökt. 
Svar på tråden Omskola sig till vad?