• Anonym (Snart särbo?)

Hur mkt pengar kvar i plånkan efter husförsäljning?

Hej!

Finns det någon som kan hjälpa mig räkna på hur mycket vi skulle kunna få i rena kontanter efter en husförsäljning?   

Huset är inte sålt än, men det är inte det väsentliga, eftersom det hela bara är ett hypotetiskt scenario just nu, och siffrorna jag använder är avrundande för enkelhetens skull.

Anledningen till att jag frågar här, är för att jag inte får ett exakt svar när jag använder skatteverkets uträkning.  Så den som förklarar får gärna vara superpedagogisk :)

Såhär ligger det till:

Vi köpte vårt hus 2016 och använde vår förra bostads vinstpengar in i det nya och på min skatteverkssida så står det att vi har ett uppskovsbelopp (slutgiltigt) på 210 000kr

Vi köpte nuvarande hus för 4 500 000kr.
    Vi har idag lån på 3 400 000kr

Vi kommer förmodligen sälja huset med förlust, tror det bästa vi kan räkna med är att få ca 4 200 000 kr för det.
    kostnad för försäljning genom mäklare och lite egenhändig styling kanske går på 70.000?

i första scenariot vill jag veta hur mkt pengar jag får på fickan om jag flyttar in i en hyresrätt, och vad jag behöver behålla för att kunna betala rätt skatt till nästa år och i det andra scenariot så vill jag veta hur mkt pengar jag skulle ha till en handpenning om jag får tag på en bostadsrätt. då räknar jag med att ta in min del av uppskovet in i den nya bostaden

vi har sen vi fyttade in i nuvarnade hus gjort renoveringar för ca 230 000 om det behöver vara med i beräkningen. 
    Hoppas nån förstår allt svammel, men det som gör mig förvirrad är att på tex skatteverkets sida så tas det upp en del med att man får tex baka pengar vid en förlustaffär på bostad, men den extrapengen kan man väl inte räkna med om man nu detta år behöver köpa den nya bostaden?   Tilläggas är att den totala summan man får ut ska delas med 2 eftersom vi är två som äger huset till 50/50 idag.
  • Svar på tråden Hur mkt pengar kvar i plånkan efter husförsäljning?
  • Anonym (M)

Eftersom du säger att ni kommer gå i förlust så kommer ni få ut 0kt i kontanter. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 16:33:19 följande:

Eftersom du säger att ni kommer gå i förlust så kommer ni få ut 0kt i kontanter. 

Stämmer ju inte. De får mellanskillnaden av försäljningspris (minus mäklararvode) och lånen. 
  • Anonym (Alve)

Skatteverket har en jättebra snurra för det där, det är bara att googla fram. Mäklararvode får du dra av liksom vissa förbättringar, men det står också där.
    Går ni i förlust så får du ingen ytterligare vinst att skatta på utan du får plocka upp uppskovet i så fall om du inte köper nytt boende.
    Däremot, som någon mycket riktigt påpekar får ni ju pengar emellan ner till vad ni har lån på. 

• Anonym (M)

Anonym (Oj): Vid en förlust affär ingen mellanskillnaden att få då allt får till lån och mäklarkostnader. Dessutom så har man också endel av lånet att betala. I reda pengar får de hela 0kr. 

• Anonym (Lillis)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 20:15:14 följande:

Anonym (Oj): Vid en förlust affär ingen mellanskillnaden att få då allt får till lån och mäklarkostnader. Dessutom så har man också endel av lånet att betala. I reda pengar får de hela 0kr. 

Ts menar att de får en förlust i att de säljer för mindre än de köpte det för, alltså ingen vinst där.

Men eftersom de amorterat ner en del på lånet så kan de ju ändå få pengar över eftersom lånet som är kvar är en miljon mindre än vad de kommer sälja det för.

Om ts säljer för 4 200 000 kr men lånet är på 3 400 000 kr så har de ju 800 000 kr kvar efter försäljning.

på detta ska de ju skatta för den förra vinsten och betala mäklare, men det lär ju bli pengar över.
  • Anonym (G)

Förlust är lika med att försäljningspriset är lägre än inköpspriset. Har man tillräcklig låg belåningsgrad kommer det finnas pengar över ändå.

• Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-01-03 20:29:59 följande:

Förlust är lika med att försäljningspriset är lägre än inköpspriset. Har man tillräcklig låg belåningsgrad kommer det finnas pengar över ändå.

Då har man dock inte gått med förlust. 
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 20:38:14 följande:
    Jo. Att sälja för lägre pris än man köpte för är en förslut. Det är förlusten som man använder för att räkna ut t ex skattelättnader. Så det beloppet är viktigt.

Förlusten säger absolut ingenting om hur mycket pengar man har kvar efter försäljningen. Bostaden kan vara lågt belånad, och man säljer med förslut. Då har man förlorat pengar (gått med förlust), men inte nödvändigtvis alla pengar. 

• Anonym (Alve)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 20:38:14 följande:
    Eh jo.
    Om du köper nåt för 10kr och säljer för 8kr så har du gjort förlust. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alve) skrev 2024-01-03 23:13:28 följande:
    Eh jo.
    Om du köper nåt för 10kr och säljer för 8kr så har du gjort förlust. 
    Ja, om jag fortfarande har kvar ett lån på 10kr. 
  • Anonym (Alve)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 23:16:43 följande:
    Ja, om jag fortfarande har kvar ett lån på 10kr. 
    Nope. 
    Du har gjort en faktisk förlust på 2kr.
    Om du har lån eller inte spelar ingen roll.
Svar på tråden Hur mkt pengar kvar i plånkan efter husförsäljning?