• fornminne

    Vem är pappan?😱 Hjälp!

    Den nya är något troligare än exet, med tanke på när du hade ägglossning samt din semi-infertila historia med exet. Men det kan vara vem som helst av dessa två.

    Enda sättet att få veta i ditt fall, är DNA-test när barnet är fött.

    Jag dömer dig inte. Det kan finnas skäl till att man inte vet vem som är pappan, som inte handlar om otrohet eller att man har slarvat med skydd. Som i ditt fall. Ny partner direkt efter avslutad relation, blir gravid av misstag. Eller singel och har haft flera olika partners under den sk konceptionstiden. (När barnet kan ha blivit till). Preventivmedel är som bekant inte 100-procentiga.

  • fornminne

    Det kan vara oansvarigt av både män och kvinnor att slarva runt. Men nu verkar det ju finnas speciella omständigheter i det här fallet, så alla losers i tråden som moraliserar, kanske kan ta sina illaluktande moralkakor någon annanstans?

    TS har inte bett om er åsikt.

    TS har förövrigt inte slarvat runt. Det handlar inte om en drös potentiella fäder. Det handlar om TVÅ män och ett relationsbyte. TS trodde antagligen att hon inte kunde bli gravid, med tanke på hennes historia.

    I de flesta fall ska det inte finnas osäkerhet kring faderskapet. Men det KAN hända utan att någon har gjort fel. 

  • fornminne
    Anonym (Moget) skrev 2024-01-04 23:08:21 följande:

    Vill man inte bli gravid ska man skydda sig - eller hur?

    Och vill man bli gravid bör man ha koll på vem som är pappan till det barn man bär på - eller hur?

    TS har inte gjort något av detta. Hur kan det inte vara oansvarigt?


    Fast TS planerade ju inte att bli gravid? Vad är det du inte fattar?

    Ingen planerar barn med någon man precis har träffat, men ibland blir det barn ändå.

    Har man inte blivit gravid på 10 år, trots många oskyddade samlag, är det inte så konstigt att man inte förväntar sig att bli det mitt under eller efter en separation. Sen bör man ändå använda kondom med en ny partner, men kondomen kan spricka eller glida av.

    Normalt ska det inte hända att man inte vet vem som är pappan, men det KAN hända.

    Jag vet en tjej som kort efter ett uppbrott blev gravid på en Finlandsfärja, trots att kondom användes. Hon var övertygad om att hennes ex var pappan, men DNA-test visade att det var främlingen på Finlandsfärjan. Vad menar du att hon gjorde för fel? Hon planerade knappast barn med exet eller ragget. Och de pippade lika glatt som hon. Det krävs två för att barn ska bli till.
  • fornminne

    Det är också ganska vanligt att det finns en trolig far, men att en flera andra inte kan uteslutas. Då handlar det inte om några dagar mellan männen, utan flera veckor.

    Det går inte alltid att säga exakt när en kvinna blev gravid. Då kan även mindre troliga kandidater behöva testas, för att vara på den säkra sidan.

    T ex: Ett förhållande tar slut. Några dagar senare har hon ett ons. En vecka senare träffar hon en ny kille som hon blir tillsammans med. Några veckor senare upptäcker hon att hon är gravid.

    Vem är pappan? Troligen hennes nya kille, men de andra två kan inte uteslutas. 

  • fornminne
    Anonym (...) skrev 2024-01-06 03:15:00 följande:
    "otur"? "just den månaden man byter partner"? "sådant som händer"?  Tomte Brukar du byta partner på det sättet, att det går tre dagar emellan sista samlaget med den gamla och första med den nya?

    För mig är ett sådant scenario så utanför alla referensramar. Jag anser att man ska ha avslutat en tidigare relation tydligt och för gott innan man börjar dejta någon ny - det skadar inte att vara ensam ett tag emellan heller. Och sedan ska man komma långt in i den nya relationen innan man har sex första gången. Då kan det inte heller uppstå någon tvekan om vem som är fadern till ett eventuellt barn. Som naturligtvis inte blir till i första taget heller, i min värld, då man använder preventivmedel.
    Dina referensramar är inte andras referensramar. De flesta byter inte partner på det sättet hela tiden, men att det ibland går kort tid emellan är varken konstigt eller ovanligt.

    Att det går veckor är förmodligen vanligare än att det bara går några dagar, men kan ändå betyda att faderskapstest behövs.

    En gång hade jag sex med två olika killar med två veckors mellanrum. (Inget seriöst). Vi använde skydd, men inget preventivmedel är 100 procent säkert. Hade jag blivit gravid och valt att behålla, hade ett faderskapstest varit nödvändigt.

    Som skrevs tidigare. I de flesta fall ska det inte behöva råda tveksamheter om faderskapet. Men det KAN hända, utan att det är konstigt eller någons fel. Att du inte har sex förrän på 10:e dejten, eller förrän efter flera månader, betyder inte att det gäller för alla.
Svar på tråden Vem är pappan?😱 Hjälp!