• Anonym (Ormen)

Dålig syn på nära håll med linser ?? Någon som vet

Jag har alltid haft dålig syn på långt håll. När jag sitter vid datorn behöver jag + 0.8 i läsglasögon o dessa är sköna när jag har telefonen oxå. Tar jag av linserna ser jag jättebra o inget med läsglasögon? Behöver jag inte läsglasögon utan linser varför behöver jag det med linser? Är det åldersrelaterat när man behöver det till linser?

• Svar på tråden Dålig syn på nära håll med linser ?? Någon som vet
  • EnAnonumius
    Anonym (Ormen) skrev 2024-01-04 21:15:38 följande:
    Dålig syn på nära håll med linser ?? Någon som vet

Jag har alltid haft dålig syn på långt håll. När jag sitter vid datorn behöver jag + 0.8 i läsglasögon o dessa är sköna när jag har telefonen oxå. Tar jag av linserna ser jag jättebra o inget med läsglasögon? Behöver jag inte läsglasögon utan linser varför behöver jag det med linser? Är det åldersrelaterat när man behöver det till linser?

Du skriver ju inte din ålder..
    Men jag antar att du kanske är runt 40-45..

Närsynta personer som får sin ålderssynthet så kan det räcka för dem att vara utan synkorrigering.
    Mitt ex hade det så när han fick sin ålderssyn, han vara också närsynt, men han hade inga linser utan glasögon, så när han skulle läsa en text så tog han av sig sina glasögon i stället då det räckte för honom. Annars så skulle han få ha progressiva glas.

Så ja det kan vara ålderssyntheten du börjar märka av..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Besserwisser)

Det låter som du är närsynt och har kontaktlinser för att se bra på långt håll.
    Det som är åldersrelaterat är att ögonen blir sämre på att ställa om mellan olika avstånd. Dina ögon klarar inte längre att ställa om mellan långt avstånd och läsavstånd. På långt avstånd behöver du linser. På läsavstånd behöver du linser+läsglasögon eller ingenting. Det är helt normalt för en närsynt person när linsen inne i ögat börjat stelna pga ålder.
    Du kan testa multifokala kontaktlinser. Då kan du se på olika avstånd, men det blir lite (tillfälliga) bieffekter som t.ex halos runt lampor. De flesta lär sig att ignorera bieffekterna. När man byter lins i ögat pga grå starr kan man få en sådan lins inopererad. Det finns även de som gör operationen bara för att slippa glasögon.

Svar på tråden Dålig syn på nära håll med linser ?? Någon som vet