• Solstickan

    Mens sen med 6 dagar, 3 neg test

    Hej,

    Har alltid haft regelbunden mens. Senaste året har min cykel legat på 27-29 dagar. Är nu på dag 37 och ingen mens. Inte ätit hormonella preventivmedel p åflera år

    Någon dag innan beräknad mens var jag på en rutinmässig gynundersökning (då jag har BRCA1) och barnmorskan konstaterade bara att allt såg bra ut och att hon kunde se på slemhinnorna (eller något sådant, minns inte exakt) att mensen var på väg.

    Haft PMS men inte riktigt som jag brukar, och väldigt knepig mensvärk, ännu ingen mens. Har haft hugg i äggstockarna och livmodern, har aldrig känt så tidigare.

    Har testat mig 3 gånger med gravtest men alla gånger negativ (senast nu på kvällen med ett CB veckoindikator). 

    Någon som varit med om något liknande? Hur länge bör man vänta på mensen innan man bör bli orolig / kontakta vården?

    Vi h

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-06 00:01
    Min sista text försvann men det skulle stå "Vi har försökt bli gravida i lite över ett år nu".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-06 00:04
    Hela veckan innan mensen borde ha kommit så hade jag ett konstigt illamående och kräktes också vid ett tillfälle. Det har nu försvunnit men den konstiga mensvärken kvarstår utan blödningar alls.

  • Svar på tråden Mens sen med 6 dagar, 3 neg test
  • Madelene1989

    Hej! Hur har det gått för dig? 

    jag är i samma sits som du, mens är sen 5 dagar och negativt test :( vi har försökt i ett halvår ungefär..

  • Solstickan
    Madelene1989 skrev 2024-01-07 07:27:16 följande:

    Hej! Hur har det gått för dig? 

    jag är i samma sits som du, mens är sen 5 dagar och negativt test :( vi har försökt i ett halvår ungefär..


    Tyvärr ingen blödning ännu. Och nu har dessutom mensvärken helt upphört. Det har aldrig hänt tidigare, kollar tillbaka på min cykelhistorik.  27-29 dagar, en gång 31 dagar men aldrig såhär sent. 

    När testade du senast? Har förstått att man bör vänta några dagar innan man testar igen? Lyxade till det och köpte ett CB test senaste testet för att verkligen va säker men blir ju halvt ruinerad om jag ska fortsätta testa denna cykel.

    Vet inte när det är läge att liksom släppa att det skulle kunna va ett sent plus och bara acceptera att det inte blir någon mens denna månad.

    Det jag hakar upp mig på dock är just gynbesöket någon dag innan förväntad mens då läkaren såg att mensen var på G...
  • Madelene1989

    Jag testade senast igår morse, dock med ett ägglossningstest i brist på annat. Men det visade ju negativt och det ska väl ge samma utslag som gravtest? 

    Ingen mens än men jag har lite mensvärk och ett konstigt mående. Trott i en vecka att mensen ska komma men inga andra tecken än molvärk. 

    Jag börjar också tro att min mens också kommer utebli utan graviditet och då blir man ju orolig. Jag menar är man inte gravid så hoppas jag den kommer..

    Det jag hakar upp mig på är att jag hade en pytte pytteblödning för ungefär 1,5 vecka sen, bara typ en spotting när jag torkade mig. Men om jag vore gravid så tycker jag att jag borde känna det.. Jag tycker inte jag har några symtom på graviditet i övrigt alls.. :(

  • Solstickan
    Madelene1989 skrev 2024-01-08 09:04:51 följande:

    Jag testade senast igår morse, dock med ett ägglossningstest i brist på annat. Men det visade ju negativt och det ska väl ge samma utslag som gravtest? 

    Ingen mens än men jag har lite mensvärk och ett konstigt mående. Trott i en vecka att mensen ska komma men inga andra tecken än molvärk. 

    Jag börjar också tro att min mens också kommer utebli utan graviditet och då blir man ju orolig. Jag menar är man inte gravid så hoppas jag den kommer..

    Det jag hakar upp mig på är att jag hade en pytte pytteblödning för ungefär 1,5 vecka sen, bara typ en spotting när jag torkade mig. Men om jag vore gravid så tycker jag att jag borde känna det.. Jag tycker inte jag har några symtom på graviditet i övrigt alls.. :(


    Tror inte att det funkar så, då hade alla nog köpt billiga ägglossningstest istället. Köp ett gravtest och testa igen och se vettja

    Känns samma här, och oron kvarstår kring att något annat är på tok om det inte är en graviditet Rynkar på näsan

    Testade neg idag igen med morgonurin, 9 dagar sen.
  • Madelene1989
    Solstickan skrev 2024-01-09 17:37:43 följande:
    Tror inte att det funkar så, då hade alla nog köpt billiga ägglossningstest istället. Köp ett gravtest och testa igen och se vettja

    Känns samma här, och oron kvarstår kring att något annat är på tok om det inte är en graviditet  // Rynkar på näsan

    Testade neg idag igen med morgonurin, 9 dagar sen.
    Testade idag bim+7 med gravtest som var negativt.

    är Som du orolig för att nåt annat ska vara på tok så nu går jag bara och hoppas På mens istället 🙁
  • Anonym (S)

    Det är jättevanligt med sen ägglossning någon gång, även om man annars har en normal cykel. sen ägglossning är alltid skälet att mensen är sen (om man inte är gravid) och kan bero på stress, sjukdom, överträning m.m. man blir även mycket mer medveten om sin cykel mär man vill bli gravid, man blir ju så otålig också.


    om mensen varit borta i mer än 6 månader ska man kunna få hjälp från vården, som jag förstått det.

  • Solstickan

    Fick en blödning nu idag på kvällen, troligtvis mensen. Case closed troligtvis. Skönt att den ändå kom tillslut Glad 

    Det knäppa i kråksången är att jag varken varit sjuk eller övertränat eller något sånt. Däremot har ett fruktansvärt stressigt jobb jag vill bort ifrån, men det har varit så ett längre tag och inte påverkat mensen. Så inte en enskild akut stress reaktion, men kanske fördröjd då, vet inte.

Svar på tråden Mens sen med 6 dagar, 3 neg test