• Anonym (.)

EON - Rörlig eller fastelpris? - EON tjatade om rörligel - ''Billigare''

Jag bor i en liten etta på 32kvm. Min faktura på el ifrån EON hamnar alltid på 382kr.

Jag ringde upp EON för att kolla upp en grej med de och jag fick svar på min fråga. Plötsligt vill EON att jag skall införskaffa rörlig elpris. JAG tvekar, men det blir ett tjat och prat om att det blir 'billigare, för att jag slösar inte så mycket el i alla fall.''. De nämnde något om att ena fast elpris, så är priset per kilowattt 4 öre eller något sådant och att ha rörlig elpris är 2 öre per kilowatt eller något sådant. ''Och du slösar inte så mycket el i alla fall, ser jag.''.

Till slut går jag med på det och känner mig arg på mig själv, eftersom jag borde förstå hur försäljare fungerar och man pratar aldrig ändå med sina kunder för ''deras egna bästa.''.. Nu sitter jag här och funderar på om jag verkligen gjorde ett bra deal.

Vad skulle ni säga. Rörlig elpris eller fastelpris, ifrån EON?

Jag mår dåligt p.g.a att jag känner att jag borde ha valt att ha kvar min fastelpris, men jag vet inte.

• Svar på tråden EON - Rörlig eller fastelpris? - EON tjatade om rörligel - ''Billigare''
  • Anonym (S)

Med tanke på att du inte lär ha någon uppsägningstid med rörligt så är det väl ingen större skada skedd, men just för lägenhet spelar det mindre roll om man har fast eller rörligt skulle jag säga. Ta en titt igen på siffrorna och om du känner att du vill ha fast så meddela att du vill byta tillbaka.

• Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2024-01-07 15:56:57 följande:

Med tanke på att du inte lär ha någon uppsägningstid med rörligt så är det väl ingen större skada skedd, men just för lägenhet spelar det mindre roll om man har fast eller rörligt skulle jag säga. Ta en titt igen på siffrorna och om du känner att du vill ha fast så meddela att du vill byta tillbaka.

Jag vill veta om rörlig elpris eller om fastelpris är bättre.
  • Anonym (.)

Jag bifogade bilder. Vilket är bättre.. Fast eller rörlig?

• Anonym (Elin79)

Du kan alltid ångra dig, om du sagt ja till något som du ångrar. Det står mer om detta på Konsumentverkets webbplats.
    Rörligt kan bli billigare sett över hela året.
    Men som jag tex som bor i hus, jag kan acceptera ett fast pris som ger mig billiga vintrar, för vår förbrukning på sommaren är så pass mkt lägre. Typ 1/10 av vad vi drar på vintern.
    Så om jag har bundet på 1kr och drar 2200kWh vintertid, då betalar jag 2200kr.
    I juli drar vi 200kWh = 200kr.
    Det rörliga kanske är 30 öre sommartid = hade kostat mig 60 spänn.
    Men jag kan lova att med rörligt pris vintertid hade räkningen diffat på klart mer än 140kr och det kan jag leva med. 
    Om du hade ett avtal som du var nöjd med, så byt tillbaka. Fundera och fatta ett nytt beslut längre fram om du ändrar dig. Men då är det på dina villkor. 

• Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2024-01-07 15:59:47 följande:

Jag bifogade bilder. Vilket är bättre.. Fast eller rörlig?

Ja, enligt min ringa uppfattning så är 1426 kr mindre än 2066 kr.
  • Anonym (a)

Rörligt är en chansning, men eftersom elpriserna varit så höga har det senaste tiden kostat väldigt mycket med fasta avtal.
    Jag hade ett jättebra fast avtal på ca 48 öre/kwh, men det gick ut för ett drygt år sedan. Då valde jag rörligt istället för att binda mig vid ett svindyrt fast avtal på minst 2 kr/kwh. Hittills har jag tjänat på rörligt, men vissa månader kan bli rätt dyra.
    Om priserna går ner framöver så man på nytt kan få ett fast avtal på under 1kr/kwh kommer jag troligen binda mig ett par år.

• Anonym (Elin79)
    Anonym (S) skrev 2024-01-07 16:05:47 följande:
    Ja, enligt min ringa uppfattning så är 1426 kr mindre än 2066 kr.

Sant!

Men jag tycker att båda är väldigt dyra!
    Måste du TS ha Eon som leverantör?
    Gå in på elskling.se samt elpriskollen.se och jämför!

• Postman

Herregud du bor i en etta. Du hör av med mikroskopiskt med el. Kan knappast vara nåt problem oavsett vad du har för elpris. Vill du bara säker på ditt elpris så bind, vill du vara lite flexibel så kör på rörligt. För din del så blir det ändå aldrig stora summor. Personligen kör jag timpris men jag bor i hus.  

• Anonym (Lis)
    Anonym (.) skrev 2024-01-07 15:59:21 följande:
    //
    Rätt uppenbart vilket som är bäst. 120 kr i månaden med de elpriser vi har nu låter bra. Det låg jag på för knappt 10 år sedan när jag bodde i en liten tvåa och då var elpriserna betydligt lägre än de varit senaste åren,  då kunde man binda på 50 öre/kWh och det kändes dyrt. Det har hänt mycket senaste 3 åren...
Svar på tråden EON - Rörlig eller fastelpris? - EON tjatade om rörligel - ''Billigare''