Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Hur mycket får ni i underhåll? 😬

Skäligt är väl upp till var och en men om motparten trilskas har man enligt lag bara rätt till en mycket lägre summa.

Jag skulle inte räkna på fritidsintressen utan mer generellt. 4700:- låter otroligt mycket! Kanske 2500-3000:-

Underhåll är när barnet inte bor vv.

• Anonym (Hmm)
    jagkommerintepånågot skrev 2024-01-08 09:14:00 följande:

Tack för svar. Jag vill inte begära för mycket eller för lite, men känns otroligt luddigt allting bara eller så är det jag som är dum haha.

Egentligen inte så luddigt. Ni vuxna ska försöka komma överens om en summa. FK:s uträkning kan vara ett stöd i diskussionen, men det måste fortfarande kännas rimligt för båda. Om du t ex väljer att låta barnet hålla på med dyra hobbies så kan du inte förvänta dig att den andra föräldern ska kompensera med större underhåll. Om ni inte kan komma överens alls så måste ändå motparten betala miniminivån av underhåll. Summan kan man hitta på FK:s hemsida och det är 1823:- per månad tills barnet fyller 15 år, därefter 2223:- per månad.

Har du fått brev om vad du ska betala i underhåll? - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)
Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll? 😬