• Anonym (Ms Night)

Sover du med örhängen?

Jag har alltid sovit med örhängen, små örhängen förstås, och inga stora eller tunga örhängen.

Har sent om sider kommit på att det kanske inte är så bra att göra det i typ 50 år av sitt liv? Jag kan tänka mig att hålen kommer att tänjas ut något med tanke på att man ligger på örhängena natt efter natt och det måste ju ge friktion på själva hålet. Kanske är det ännu värre dessutom om man har memoryfoam kuddar som ju är ganska hårda så då har inte örhänget och baksidan av det något att försvinna in i som med en mjuk kudde.

Jag såg också nånstans att den där pluggen på baksidan kan fastna i örat så att man måste till läkaren för att skära bort den och att det kan hända på en enda natt.

Så hur gör du? Har du haft problem med att sova med örhängen? Tänjs hålen ut efter många år? Bör man ta bort alla sorters örhängen på natten?

• Svar på tråden Sover du med örhängen?
  • Anonym (A)

Jag sover bara med ringar som knäpps ihop. Kan inte sova på örhängen med pigg eller krokar. Tar jag ur dem glömmer jag att ta på örhängen på morgonen och då växer hålen igen på bara några dagar. Mina favoritringar var i kirurgiskt stål, men sedan de blev borta får jag klara mig med nickelfritt rostfritt stål. 

• Anonym (ABC)

Ja, sover med mindre örhängen, har inte haft några problem trots att jag har gjort detta i många år.

• Kiyah

Jag brukar sova med örhängen och har inte haft några problem pga det än så länge. 
    Oftast brukar jag ha segment-ringar eller öppna ringar. Kirurgstål eller titan helst.

Har varit med om att pluggarna åkt in i örsnibbarna EN gång, men det berodde på att jag (omedvetet) tryckt in dom stegvis under lång tid, inte att jag sov med örhängen.   

• Anonym (Ms Night)
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 19:04:26 följande:

Jag sover bara med ringar som knäpps ihop. Kan inte sova på örhängen med pigg eller krokar. Tar jag ur dem glömmer jag att ta på örhängen på morgonen och då växer hålen igen på bara några dagar. Mina favoritringar var i kirurgiskt stål, men sedan de blev borta får jag klara mig med nickelfritt rostfritt stål. 

Det var snabbt att växa igen. Har du inte haft hålen så länge?
    Kiyah skrev 2024-01-08 20:16:30 följande:

Jag brukar sova med örhängen och har inte haft några problem pga det än så länge. 
    Oftast brukar jag ha segment-ringar eller öppna ringar. Kirurgstål eller titan helst.

Har varit med om att pluggarna åkt in i örsnibbarna EN gång, men det berodde på att jag (omedvetet) tryckt in dom stegvis under lång tid, inte att jag sov med örhängen.   

Menar du att pluggarna satt hårt mot örsnibben, klämd liksom? Det jag pratar om är att pluggen tydligen kan skära upp örsnibben på nåt vis så att man måste skära loss det hos läkaren för att pluggen sitter fast under huden.

Jag måste trycka in pluggarna ganska långt och klämma mot örat så att det inte blir ett glapp och örhänget hänger neråt. Har ni samma problem? Då är mina hål inte uttänjda ens en gång. Vad heter pluggarna förresten? Det måste finnas ett ord för dom?

• Anonym (A)
    Anonym (Ms Night) skrev 2024-01-08 20:58:45 följande:
    Det var snabbt att växa igen. Har du inte haft hålen så länge?
    Kiyah skrev 2024-01-08 20:16:30 följande:

Jag vet inte om det beror på att jag tog dem i vuxen ålder? Jag har iaf haft hålen i 15 år, men som sagt växer gärna igen. Har jag ringarna nonstop länge är tendensen mindre att de växer igen om jag är utan sen.
  • Sunflora

Att sova med örhängen sliter på örhängena. Om du inte haft några problem hittills så förstår jag inte varför du skulle få det nu. Jag sover inte med örhängen men jag brukar ha dinglande örhängen som riskerar att fastna i saker. 

• Anonym (B)

Jag har alltid sovit med mina örhängen..de som inte är bekväma att sova med används extremt sällan 😎

• beli

Oj! Låter konstigt i mina öron. Jag gillar att ta ut svängarna med örhängen och har massor av stora, roliga eller extravaganta exemplar. Så för mig finns det inte på kartan att man skulle kunna sova med örhängen...

• Anonym (Ms Night)
    Sunflora skrev 2024-01-09 18:01:18 följande:

Att sova med örhängen sliter på örhängena. Om du inte haft några problem hittills så förstår jag inte varför du skulle få det nu. Jag sover inte med örhängen men jag brukar ha dinglande örhängen som riskerar att fastna i saker. 

Fast det verkar ju inte helt orimligt att något kan gå bra i många år men att det till slut visar sig att hålen har töjts ut pga att man har sovit med örhängen. Jag skulle absolut sova med mindre örhängen precis som jag alltid har gjort om jag inte sover hemma men hemma kommer jag att börja ta bort dom lite oftare. Det är ju så fult med uttänjda hål och dessutom sitter inte örhängena snyggt då längre heller.
    Anonym (B) skrev 2024-01-09 18:56:51 följande:

Jag har alltid sovit med mina örhängen..de som inte är bekväma att sova med används extremt sällan 😎

Jag förstår precis för sån har jag också alltid varit. Örhängen ska sitta där utan att man ska behöva bry sig varje morgon och även jag har inte "orkat" byta till örhängen man inte kan sova med. Men nu blir det lite ändring på det, se vad jag skrev ovan.
    beli skrev 2024-01-09 19:07:03 följande:

Oj! Låter konstigt i mina öron. Jag gillar att ta ut svängarna med örhängen och har massor av stora, roliga eller extravaganta exemplar. Så för mig finns det inte på kartan att man skulle kunna sova med örhängen...

Vad låter konstigt? Att sova med örhängen?

• BeautifulLiz

Jag har sovit med örhängen i diverse storlekar och utformanden i stort sett varje natt i ca 50 år, har aldrig haft några problem.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • beli
    Anonym (Ms Night) skrev 2024-01-09 22:24:22 följande:

beli skrev 2024-01-09 19:07:03 följande:

Vad låter konstigt? Att sova med örhängen?

Ja, precis. Som om man sov med halsband eller smink, tycker jag.
  • Tink

Jodå, det händer, i alla fall om det är mindre örhängen. Lite större, typ ringar eller mer extravaganta hängen tar jag ut oftast redan ganska tidigt på kvällen. Ibland går det flera dagar utan att jag använder örhängen och hålen växer inte igen. Däremot hade jag ett tag hål för helix-örhänge i brosket på ovansidan, vilket helt har försvunnit.

Svar på tråden Sover du med örhängen?