• mo92

Stämning om vårdnad?

((Jag är pappan))

Barnet är idag cirka 10 veckor gammal, och modern/fadern separerade under graviteten och mamman har således ensamvårdnad, som hon vägrar släppa.

Pappan försöker komma till umgänge varenda lediga dag som finns, och det är självklart jättekul och få se utvecklingen som blir så tydlig när man inte är där vart eviga dag.

Pappan har hela tiden velat haft gemensam vårdnad, då detta anses som det bästa för barnet?

Mamman i det här fallet vägrar släppa vårdnaden, och hänvisar till att ungen ska få bli äldre innan man tänker på delad vårdnad. Hon hänvisar till åldern ett till två år.

Umgänge

Vi föräldrar går sedan en tid tillbaka på familjerätten, där vi lyfter diverse punkter. ((Visserligen har vi bara hunnit en träff)) Sist så pratade vi enbart om kommunikation sinsmellan, och respekt värdighet

Problemet för mig som är fader är att mamman kräver jag ska vara hos henne. Och jag i min tur känner stor olust att ha umgänge när dem är närvarande, känner mig övervakad mer eller mindre.

Jag fick under julen ta med barnet hem till mig själv, och det gick galant. Han fick ersättning och vi har aldrig haft en sådan bra tid någonsin. ÄNTLIGEN fick man känna sig som en fader.

Nu vill modern att vi ska ha umgängesschema, och jag anser att det än mer kommer begränsa umgänget med barnet.

Fråga ett

Anser ni att jag ska fortsatt ta med honom hem till mig själv, där jag och barnet kan knyta oss ann i lugn miljö?

(Detta handlar MAX om en gång i veckan, INTE växelvis boende)

Fråga två

Jag har alltid velat haft gemensam vårdnad kring barnet, men som modern vägrar (Jag har rent mjöl i påsen)

Anser du att jag borde upprätta stämning för att låta en domare avgöra?

Om det är något övrigt som jag borde förstå, så skriv gärna ner det du som har liknande erfarenhet

• Svar på tråden Stämning om vårdnad?
  • Mortiscia80

Fråga 1: Du har inte mycket till val, du kan inte tvinga mamman att låta dig ta hem barnet, men det vore så klart bra.

Fråga 2: Självklart. Det här är inget som mamman själv kan bestämma så om hon inte går med på gemensam vårdnad får du stämma henne. Du lär inte få svårt att få igenom det.

Bra att veta: om mamman försöker begränsa eller hindra umgänget så kommer rätten se allvarligt på det. Att hon erbjuder umgänge hemma hos henne är dock ingen begränsning.

Ett umgängesschema kan vara väldigt bra, men du ska ändå träffa barnet ganska ofta, inte mindre bara för att ni har ett schema.

• Tow2Mater

Skaffa ett bra juridiskt ombud så du kan ta det till rätten innan mamman gör av med alla föräldradagar. Du har ett mindre antal dagar vikta för dig iallafall så  dem borde du kunna använda för att skapa band med barnet. Men för det krävs vårdnaden först.

• Maymom

Svårt att svara när man inte vet alla omständigheter.
    I vissa fall, säger inte att det måste vara så i ditt fall, så är det bra att låta det gå nåt år för att se att pappan verkligen tar ansvar och går att lita på innan man skriver över vårdnaden. Det försvårar ju rätt mycket att ha delad vårdnad med en person som inte går att lite på gällande att tex skriva på dokument mm gällande barnet.
    I andra fall kanske mamman vill behålla föräldradagarna då pappan ändå inte kommer nyttja dem och risken är att hundratals dar brinner inne.

Barnet är ju så litet ännu, så småningom kommer du kunna ha barnet mer men nu är väl främst umgänge i barnets hem aktuellt. Du verkar ju ha varit där mycket så låter som ni fått en bra start med anknytningen.

Vad är det du vill åt med att ha vårdnaden? Varför skulle gemensam vårdnad vara bäst? 

Det bästa är ju om man kan undvika en stämning då det kan leda till sämre samarbete er föräldrar emellan.

• Mortiscia80
    Maymom skrev 2024-01-09 20:08:11 följande:

Svårt att svara när man inte vet alla omständigheter.
    I vissa fall, säger inte att det måste vara så i ditt fall, så är det bra att låta det gå nåt år för att se att pappan verkligen tar ansvar och går att lita på innan man skriver över vårdnaden. Det försvårar ju rätt mycket att ha delad vårdnad med en person som inte går att lite på gällande att tex skriva på dokument mm gällande barnet.
    I andra fall kanske mamman vill behålla föräldradagarna då pappan ändå inte kommer nyttja dem och risken är att hundratals dar brinner inne.

Barnet är ju så litet ännu, så småningom kommer du kunna ha barnet mer men nu är väl främst umgänge i barnets hem aktuellt. Du verkar ju ha varit där mycket så låter som ni fått en bra start med anknytningen.

Vad är det du vill åt med att ha vårdnaden? Varför skulle gemensam vårdnad vara bäst? 

Det bästa är ju om man kan undvika en stämning då det kan leda till sämre samarbete er föräldrar emellan.

Det finns ingen anledning att vänta något år för att se om pappan är seriös. Det finns ingen tingsrätt som skulle resonera så heller.

Med enskild vårdnad ligger nästan all makt hos mamman. Hon kan styra väldigt mycket över umgänget t ex och det är hon som har all rätt att ta medicinska beslut kring barnet eller sånt som var hen ska gå i skola, eller varför inte flytta till andra änden av landet! Och sedan då föräldradagarna som brinner inne förstås. Nej, ts ska så klart ta detta vidare. Om mamman visar samarbetssvårigheter kan hon faktiskt bli av med vårdnaden helt i värsta fall, men huvudsaken är att hon inte längre har monopol på barnets liv.
Svar på tråden Stämning om vårdnad?