Stämning om vårdnad?
((Jag är pappan))
Barnet är idag cirka 10 veckor gammal, och modern/fadern separerade under graviteten och mamman har således ensamvårdnad, som hon vägrar släppa.
Pappan försöker komma till umgänge varenda lediga dag som finns, och det är självklart jättekul och få se utvecklingen som blir så tydlig när man inte är där vart eviga dag.
Pappan har hela tiden velat haft gemensam vårdnad, då detta anses som det bästa för barnet?
Mamman i det här fallet vägrar släppa vårdnaden, och hänvisar till att ungen ska få bli äldre innan man tänker på delad vårdnad. Hon hänvisar till åldern ett till två år.
Umgänge
Vi föräldrar går sedan en tid tillbaka på familjerätten, där vi lyfter diverse punkter. ((Visserligen har vi bara hunnit en träff)) Sist så pratade vi enbart om kommunikation sinsmellan, och respekt värdighet
Problemet för mig som är fader är att mamman kräver jag ska vara hos henne. Och jag i min tur känner stor olust att ha umgänge när dem är närvarande, känner mig övervakad mer eller mindre.
Jag fick under julen ta med barnet hem till mig själv, och det gick galant. Han fick ersättning och vi har aldrig haft en sådan bra tid någonsin. ÄNTLIGEN fick man känna sig som en fader.
Nu vill modern att vi ska ha umgängesschema, och jag anser att det än mer kommer begränsa umgänget med barnet.
Fråga ett
Anser ni att jag ska fortsatt ta med honom hem till mig själv, där jag och barnet kan knyta oss ann i lugn miljö?
(Detta handlar MAX om en gång i veckan, INTE växelvis boende)
Fråga två
Jag har alltid velat haft gemensam vårdnad kring barnet, men som modern vägrar (Jag har rent mjöl i påsen)
Anser du att jag borde upprätta stämning för att låta en domare avgöra?
Om det är något övrigt som jag borde förstå, så skriv gärna ner det du som har liknande erfarenhet