• Anonym (Tröttare än tröttast)

Hypertyreos? Mår så dåligt

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva eller varför jag skriver det här. Kanske någon som är van med vården, eller har hypertyreos kan svara? Ge mig peppande ord eller något smart jag ska säga till läkaren.

Jag födde barn för lite över ett år sedan och var såklart trött som de flesta föräldrar är i början. Andra barnet dessutom, så är ju självklart tufft med två småbarn.

Minsta barnet började sova bättre och bättre, men jag blev bara tröttare och tröttare.

Försökte under sommaren gå ner i vikt, åt ordentligt och rörde på mig, gick ner sakta men säkert något kilo.

På hösten blev jag ännu tröttare, la viktnedgången på hyllan då jag inte hade energi att röra mig mer än nödvändigt. Började äta som vanligt igen.

Började sedan gå ner i vikt utan orsak. Nu ca 6-7 kg sen i höstas. Tröttare och tröttare. Konstant nervös, stressad, hjärtklappningar. Kan knappt sitta ner i soffan utan att jag känner enorm rastlöshet och måste göra något. Kom ihåg att jag dessutom känner mig helt utmattad men kroppen är som på högvarv, hjärtat slår som att jag är ute och springer maraton. Ännu tröttare.

Tog kontakt med vårdcentral, väntar nu på att få ett läkarbesök. Men jag känner mig så orolig, för om inga blodprov visar något så ska jag acceptera att må så här. Jag känner mig enormt deprimerad senaste veckorna, enbart på grund av tröttheten. Jag har i princip aldrig sökt vård, men av vad jag har förstått så måste man kämpa för att få hjälp, men hur kämpar man när man knappt orkar leva?

Har giftstruma i släkten, nära släkt. Kan såklart bero på andra saker också, men hur ber man om hjälp OM proverna inte visar något? Jag lever ett bra liv, hus, småbarn, sambo, studerar igen, jag är ute varje dag med barnen och får frisk luft (fastän jag hellre hade gömt mig under täcket hela dagen).

Jag är så rädd att de inte ska hitta något fel och jag orkar inte må såhär länge till.

• Svar på tråden Hypertyreos? Mår så dåligt

Jag glömde även ett symtom jag haft i ca en månad, känslan av att vara onykter. Det är värst på morgonen, känns som att jag skulle ha vart ute och festat hela natten, är helt vinglig. Det brukar bli bättre under dagen för att sedan komma tillbaka på eftermiddagen/kvällen, då jag känner mig onykter (yr är inte rätt ord, utan typ snurrig/fumlig/tunnelseende)

• Agda90

Jag har hypo, alltså tvärtom mot vad du har och Hashimotos. 
    Jag hoppas att du kommer till en bra läkare men många är inkompetenta när det kommer till sjukdomar som dessa, tyvärr. Säger du att du känner dig deprimerad är risken stor att de slutar lyssna och erbjuder "lyckopiller". Om det verkligen sköldkörteln som spökar kommer det att göra saken värre.

Förlåt att jag skriver så negativt men efter 17 år med min sjukdom är jag less för jag kan mer om hypo och hashimotos än vad läkare kan!

Läs på om hyper. Kolla sköldkörlteföreningens hemsida och fb sida. Skaffa dig kunskap, så mycket du kan och stå på dig när du är hos läkaren. Enligt patentlagen ska vår ske i SAMRÅD med patienten, dvs läkaren ska inte köra över patienten utan lyssna och ta till sig och utforma den vård som behövs tillsammans med patienten.!

• Anonym (Lisen)

Jag fick Hypotyreos/ Haschimoto efter dotterns födsel. 

Den utvecklades knappt märkbart de första månaderna men sedan började några vänner uppmärksamma att jag så så trött ut,tänkte att det säkert är normalt efter en förlossning.
    Sedan påpekade en vän att mina ben hade blivit så svullna?och en annan att jag faktist såg sjuk ut i ögonen?
    Jag hade under graviditeten gått upp ca 14-15 kg.
    Vägde innan ca 63 kg.
    Hade endast ca 3-4 kg kvar efter förlossningen och tyckte att det var ju toppen! Speciellt när barnet är vårbarn,då är jag i form till sommaren.
     När dottern var 3 månader och det blev sommar upptäckte jag att ALLA mina kläder plötsligt var för små????
    Jag fattade ingenting???
    Jag hade hållit mig till min normala kost så detta var mycket märkligt?
    Jag promenerade ca 1 mil om dagen när barnet skulle sova middag?.så motion fick jag också.
    Jag ställde mig på vågen och den pekade 18 kilo UPP.
    Jag hade även blivit märkbart tröttare?började sluddra?kunde inte artikulera?tungan kändes klumpig.
    Hade hjärndimma,glömsk,ja som dement.
    Jag kontaktade VC och tog prover och det konstaterades att jag hade problem med sköldkörteln.
    Det var en lång och flera års kamp att komma dit jag är idag.
    Jag skulle råda dig att kontakta nätdoktorn?Medicheck.
    Jag har hört att de har många bra läkare där som är insatta i sköldkörtel sjukdomar.
    Man måste som du säger stå på sig,bli något av sin egen doktor.
    Det finns grupper på FB som du kan gå ut n på,dem besitter bra erfaren och kunskap.
    Stort Lycka till 

Tack för era svar, ska absolut checka in nätdoktorn efter provtagning sen. 

Har era prover visat inom referensramen men ni har ändå fått hjälp tillslut? Hur gick ni tillväga? Jag är en väldigt försiktig människa, så det är väldigt enkelt för en läkare att köra över mig trots att jag själv vet hur jag mår. 

Jag är ett nervvrak just nu, och risken är stor att jag bryter ihop totalt hos läkaren, och det känns extremt pinsamt också..

• Agda90
    Anonym (Tröttare än tröttast) skrev 2024-01-10 12:02:41 följande:

Tack för era svar, ska absolut checka in nätdoktorn efter provtagning sen. 

Har era prover visat inom referensramen men ni har ändå fått hjälp tillslut? Hur gick ni tillväga? Jag är en väldigt försiktig människa, så det är väldigt enkelt för en läkare att köra över mig trots att jag själv vet hur jag mår. 

Jag är ett nervvrak just nu, och risken är stor att jag bryter ihop totalt hos läkaren, och det känns extremt pinsamt också..

Mina prover var avvikande MEN man hade inte tagit alla som man ska. 

Har du möjlighet att ta med dig någon till besöket? Gärna någon av det motsatta könet?
    Agda90 skrev 2024-01-10 12:13:05 följande:
    Mina prover var avvikande MEN man hade inte tagit alla som man ska. 

Har du möjlighet att ta med dig någon till besöket? Gärna någon av det motsatta könet?
    Hur lyckades du få igenom att ta fler prover?

Det är en möjlighet, jag ska prova själv och vänta på provsvar sen. Skulle provsvaren mot förmodan inte visa något så kommer jag nog tjata om ett nytt läkarbesök (och då ta med t.ex. min sambo som ändå lever och ser mig varje dag).
  • Agda90
    Anonym (Tröttare än tröttast) skrev 2024-01-10 12:41:04 följande:
    Hur lyckades du få igenom att ta fler prover?

Det är en möjlighet, jag ska prova själv och vänta på provsvar sen. Skulle provsvaren mot förmodan inte visa något så kommer jag nog tjata om ett nytt läkarbesök (och då ta med t.ex. min sambo som ändå lever och ser mig varje dag).
    PÅ den tiden var jag för mesig och visste inte mycket om sköldkröteln. Jag lyssnade på läkaren. Men han satte in levaxin redan då. Resten av proverna fick jag ta flera år senare när kroppen började säga ifrån igen. Men då kunde jag mer och visste hur jag skulle tyda provsvaren så jag hade mer mål i mun ohc kunde ta en diskussion med läkaren. 
Svar på tråden Hypertyreos? Mår så dåligt