• Anonym (Nisse)

BMI dåligt mått. Hälften av alla normalviktiga kvinnor har fetma

www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett&utm_medium=iframe&utm_campaign=2024-01-09

Hälften av alla kvinnor med ett normalt BMI kan ändå ha för mycket bukfett.  Det blir galet många kvinnor det. Med tanke på att de flesta kvinnorna är redan överviktiga. 

Varför är det så många kvinnor som inte bryr sig om sin vikt och hälsa idag ?
  • Svar på tråden BMI dåligt mått. Hälften av alla normalviktiga kvinnor har fetma
  • Anonym (Lisa)

Ja det kan man ju fråga sig..

Jag har aldrig haft problem med min vikt även om jag ätit som en häst..och numera är 50+ så går jag inte upp i vikt..Annat än muskelvikt..
    Men jag har alltid alltid varit väldigt aktiv och rört mig på flera olika sätt..

Jag tror många har blivit mer eller mindre soffpotatisar nu helt enkelt.
    dom rör sig mindre och mindre..samtidigt som dom äter mer och mer..

Det är liksom så det funkar krasst sett..Mat som kommer in måste man göra av med genom att röra sig på liknande sätt varje dag..

Vill man gå ner så måste man äta mindre eller/och röra sig mer..
    Men om man äter mer och rör sig mindre så går man upp..Inte så svårt egentligen..

• Anonym (Nisse)
    "norsk studie, visar att det kan handla om hälften av alla normalviktiga kvinnor. I studien hade varannan så hög fettprocent att det motsvarar fetma."

Det innebär att ungefär 75 % av alla kvinnor är överviktiga. 

Man borde kolla fettprocent istället för bmi...
  • Anonym (Nisse)

Anonym (Lisa) skrev 2024-01-10 02:03:35 följande:

Ja det kan man ju fråga sig..

Jag har aldrig haft problem med min vikt även om jag ätit som en häst..och numera är 50+ så går jag inte upp i vikt..Annat än muskelvikt..
    Men jag har alltid alltid varit väldigt aktiv och rört mig på flera olika sätt..

Jag tror många har blivit mer eller mindre soffpotatisar nu helt enkelt.
    dom rör sig mindre och mindre..samtidigt som dom äter mer och mer..

Det är liksom så det funkar krasst sett..Mat som kommer in måste man göra av med genom att röra sig på liknande sätt varje dag..

Vill man gå ner så måste man äta mindre eller/och röra sig mer..
    Men om man äter mer och rör sig mindre så går man upp..Inte så svårt egentligen..

Är du lång ?  Långa kvinnor tycks inte lägga på sig lika mycket som korta.  Tackvare längden så fördelas vikten bättre och man förbränner förmodligen mer.  
    Korta kvinnor är oftare överviktiga enligt min observation.
    Men sen så är du aktiv påverkar ju det såklart.
    Fast jag ser även aktiva kvinnor som tränar och trots det är överviktiga. Så jag tror det handlar till mesta del om kosten.
Svar på tråden BMI dåligt mått. Hälften av alla normalviktiga kvinnor har fetma