• Madelene1989

    När kan man få vård?

    Hej! 

    Vi har försökt att bli gravida ett tag men det verkar inte hända något. Jag har hela livet haft känslan att den dagen jag vill skaffa barn kommer det att bli svårt. Jag vet inte varför men jag är inställd på att vi kommer behöva hjälp. 

    Jag ringde för ett tag sedan mödravårdscentralen som sa att vi inte kunde få någon hjälp innan vi har försökt själva i ett år. Jag förstår att dem inte kan dra igång en stor utredning men jag skulle vilja veta om allt ser okej ut iaf. 

    Nu är det även så att min mens har uteblivit denna månad, inga positiva tester utan bara ingen mens tyvärr, vilket gör mig ännu mer orolig. 

    Jag kan tänka mig att det kan skilja beroende på vilken kommun man söker vård i, men hur har det varit för er? 

  • Svar på tråden När kan man få vård?
  • Cececilia

    det är ofta ett år. Vi är snart framme vid ettårs och kan söka vidare hjälp. Vi var för otåliga och bestämde oss för att göra utredning privat hos Livio. Fördelen med att göra det privat är att det kan gå fortare hos regionen när det väl gått ett å. lycka till, hoppas ni slipper vänta ett år 🤞

  • amiilee

    Vi sökte oss också privat men det kostade som ett vanligt läkarbesök (400 kr) flrutom spermaprov som kostade lite extra. Vi sökte efter att vi hade försökt i 4-5 månader bara för att ville kolla att allt stod rätt till. Gjorde vaginalt UL och kollade äggblåsor och min man fick lämna spermaprov. Allt såg bra ut.  Det beror nog på i vilken region man bor i vilka regler som gäller.


    Däremot får man inte hjälp med IVF förrän man försökt 1 år aktivt utan att bli gravid. (om man är under 35). Men precis som Cecilia skriver så kände vi att det var skönt att ha gjort utredningen för då kan det gå snabbare hos regionen sen när/om vi behöver IVF. 

Svar på tråden När kan man få vård?