• Tered

    Far med mycket kvar längtar efter barn men min älskade kan inte. Hur gå vidare?

     
    Hej. Sorry lång trådstart men vill ha råd.
    Jag slits sönder av ett kärleksdilemma.

    Tre önskningar har jag:
     
    Meningsfullt sammanhang 
    Sann kärlek med min älskade
    Framtida barn
     
    Men det går inte. Kombinationen finns inte. I det samboförhållande jag nu är på väg att lämna finns det första: ett liv som i allt väsentligt är bra men saknar kärlek, då menar jag sann romantisk kärlek. Framtida barn blir det definitivt inte heller. Vuxna barn har vi. Min sambo och jag är typ vänner som bor under samma tak, numera, det är en kärlek som tynat bort.
     
    Sann, äkta, stor, romantisk kärlek mellan två människor finns, försök inte övertyga mig om annat. Jag har hittat den stora kärleken, den kvinna jag vill leva mitt liv tillsammans med, att vara här och nu med henne och att vara nära och utveckla relationen med henne är det underbaraste som finns. Jag är gjord för min älskade, alla bitar faller på plats, jag blir hel i hennes närhet. Jag har känt henne länge och känt så länge. Hade allt blivit som jag ville skulle det alltid varit vi två.
     
    Men det blev inte så och min älskade och jag kan inte få barn. Detta just när jag är så övertygad att jag vill som jag aldrig tidigare varit. Jag är redo kroppsligt, mentalt, materiellt. Jag vill att vår kärlek ska få en fortsättning i gemensamma barn. Men min älskade kan inte, det är för sent, hon är förbi åldern. Inte jag, men hon. Båda har vi barn sen tidigare men det är nu uteslutet att vi kan få det med varandra. Det är en stor sorg för mig, en sorg som följer på min kristallklara underbara uppenbarelse att allt känns så rätt och jag vet precis vad jag vill: ha barn med min älskade.
     
    Längtan är så stark att jag inte bara kan lägga den åt sidan. Jag måste bena ut vad som är vad, nu när den givna kombinationen min älskade + barn inte är möjlig. Jag måste välja om jag ska begrava min längtan efter barn eller bejaka den. 
     
    Jag har tre val:
     
    Sambo) Reparera förhållandet till sambo. Kan gå. På pappret en lätt väg. I hjärtat en svår väg. Att ställa om till en tillvaro som är ett sluttande plan mot pensionen. Men se fram mot barnbarn. Det hade varit underbart tillsammans med den jag älskar. Med henne, not so much, beroende på mina känslor.
     
    Älskling) Ge mig hän med min älskade. På pappret en svårare väg. I hjärtat lätt. Med undantag för mina tvivel att jag kommer att kunna hantera sorgen att vi aldrig får barn. Att ställa om till en tillvaro som är ett sluttande plan mot pensionen. Men se fram mot respektive barnbarn. Min älskling och jag kommer för alltid vara delade i våra respektive sammanhang. Det enda vi nånsin kommer att ha tillsammans är vår gemenskap här och nu. Vi har inget sammanhang bakåt och inga gemensamma barn in i framtiden. Hur underbart vi än kan få det tror jag att det kommer kännas halvt.
     
    Okänd) Hitta mitt livs kärlek 2.0. 
    Osäkert om det ens är möjligt. Därför att jag så övertygat tillhör min älskade. Men jag har inte heller givit nån annan en chans. Alternativet skaffa barn ändå med någon annan som också längtar är kanske i princip möjligt men det är ju ändå inte så att vem som helst duger. Jag tror att jag själv inte är allför värdelös men i grunden och praktiken sen väldigt länge väldigt monogam och har typ noll kunskap hur man aktivt försöker träffa nån ny 2024;)
     
    Jag kan knappast vara den ende som känt såhär. Ni som varit i liknande situation som jag, hur har det blivit? Valde ni Sambo, Älskling eller Okänd? Att krossa hjärtan kommer tyvärr bli nödvändigt :(
  • Svar på tråden Far med mycket kvar längtar efter barn men min älskade kan inte. Hur gå vidare?
  • Rivjärnet92

    Nyktra till och ge dig på att skriva ett mer begripligt inlägg imorgon är mitt tips.

  • Tered

    Hörru Rivjärnet är detta ett känsligt ämne för dig eller vill du bara trycka till mig? 

    Har du något att bidra med i ämnet? Personlig erfarenhet eller tyckande är välkommet.

    Nedsättande skitsnack not so much

  • MonicaE
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-12 22:25:30 följande:

    Nyktra till och ge dig på att skriva ett mer begripligt inlägg imorgon är mitt tips.


    Jag tror det är du som behöver nyktra till, dock kan du avhålla dig från fler inlägg då detta är lika osmakligt som korkat och onödigt. Vad vill du tillföra liksom, förutom att skylta med din egen avsaknad av hyfs och oförmåga att begripa skriven text? Mitt tips till dig är att du, när du nyktrat till, börjar läsa lite skönlitterära böcker och öva dig i svenska språket. Jag reagerade på att inlägget var osedvanligt välformulerat med nästan en dragning mot det poetiska. Gissar att TS är både bildad och beläst, vilket du uppenbarligen inte är. Dessutom intressant frågeställning.
  • Osmos

    Jorden är så full av människor att vi inte behöver en enda till. Kärleken kan manifesteras på andra sätt, jag tror att du har snöat in. Du har levt med din sambo i många år, kärlekskänslorna är borta för att ni inte har vårdat relationen. Jag tror att det är kört om inget drastiskt händer  - som att ni till exempel börjar vårda relationen, kommunicerar. Vet din sambo om att du känner såhär? Nej, antagligen inte. Hon kanske känner annorlunda? Om du inte tänker utforska det hela med din sambo så lämna henne. Du har antagligen redan varit otrogen, och om inte fysiskt så är du det tveklöst känslomässigt. Du har svikit din sambo, berätta det för henne och ser vart det bär av. Därefter kan du fungera över resten. 

  • MonicaE

    Ja, det är verkligen inget lätt val. Jag befinner mig i en liknande situation, är i en relation med en man sedan 30 år och vi har gemensamma vuxna barn. Relationen är numera kylig och vi har helt vuxit ifrån varandra, men vi har ändå delat allt i vått och torrt hela våra vuxenliv och vi har en gemensam historia. Jag längtar starkt efter kärlek och hyser inga tvivel om att jag skulle kunna hitta någon att bli lycklig med. Men jag funderar också över att det skulle kännas lite "halvt" att starta om på nytt med någon som jag inte kommer ha barn med (den åldern, och viljan också för den delen, är förbi) och därmed inte kunna dela en så viktig del av livet med denna någon. Mina barn är viktigast av allt för mig och en ny kärlek kan aldrig bli en del i det. Han har kanske egna barn och vi kommer ha den delen på varsitt håll. Det "sammanhang" då nämner är väl svårt att få till med en ny partner, det har man ju med den man levt stor del av livet med. Så sammanhang eller kärlek...vad är bästa vägen till lycka? Jag har valt sammanhang tills nu och är allt annat än lycklig. Det handlar kanske om att ta sig ur sin safe-zoon och jag har varit för feg fram till nu. Hur kommer det sig att barnfrågan är så viktig för dig om du redan har (vuxna) barn?

  • Emala

    Varför är du så desperat efter fler barn?
    Du har en sambo och era gemensamma barn.
      Du har dessutom  en älskarinna som du säger är din stora kärlek.  Både din sambo och din älskarinna är för gamla för att få barn.
    Därför funderar du på att hitta en tredje kvinna att få barn med på ålderns höst.
    Lämna din sambo (hon förtjänar dessutom bättre än att bli bedragen),  bli tillsammans med din älskarinna som är din stora kärlek.
    Glöm tankarna på att leta efter en tredje kvinna som är ung nog att föda fler barn till dig.
    Du är på god väg mot storhetsvansinne och det kommer nog inte sluta bra. 

  • Tered

    Tack för svar
    Anledningen att jag vill ha barn
    (eller i varje fall är känslomässigt så övertygad att jag utforskar frågan här)
    är att längtan tänts så starkt i mig av den stora kärleken. Jag längtar så förtvivlat efter barn med henne därför att jag älskar henne. Jag vill ha ett kärleksbarn i ordets rätta betydelse. Men det blir inte så. Som att jag jublande av glädje som en lärka lyfte mot skyn på kärlekens vingar och sen blev nedskjuten i flykten.

    Det är två delar i detta: att jag vill ha min älskade och att jag vill ha barn. Och en till del, mitt sammanhang som Monica beskriver så bra. Sammanhanget är vackert och viktigt men det är inte allt.

    Jag ser mig själv om några år. Enligt önskan i mitt hjärta har jag då barn (igen). Det är en ny önskan. Jag hade förmodligen aldrig kommit på tanken om jag inte mött Kärleken. Såna inställda förhoppningar är inte lätta att hantera Jag vet av egen och andras erfarenhet.

    Nu behöver jag reda ut för mig själv exakt hur viktig min barnlängtan är i förhållande till mitt sammanhang och min kärlek.

    Är jag unik i världshistorien?

  • Liza13

    Nej jag har aldrig haft såna sjuka tankar som dig faktiskt..aldrig i hela mitt liv och jag är säkert dubbelt så gammal som dig..

    Vad fan ska du med fler barn till för det första?

    Du har redan barn..varför inte ta hand om dom först innan du gör nya barn som du ändå bara skiter i sen när det inte är roligt längre.

    JA du borde göra slut med din stackars tjej idag! Så att hon har en chans att träffa någon som älskar henne på riktigt istället för på låtsas som du gör.

    Du älskar fan i mig inte din "älskling" för om du gjorde det så skulle du inte ens fråga här vad du skulle göra av henne.
    Då skulle du inte ens tveka en sekund OM hon var den rätta utan du skulle veta att hon var den rätta med elller utan ngr jäkla barn..

    Är barn det enda du bryr dig om så kanske du ska vänta tills du kan inkarnera som en kvinna på jorden så du kan föda fram 100 barn, men fram tills dess så bestämmer väl ändå kvinnorna du träffar om det blir barn eller inte..

    Trivs du inte med det så kan du ju bli en bitch åt en man och se om du kan föda fram barn lättare än dina fd..

    Så lämna henne din "älskling" är det snällaste du kan göra mot henne..för du skrev ju att du brydde dig om henne, eller var det bara skitsnack..om det inte är skitsnack så vet du att det bästa för er är om du försvinner.

  • Tered

    Varför, i forum om familj, delforum barnlängtan, möts min barnlängtan av noll förståelse? 

    Nyhet för somliga: du är själv resultatet av någons barnlängtan (förhoppningsvis). Det är så livet går vidare.

    Till Liza13: tack för dina råd men för dina nedvärderande ord, inte tack. Jag beklagar om du varit med om något, någon som sårat dig,. Eller så är det dina rädslor kring skräckvisioner som du dessbättre inte upplevt. Men det är inte mig du beskriver, inte min kärlek, inte min barnlängtan, inte mitt sammanhang, inte min familj. Det du skriver handlar om dig själv. Jag avundas folk som hittat rätt kombination direkt, där sammanhang, kärlek och barn är en självklar enhet. Det kunde blivit så för mig, jag vet precis hur det, kontrafaktiskt, skulle kunna skett. Det kanske är så för dig Liza, att alla tre sammanfaller? Grattis i så fall, jag menar det verkligen. Men alla har inte den medvinden i livet.

    Alla har heller inte upplevt den sortens kärlek, den genomgripande samhörigheten med en enda människa, unik i universum. Har du inte upplevt det kan du inte förstå, jag beklagar. Eller kanske har allt blivit som du i ditt hjärta känt är rätt och du inte behövt fundera över skillnaden mellan att älska och att längta efter barn med den du älskar. Grattis.

    Har ingen som tvingats välja mellan kärlek och barn något att tillägga?

  • Ida83

    Det finns säkert många som har fått välja mellan kärlek och barn. Ibland vill man olika saker och ibland funkar det helt enkelt inte fysisk. Vissa får leva med att de aldrig får barn. Var glad för de barn du har och försök gå vidare. Hur gamla är ni? Ibland blir det bara rörligt med sladdbarn och bonusbarn. Bättre att njuta av varandra istället.

Svar på tråden Far med mycket kvar längtar efter barn men min älskade kan inte. Hur gå vidare?