• J3nnie

Bebis med magont och vägrar napp!

Hej, min dotter är 11 veckor och har sedan födseln haft mycket problem med magen. Jag hade väldigt kämpigt med amningen och gav henne ersättning, men hon vart så hård i magen av både min bröstmjölk och ersättningen så hon kunde inte bajsa utan min hjälp.

BVC misstänkte då att hon är komjölks allergiker och hon har sedan lite mer än en månad tillbaka ätit ersättning utan komjölk. Det blev mycket bättre med bajset och mycket mindre magont. Hon kunde ha ont ibland vilket jag anser är helt normalt men då vart hon också betydligt mycket mer gasig i magen. Hon pruttade näst intill hela tiden 😅

Men nu den senaste veckan har hon återigen haft mycket magont (och inte pruttat lika mycket), speciellt när hon äter och är trött. Hon kan liksom inte ligga still när hon äter och då tänker ja att hon kanske inte är så hungrig utan mer vill suga på nått. Så jag provar napp i stället, men hon VÄGRAR att ta den. 

Det är så frustrerande när hon ska sova, för det ända hon kan somna till är att äta. Har hon då svårt att somna pga magont så ligger hon och vrider huvudet och hela kroppen böjer hon antingen inåt eller utåt och gnyr. Men hon visar inget tecken på att hon är mätt, hon ska fortsätta äta under den här tiden liksom. För tar jag bort flaskan så blir hon arg och nappen funkar fortfarande inte.

Rapar henne under och efter matning, om hon då inte har hunnit somna efter. Har försökt massera magen och cykla med benen, har också provat pysventil, men ingenting verkar hjälpa.

Har också provat olika tricks med nappen, omvänd psykologi, doppa i sockervatten, låtit pappan suga på den efter ha tagit en klunk öl, har också låtit henne få röra runt nappen i munnen och låtit henne bita lite på den. Har fått henne att ta den nån gång men då har hon sugit på den i kanske 5 sekunder innan hon antingen kväljs eller spottar ut den.

Behöver tips på allt känns det som, BVC ger mig inte några direkta tips, men ska dock dit igen om drygt en vecka.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Bebis med magont och vägrar napp!
  • Deeru

Sluta ge D-dropparna man får av BVC, de ger magont, och köp egna av annat märke. Samt ge miniform.

Mata långsamt, låt henne äta en stund, ta upp och rapa, mata lite till, rapa igen osv så hon inte sväljer för mycket luft

• Deeru

Glömde lägga till, har du själv slutat med komjölk i kosten? Det hjälper också

• Anonym (Minea)

Prova olika nappar av olika märken. Eftersom hon tar flasknappen borde hon ju hitta en napp som hon gillar också. 

Svar på tråden Bebis med magont och vägrar napp!