• Bejje

Flera saker att ta upp hos doktorn

Jag är en person som sällan går till doktorn.
    Vet vissa som går dit många gånger per år som i mitt tycker är totalt bortkastad tid, som lite förkylningar, lite ont i armen eller vad det nu kan vara.

Jag går aldrig till vårdcentralen eller sjukhus om det inte är riktigt allvarligt. Varför ? Jo för att det i min mening är bortkastad tid och pengar.

När jag väl har vänt mig till vårdcentral för ett problem som jag inte lyckats lösa själv så har de hänvisat till apotek och något jag redan har testat och sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Litar inte alls på sjukvården, i alla fall inte vårdcentralen.

Men när jag väl har ett problem som jag anser är värt tidatt vända sig till sjukvården för, så har jag ju kanske samlat på mig en del andra saker jag vill ta upp när jag ändå är där som annars inte är värt tiden, men då tycker de att jag får boka andra tider för de sakerna.

Jag går ju inte dit för att det är kul utan för att jag behöver hjälp, så om jag har 4 olika saker att ta upp så kommer jag så klart inte boka 4 olika tider. Tänker att de får kolla på allt på samma gång för att spara både min och deras tid.

Men nu vill de ju inte göra det, så hur ska man göra då? Ska man försöka få bokat 4 olika tider direkt efter varandra då? och ska man då betala för 4 olika
    besök fast det är ett enda besök? Och om de nu vill ta betalt för 4 besök och det egentligen bara tar tiden av 2-3 besök, ska man då ändå betala för 4 besök? Någon som vet?

• Svar på tråden Flera saker att ta upp hos doktorn
  • Bejje
    callmepreggoornot skrev 2024-01-13 22:03:27 följande:

Tar du upp alla sakerna när du söker eller kommer det fram på besöket?

Jag säger vad jag primärt söker för och sen nämner jag vad jag också vill att de kollar på. Då tycker de att man ska boka flera besök.

Jag har inte tid till det. Jag jobbar mer än heltid, så att ha tid att gå till doktorn under dagtid är inte något jag egentligen har tid med, så därför är det viktigt för mig att kunna ta flera saker samtidigt, annas blir det att man skiter i saker som inte är så allvarligt och det blir aldrig kollat på.

• Mortiscia80

De ber dig boka fler tider eftersom de inser att man inte kommer att hinna allt under samma besök.

• Tukt

Grejen är ju att de har x antal minuter avsatt för dig. Risken är ju bara att du får stressa igenom alla fyra, i stället för att ta varje grej, eller kanske två, ordentligt.
    Kanske därför du har dålig erfarenhet av sjukvården?

• Elizza11

Förstår inte varför du inte skulle kunna ta upp allt under ett besök..
    om det inte är en vårdcentral du gått till då?

Gå till en privatläkare istället så får du bättre hjälp och kan ta upp vad du vill..eftersom du får mycket längre tid på dig då..

På VC så har ju inte läkarna tid till mer än 15 min högst per patient..
    Sen brukar dom flesta läkare på vårdcentraler veta 0 om vad man undrar över.

• Bejje
    Elizza11 skrev 2024-01-13 22:17:02 följande:

Förstår inte varför du inte skulle kunna ta upp allt under ett besök..
    om det inte är en vårdcentral du gått till då?

Gå till en privatläkare istället så får du bättre hjälp och kan ta upp vad du vill..eftersom du får mycket längre tid på dig då..

På VC så har ju inte läkarna tid till mer än 15 min högst per patient..
    Sen brukar dom flesta läkare på vårdcentraler veta 0 om vad man undrar över.

Ja du kanske har rätt. Det är lite så jag tänker. Om jag har 4st olika problem som jag vill att de kollar på, så vill jag ju ta det under ett och samma besök. Mycket p.g.a att jag inte har tid att vara borta från jobbet dag ut och dag in utan vill göra det så effektivt som möjligt.

Kan man få sådan typ av hjälp på privata "vårdcentraler"?
  • Elizza11
    Bejje skrev 2024-01-13 22:21:02 följande:
    Ja du kanske har rätt. Det är lite så jag tänker. Om jag har 4st olika problem som jag vill att de kollar på, så vill jag ju ta det under ett och samma besök. Mycket p.g.a att jag inte har tid att vara borta från jobbet dag ut och dag in utan vill göra det så effektivt som möjligt.

Kan man få sådan typ av hjälp på privata "vårdcentraler"?
    Privata vårdcetraler är inte ett dugg bättre än icke privata vårdcentraler.enligt min erfarenhet iaf..

Jag har nog gått till 100 olika vårdcentraler som inte kunde hjälpa mig för flera år sen..dom sa bara "gå hem och ta en alvedon och vila lite så blir det nog bättre"

Väldigt frustrerande var det att ha så extrema smärtor, men läkarna på vc trodde bara det var psykiskt..vilket det inte var..

Det var först när jag gick till en privatläkare som jag fick rätt hjälp..
    Även om dom kan vara lite dyrare så är det värt det..tycker jag..
  • enmamma

Mina gamla föräldrar brukar ibland boka dubbel läkartid för att hinna med alla sina åkommor.

• Bejje
    enmamma skrev 2024-01-13 23:08:50 följande:

Mina gamla föräldrar brukar ibland boka dubbel läkartid för att hinna med alla sina åkommor.

Men om jag nu har 4 olika saker att kolla upp så är det väl upp till de som bokar in tiderna att avgöra hur mycket tid som kan behövas och helst lägga den tiden sammanhängande?

Senast jag gick till vårdcentralen så förväntade jag mig att vara där 20-30 min, men läkaren drog ut på det och lät mig vara där drygt en timme.

Jag uppskattade det på så vis att jag kände mig viktig och att de brydde sig om mig, men sen har vi andra gånger då de tycker att man ska boka in två tider för att man har två saker att ta upp när ett av dom kanske bara tar 20 minuter. Hur går det ihop?
  • callmepreggoornot
    Bejje skrev 2024-01-13 22:08:00 följande:

Jag säger vad jag primärt söker för och sen nämner jag vad jag också vill att de kollar på. Då tycker de att man ska boka flera besök.

Jag har inte tid till det. Jag jobbar mer än heltid, så att ha tid att gå till doktorn under dagtid är inte något jag egentligen har tid med, så därför är det viktigt för mig att kunna ta flera saker samtidigt, annas blir det att man skiter i saker som inte är så allvarligt och det blir aldrig kollat på.

De måste få en chans att boka in dig korrekt innan du dömer ut hela apparaten. Ibland finns mer tid för övriga frågor. I andra fall inte och då har de inräknat hur länge din åkomma bör ta att bedöma i hur lång tid du fått.
  • Lynx123

Om du berättar exakt vad du vill att de ska undersöka vid bokningen blir det inga missförstånd. Du kan boka extra lång tid eller så får du helt enkelt pallra dig iväg dit när de harbtid för dig - det är ju trots allt din hälsa det handlar om och den är viktigare än jobbet.

• Scruffy

Kolla med jobbet om det finns någon Företagshälsan du kan gå till.
    Dem brukar vara vettigare.
    Då det kanske inte är arbetsrelaterat kan du erbjuda dig att betala för besöket.

Jag fick efter 7 månader hjälp på det här sättet efter 5 besök på vc.
    Dock valde mitt företag att betala för det. Dem har nog lagt ut närmare 20-30000 men vilken fantastisk vård jag har fått.

Svar på tråden Flera saker att ta upp hos doktorn