På mängden du beskriver verkar det som att du ska ta det nya Plenvu, som jag inte kände till förrän jag googlade för att hitta namnet på alternativet till Laxabon.
Jag har bara gjort med Laxabon, men tror jag kan hjälpa en del ändå:
- Jättebra att du tar kontakt och frågar! De som jobbar där är de som verkligen kan ge tips och råd. Och de har hört alla funderingarna förut, så bara att fråga på.
- Olika vårdinrättningar ger olika råd, så följ det som din ger.
- Läs instruktionerna genast du får dem, för vissa mediciner och födoämnen ska man undvika en hel vecka före undersökningen.
- Det stod att man skulle röra på sig för att få igång magen. Gör det nära toaletten, inte trappträning i flervåningshuset liksom. :)
För mig hjälpte inte rörelse, så när det inte velat komma igång lade jag mig ner och då rörde ju allt inuti på sig och det satte igång det.
- Det var inte som vanlig diarré. Det gjorde inte alls ont i magen, utan det bara rann ut.
- Smörj in runt ändtarmsöppningen med riktigt fet salva eller olja före första toabesöket och efter varje besök.
- Se till att få i dig lite socker i form som dina instruktioner tillåter, tex sötad saft eller druvsocker/dextrosol. Jag tyckte också det var skönt att ta vätskeersättning. Men kolla alltså vad som gäller för dig.
- Ladda upp med olika sorters kall dryck att ha att alternera med medlet, så du kan ta det som passar bäst smakmässigt.
- Du har kanske läst om folk som haft svårt att få i sig allt laxermedel och kanske tom att någon kräkts. Då är det bra att komma ihåg att det oftast gällt Laxabon och det ska man dricka totalt 4 liter av. En enorm skillnad alltså. Otroligt nog gick det att både dricka litrarna Laxabon och dessutom annat därtill, både kallt och varmt.
- Om smaken/konsistensen känns jobbig, prova att dricka följande glas riktigt iskallt. Vet inte om det hjälper med ditt medel. För mig gjorde det en enorm skillnad då jag efter första glaset Laxabon mådde illa ända tills nästa glas och undrade hur i all världen jag skulle kunna få i mig det, men nästa glas drack jag iskallt och blev mycket förvånad och lättad. OBS VIKTIGT OBS Om man gör det med Laxabon eller liknande så MÅSTE man också dricka VARM dryck utöver den stora mängden Laxabon. Annars kan man nämligen drabbas av hypotermi dvs nedkylning eftersom så stor mängd kall vätska på kort tid kommer in i magen och ut i hela kroppen. Det står i instruktionerna att Laxabon smakar bättre kylskåpskall men att man bara får dricka lite av den så, för att inte drabbas av nedkylning och då gäller det alltså betydligt mindre kallt än iskallt. Varma kläder edyl hjälper inte då kylan kommer inifrån. OBS OBS Om du som läser ger tipset vidare är det oerhört viktigt att den du berättar för förstår vikten av att också dricka varma drycker. Annars kan tipset bli FARLIGT.
- Se till att ha fri tillgång till toalett, inga barn eller andra får blockera den.
- Ta med dig dryck och mat att äta efteråt.
- Fundera på vad du kan distrahera dina oroliga tankar med och vad du ska belöna dig med efteråt. Försök se det som en utmaning som du ska klara av. Du skriver att du känner för att avboka, men att skjuta upp gör det bara värre och det finns ju orsak till att undersökningen ska göras. Jag tror det kommer gå bra!
Stort lycka till! Kram