• Anonym (Ångest)

Koloskopi

Jag har fått tid för att göra bla en koloskopi i narkos. Jag har tid på sjukhuset kl 8 på morgonen och jag har 1 timmes bilfärd till sjukhuset. Har fått instruktioner att jag ska dricka 1 liter laxermedel/klar dryck kl 19 och samma kl 04.00, ska dricka detta under 1 timmes tid och där efter tar det 1-2 timmar innan det verkar alltså lagom tills det är dags att sätta sig i bilen och åka till sjukhuset på morgonen.  Utöver detta är jag så sjukt rädd för att kräkas och det var så klart vanliga biverkningar. Denna lexerbehandling ger mig sån sjuk ångest att jag överväger starkt att ställa in alltihopa. Är det någon som gjort detta som kan berätta hur det gått till och hur ni mått?

• Svar på tråden Koloskopi
  • Anonym (Abc)

Det var länge sen så minns inte rikitgtmen nära att kräkas var jag inte. Däremot så bör man sitta på toan när man dricker det sista så rann det rakt igenom.

• Anonym (A)

Det är längesedan nu, men jag drack mitt dagen/kvällen innan och behövde inte gå upp mitt instten för att ta mer. Allt kom rätt väg och det enda som var viktigt var att ha fri tilgång till toa (hade vi inte haft 2 badrum hade jag bett sambon hålla sig hemifrån).

• Anonym (Ångest)

Tack för era svar. Man är alltså inte dålig I flera timmar som typ vid magsjuka?

• Anonym (Det kommer gå bra)

Hej!

Jag gjorde en kolioskopi i höstas. Jag kräktes inte, mådde inte illa alls! 

Det kommer gå bra och kommer kännas skönt när det gjort. Lycka till!

• Anonym (Abc)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-01-16 19:56:54 följande:

Tack för era svar. Man är alltså inte dålig I flera timmar som typ vid magsjuka?

Nej inte vad jag minns. Tror inte jag kände mig dålig alls. Det var liksom inte som riktig diarrée.
  • Anonym (F)

Jag gjorde en koloskopi i somras och jag blev inte illamående eller kräktes inte överhuvudtaget. Fick laxabon som laxerande medel och tyckte det gick snabbt tills då den började värka. 

Jag fick även jag en tidig tid och drack min sista dos vid 04.00. Eftersom att det i princip inte fanns något kvar i mitt system så rann det rakt igenom i princip som någon innan skrev. 

Har du någon som helst oro eller frågor så råder jag dig att ringa mottagningen :) 

• Anonym (Ångest)

Tack för era lugnande svar <3 jag ska ringa imorgon och fråga lite hur de tänker då jag ändå behöver åka in till sjukhuset så pass långt i förväg

• Anonym (A)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-01-16 19:56:54 följande:

Jag mådde inte illa, utan det var mer "proppen ur". Jag acceperade läget och satt på toa och läste
  • Anonym (Lugnande tips)

På mängden du beskriver verkar det som att du ska ta det nya Plenvu, som jag inte kände till förrän jag googlade för att hitta namnet på alternativet till Laxabon. 

Jag har bara gjort med Laxabon, men tror jag kan hjälpa en del ändå:

- Jättebra att du tar kontakt och frågar! De som jobbar där är de som verkligen kan ge tips och råd. Och de har hört alla funderingarna förut, så bara att fråga på. 

- Olika vårdinrättningar ger olika råd, så följ det som din ger. 

- Läs instruktionerna genast du får dem, för vissa mediciner och födoämnen ska man undvika en hel vecka före undersökningen.

- Det stod att man skulle röra på sig för att få igång magen. Gör det nära toaletten, inte trappträning i flervåningshuset liksom. :) 
    För mig hjälpte inte rörelse, så när det inte velat komma igång lade jag mig ner och då rörde ju allt inuti på sig och det satte igång det.

- Det var inte som vanlig diarré. Det gjorde inte alls ont i magen, utan det bara rann ut. 

- Smörj in runt ändtarmsöppningen med riktigt fet salva eller olja före första toabesöket och efter varje besök. 

- Se till att få i dig lite socker i form som dina instruktioner tillåter, tex sötad saft eller druvsocker/dextrosol. Jag tyckte också det var skönt att ta vätskeersättning. Men kolla alltså vad som gäller för dig. 

- Ladda upp med olika sorters kall dryck att ha att alternera med medlet, så du kan ta det som passar bäst smakmässigt.

- Du har kanske läst om folk som haft svårt att få i sig allt laxermedel och kanske tom att någon kräkts. Då är det bra att komma ihåg att det oftast gällt Laxabon och det ska man dricka totalt 4 liter av. En enorm skillnad alltså. Otroligt nog gick det att både dricka litrarna Laxabon och dessutom annat därtill, både kallt och varmt.

- Om smaken/konsistensen känns jobbig, prova att dricka följande glas riktigt iskallt. Vet inte om det hjälper med ditt medel. För mig gjorde det en enorm skillnad då jag efter första glaset Laxabon mådde illa ända tills nästa glas och undrade hur i all världen jag skulle kunna få i mig det, men nästa glas drack jag iskallt och blev mycket förvånad och lättad. OBS VIKTIGT OBS Om man gör det med Laxabon eller liknande så MÅSTE man också dricka VARM dryck utöver den stora mängden Laxabon. Annars kan man nämligen drabbas av hypotermi dvs nedkylning eftersom så stor mängd kall vätska på kort tid kommer in i magen och ut i hela kroppen. Det står i instruktionerna att Laxabon smakar bättre kylskåpskall men att man bara får dricka lite av den så, för att inte drabbas av nedkylning och då gäller det alltså betydligt mindre kallt än iskallt. Varma kläder edyl hjälper inte då kylan kommer inifrån. OBS OBS Om du som läser ger tipset vidare är det oerhört viktigt att den du berättar för förstår vikten av att också dricka varma drycker. Annars kan tipset bli FARLIGT.

- Se till att ha fri tillgång till toalett, inga barn eller andra får blockera den.  

- Ta med dig dryck och mat att äta efteråt. 

- Fundera på vad du kan distrahera dina oroliga tankar med och vad du ska belöna dig med efteråt. Försök se det som en utmaning som du ska klara av. Du skriver att du känner för att avboka, men att skjuta upp gör det bara värre och det finns ju orsak till att undersökningen ska göras. Jag tror det kommer gå bra!

Stort lycka till! Kram

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Lugnande tips) skrev 2024-01-17 18:39:11 följande:

På mängden du beskriver verkar det som att du ska ta det nya Plenvu, som jag inte kände till förrän jag googlade för att hitta namnet på alternativet till Laxabon. 

Jag har bara gjort med Laxabon, men tror jag kan hjälpa en del ändå:

- Jättebra att du tar kontakt och frågar! De som jobbar där är de som verkligen kan ge tips och råd. Och de har hört alla funderingarna förut, så bara att fråga på. 

- Olika vårdinrättningar ger olika råd, så följ det som din ger. 

- Läs instruktionerna genast du får dem, för vissa mediciner och födoämnen ska man undvika en hel vecka före undersökningen.

- Det stod att man skulle röra på sig för att få igång magen. Gör det nära toaletten, inte trappträning i flervåningshuset liksom. :) 
    För mig hjälpte inte rörelse, så när det inte velat komma igång lade jag mig ner och då rörde ju allt inuti på sig och det satte igång det.

- Det var inte som vanlig diarré. Det gjorde inte alls ont i magen, utan det bara rann ut. 

- Smörj in runt ändtarmsöppningen med riktigt fet salva eller olja före första toabesöket och efter varje besök. 

- Se till att få i dig lite socker i form som dina instruktioner tillåter, tex sötad saft eller druvsocker/dextrosol. Jag tyckte också det var skönt att ta vätskeersättning. Men kolla alltså vad som gäller för dig. 

- Ladda upp med olika sorters kall dryck att ha att alternera med medlet, så du kan ta det som passar bäst smakmässigt.

- Du har kanske läst om folk som haft svårt att få i sig allt laxermedel och kanske tom att någon kräkts. Då är det bra att komma ihåg att det oftast gällt Laxabon och det ska man dricka totalt 4 liter av. En enorm skillnad alltså. Otroligt nog gick det att både dricka litrarna Laxabon och dessutom annat därtill, både kallt och varmt.

- Om smaken/konsistensen känns jobbig, prova att dricka följande glas riktigt iskallt. Vet inte om det hjälper med ditt medel. För mig gjorde det en enorm skillnad då jag efter första glaset Laxabon mådde illa ända tills nästa glas och undrade hur i all världen jag skulle kunna få i mig det, men nästa glas drack jag iskallt och blev mycket förvånad och lättad. OBS VIKTIGT OBS Om man gör det med Laxabon eller liknande så MÅSTE man också dricka VARM dryck utöver den stora mängden Laxabon. Annars kan man nämligen drabbas av hypotermi dvs nedkylning eftersom så stor mängd kall vätska på kort tid kommer in i magen och ut i hela kroppen. Det står i instruktionerna att Laxabon smakar bättre kylskåpskall men att man bara får dricka lite av den så, för att inte drabbas av nedkylning och då gäller det alltså betydligt mindre kallt än iskallt. Varma kläder edyl hjälper inte då kylan kommer inifrån. OBS OBS Om du som läser ger tipset vidare är det oerhört viktigt att den du berättar för förstår vikten av att också dricka varma drycker. Annars kan tipset bli FARLIGT.

- Se till att ha fri tillgång till toalett, inga barn eller andra får blockera den.  

- Ta med dig dryck och mat att äta efteråt. 

- Fundera på vad du kan distrahera dina oroliga tankar med och vad du ska belöna dig med efteråt. Försök se det som en utmaning som du ska klara av. Du skriver att du känner för att avboka, men att skjuta upp gör det bara värre och det finns ju orsak till att undersökningen ska göras. Jag tror det kommer gå bra!

Stort lycka till! Kram

Tack för ditt svar! Det stämmer att det är plenvu jag ska ta så det är inte lika stor mängd medel som behöver intas de skrev ut det istället eftersom jag är så rädd för att kräkas. Att inta detta känns så hemskt och jag har sån vrålångest att det typ känns ovärt att ta reda på vad det är som gör att min mage är som den är. Dör ju uppenbarligen inte av det då jag haft det så här i 1.5år

Jag har fått en återbudstid  så egentligen tror jag man typ ska ha anpassat sig med vad man äter osv en hel vecka i förväg men jag fick tiden i förrgår och sköterskan nämnde inger om det. Hon sa också att jag kunde äta frukost o lunch som vanligt och ingenting efter kl 15 men i papperna står det endast en lätt frukost och lunch tex en rostad macka och klar soppa så vet inte om jag ska lyssna på sköterskan eller gå efter papperet. 
  • Anonym (.)

Undvik fröer, tomater och sånt. Finns mycket råd att hitta online om maten men om du äter typ vitt rostad bröd med ost är det ok.

• Anonym (toalett nära)

Jag har gjort koloskopit två ggr och har en ny tid snart. Alltså det blir inte som att du har magsjuka när du bajsar utan känslan är med som att du kissar från rumpan. MEN du måste ha toalett nära. Du kan inte liksom tänka att du ska ha bilresan då... brukar avta efter typ 1 timmes toalettbesök efter typ 45 min från första glaset

• Anonym (Ångest)

Jag är sp sjukt livrädd att börja må illa och kräkas av medlet. Stressar upp mig så mycket inför imorgon att jag inte kan somna och ligger bara och googlar efter andras upplevelser 

• Anonym (Lugnande tips)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-01-18 00:47:45 följande:

Jag är sp sjukt livrädd att börja må illa och kräkas av medlet. Stressar upp mig så mycket inför imorgon att jag inte kan somna och ligger bara och googlar efter andras upplevelser 

Usch, vad jobbigt. 
    Tycker du ska gå enligt vad pappren säger, inte sköterskan. Känns som viktigare också med tanke på att du inte kunnat förbereda dig i god tid. 

Bor du med någon som kommer vara hemma när du intar laxermedlet? Eller har du någon närstående eller god vän som kan komma som stöd? Eller någon som kan stötta via telefonsamtal, sms eller chatt? Hoppas du har någon som kan hjälpa dig och ge dig stöttning. Samma som kör dig, kanske? 

Försök att sluta googla nu, gör något som kan få dig att slappna av lite och komma till ro så du kan få sova. Försök även om det skulle kännas omöjligt. Går det inte, så kanske du kan sätta på en film och lägga dig i soffan. Tänk på att för varje timme som går så är det en timme mindre innan det är över! Och eftersom det är själva laxermedlet som är det du har ångest över, så är det redan imorgon kväll (ja, det är en gång till, men när du ser att du klarar första gången så är den andra lättare).

Skickar varma tankar och kramar och hoppas att du kan sova!

• Anonym (Ångest)

Avbokade tiden ångesten för laxermedlet tog över och jag klara inte av att dricka det. Det gick inte och jag känner mig så besviken på mig själv

• Anonym (Lugnande tips)

Vad tråkigt att det blev så. Tänkt på dig och undrat hur det gått. 

Vad sade de när du ringde, hade de något förslag på hur du kan göra för att klara det? Hade du stöd av någon trygg person eller är det något som skulle kunna göras annorlunda nästa gång?

En avbokningstid och därmed bara kort tid att oroa sig var inte rätt för dig. När du vet om i förväg kan du kanske förbereda dig på annat sätt. Åtminstone kan du följa matrestriktionerna ända från början så att du kan känna dig trygg att läkaren har god sikt och undersökningen kan utföras utan problem. 

Eftersom det är intaget av laxermedlet och rädslan för att kräkas som är det stora problemet för dig, undrar jag om det skulle vara möjligt att testa lite hur det känns. Hur smakar det, hurdan är konsistensen? Blir det någon skillnad om den är riktigt iskall? Går det lättare om du alternerar på något visst sätt med någon viss dryck? Det troliga är ju att du kommer klara intaget, men själva rädslan är så stor. 
    Om du vid ett test märker att du klarar drycken tänker jag att ångesten försvinner och blir bara hanterbar oro.
    Du kan ju inte testa att dricka så mycket att det sätter igång magen, men kanske lite så du får en liten känsla. Viktigt då att följa tiden att inte ha ätit något en viss tid före. Att hålla drycken i munnen och spotta ut är ett alternativ. Det här kräver förstås att du får nytt recept så du har rätt mängd att använda sedan när du ska göra koloskopin. 

Bara en tanke att det skulle kunna göra det lättare för dig. Ring och prata med dem i lugn och ro när du inte är så uppjagad, vilket du kanske var idag. Eller mejla om det känns lättare. Du är inte den enda med fobisk rädsla, så de bör ha erfarenhet och verktyg. Alla sköterskor är ju också olika, kanske kan du få prata med någon som är extra bra på just att bemöta folks rädslor. Hoppas du får bra hjälp!

• Anonym (Lugnande tips)

Hm, när jag nu läser ditt inlägg så får jag känslan att du hann prova att dricka men att det inte gick. Tänkte att du inte hunnit med tanke på tiderna du uppgett. 

• Anonym (Fo)

Är eller drick inget som kan orsaka gaser. Typ tugummi eller sötningsmedel. Går ej bra ihop med diarré.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Lugnande tips) skrev 2024-01-18 19:58:32 följande:

Hm, när jag nu läser ditt inlägg så får jag känslan att du hann prova att dricka men att det inte gick. Tänkte att du inte hunnit med tanke på tiderna du uppgett. 

Nej jag har inte hunnit dricka det klarade inte ens av att blanda det. Dina tips är verkligen super bra som jag absolut kommer att ta till mig. Det var bara en telefonsvarare jag fick prata med idag men tänker att jag ska ringa dit imorgon och prata med dem
  • Anonym (Lugnande tips)

Aha. Jobbigt att rädslan är så stor, men bra såtillvida att du inte har provat drycken alls och nästan säkert kommer märka att det går bra. 

Att du inte ens klarade av att blanda drycken visar att du har mycket stark rädsla och ångest. Är det så att du har stark kräkfobi? Att få professionell hjälp är bra i så fall, men är ju sällan något man får i en handvändning om man inte har möjlighet att gå privat eller via jobbförsäkring eller något.

Kanske du kan köra lite egen KBT-terapi och utsätta dig för ett steg i taget tills det känns okej? Men kräver som sagt att det är okej för stället du ska till och att de ger nytt recept. Kanske något sånt här:
    - Plocka fram förpackningen och titta på alla delarna. Låt stå framme ett tag.
    - Läs bipacksedeln.
    - Blanda lite pulver. 
    - Dofta på blandningen.
    - Doppa fingret eller en sked och smaka.
    - Ta en tesked av vätskan och spotta genast ut.
    - Håll en tesked vätska i munnen en stund.

Och så öka vartefter när föregående sak går utan ångest och problem vare sig det går genast eller tar flera gånger. Hur du kan prova att svälja och sånt är viktigt att kolla med vårdstället. Ifall det här alls är något att prova vill säga. Jag har alltså ingen utbildning inom sjukvård, psykologi eller annat utan det här är bara lekmannatankar.  

Mycket bra att du ska ringa stället imorgon. Lycka till!

Svar på tråden Koloskopi