• Anonym (Hon)

Hur ofta är normalt att gräla i en relation?

Hur ofta grälar ni i er relation? Alltså bråk som tar mycket kraft och energi? Hur mycket orkar man innan man går helt sönder inombords eller att kärleken dör ut? Är sambo sedan två år och varannan vecka har vi minst ett stort bråk. Ofta fler än så och ofta handlar de om samma grundproblem kopplat till otrygghet i relationen. Bråken resulterar i att jag blir ledsen medan han blir arg och kall. Vilket gör mig ännu mer ledsen. Han är sedan sur ett tag men kan skaka av sig bråken medan jag får svårt att sova och tex att fokusera på jobbet. Vi har gått i parterapi i mer än ett halvår och det har gett vissa insikter för oss båda men bråken tar inte slut. Det finns kärlek i grunden och vi båda vill att det ska funka men vi hinner ha det bra i ett par dagar och så sätt det igång igen. Känns som att jag håller på att tappa mig själv och vad som är rimligt?

• Svar på tråden Hur ofta är normalt att gräla i en relation?
  • Anonym (Martin)

Det här är nästan obehagligt och skulle mycket väl kunna vara vårat förhållande som du beskriver. Även vi gick länge i parterapi där de blev bättre ett tag iaf. Vi är inte tillsammans längre och det gör så ont.

Hoppas att ni kan lösa era problem för det är ensamt på andra sidan.

Kram på dig 

• Anonym (Hedda)

Ja jag vet inte vad som är "normalt" faktiskt..Det är ju väldigt individuellt från person till person och par till par..

Men varannan vecka låter väldigt ofta att gräla på..Beroende på hur stora gräl det är då givetvis.

Småtjafs kan ju inträffa lite då och då, men det är inget som man blir ledsen över..

För oss är det normalt att bara gräla ngr ggr om året, men då grälar vi rejält och sen är det över - för ngr månader framåt..😂 

• Anonym (Fia)

Jag och min sambo har aldrig grälat. I min förra relation kanske det hände en gång per halvår. Varannan vecka låter inte sunt.

• onelifetolive

Vi bråkar i stort sett aldrig. 
    Vi respekterar varandra och är medvetna om att ingen av oss är perfekt. 
    Har man synpunkter på vad den ena gör, så framför man det sakligt. Den andra har då att välja på att ändra sig eller inte. 
    Respekterar man varann ställer man inte orimliga krav. 
    Respekterar man varandra ändrar man på sig om det den andra önskar är rimligt. 

Var hon den som lagade mat dom senaste 4 dagarna och ber mig att göra det i några dagar så är det ju rimligt -  alltså lagar jag mat.
    Har vi bråttom någonstans och hon kör och jag ber henne köra snabbare, eftersom jag vet att hon gillar att köra fort och hon gör det väldigt bra, så kör hon snabbare. 

Säger hon att jag ska tatuera in en tribal runt överarmen och jag säger nej, så accepterar hon det eftersom hon förstår att det är en fullständigt ORIMLIG begäran. 

Vad är det ni bråkar om?

• Anonym (Dumpa)

Inte normalt gör slut. Livet är dör kort för att bråka om samma saker, så meningslöst.

• Anonym (Nixxon)

En jag känner sa att hans tjej ville gräla mer, så att det blev action i förhållandet.

• Anonym (Anna)

När jag var gift 15år så svalde jag det mesta men vi bråkade kanske var 3e år. Diskussioner hade vi i vardagen men inga bråk.

Min nuvarande har jag varit tillsammans med 5.5 år och vi kan vara överens om att vi inte tycker lika men bråkar aldrig.
    Vi skriker inte på varandra och kallar inte varandra elaka saker. Vi pratat om det och löser det.

Hade vi haft sånna bekymmer så vi hade behövt skrika, smälla i dörrar osv hade jag hellre varit singel.

• Tukt

Hur långt är ett snöre?
    Menar ett gräl kan vara så mycket, och hanteras på olika sätt. I ert fall är det ju uppenbart att ni båda är medvetna om att det inte är bra för er. Då är väl svaret enkelt, att ni grälar för mycket.
    Bra att ni går i terapi, men undrar om det kanske inte vore bra om ni också gick var för sig. Du nämner din otrygghet. Antingen är den skapad av din partner, eller så finns den "i" dig. Och då kanske det är svårt att lösa saker med enbart parterapi.

• Elis73

Det beror väl på hur ni är som personer och hur ni mår efter grälen. En del verkar kunna bråka och sedan släppa det och tycka att grälet var bra eftersom saker kom upp till ytan och kunde lösas. Dessa personer har nog samma mönster med vänner, arbetskamrater, etc. (Kanske inte lika intensivt, men jag menar att man har en konfrontativ personlighet.)

Jag är en person som inte löser saker via gräl. För mig skulle stora gräl varannan vecka vara skäl av avsluta en relation. Människor som säger saker i affekt under gräl får mig att backa tio steg och sedan ha svårt att lita och gilla personen igen. Och stora gräl leder ofta till att personer säger saker som är överdrivna och med syfte att såra. Sådant kan inte jag släppa.

Fortsätt parterapin och blir det inte bättre så kanske ni inte passar ihop? Men nog borde väl ni under parterapin få förlag på sätt att hantera oenigheter utan att gräla? Om ni inte ens under några veckor kan "lyda" dessa råd så kanske någon av er inte är 100% motiverad att lösa problemet? Tycker din partner att detta är ett lika stort problem som du? 

Svar på tråden Hur ofta är normalt att gräla i en relation?