• jajje

CANCER

Jag hoppas komma i kontakt med någon där ute att prata med eller som kanske suttit i samma sits. Har i flera år haft ont i höger skulderblad och även en svullnad där, gått till både sjukgymnast och läkare, som tagit blodprover och känt lite. Då jag nu fått ännu ondare så har jag gått till en annan läkare som med en gång skickat en remiss för ultraljud, han tyckte det var bedrövligt att ingen gjort något tidigare. Jag frågade om cancer och han kunde givetvis inte svara på det men jag har läst och allting stämmer in på den cancern han pratade om som sätter sig i muskler, brosk osv. Mår så himla dåligt och är så otroligt rädd, har aldrig känt mig så rädd. Finns det någon där ute som haft samma eller liknande? Mår så dåligt, alla runt om mig säger att jag inte ska tänka det värsta men det är helt omöjligt. 

• Svar på tråden CANCER
  • Anonym (Hmm)

Om det är en så ovanlig cancerform du funderar på så försök släppa det för tillfället. Sannolikt är det något helt annat, även om det inte kan uteslutas. Målar du fan på väggen så mår du onödigt dåligt, tänk istället på att det kanske ordnar sig.

• Anonym (V)

Jag fick det svar man inte vill ha efter mammografin en gång. Det tog över en vecka innan jag kunde få tid för återbesök. Det var fruktansvärt och jag klarade inte av att berätta hur rädd jag faktiskt var för mina nära förrän efteråt (de hittade inget fel på återbesöket).  

Man får försöka hålla sig sysselsatt. Gör praktiska saker som att skotta snö, hugga ved, gå promenader, städa garderoberna mm. Lyssna på radio eller ljudbok för att hålla undan tankarna när det behövs. Prata med närstående.  

• jajje
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-18 13:12:21 följande:

Om det är en så ovanlig cancerform du funderar på så försök släppa det för tillfället. Sannolikt är det något helt annat, även om det inte kan uteslutas. Målar du fan på väggen så mår du onödigt dåligt, tänk istället på att det kanske ordnar sig.

Tack för svar! Har ju tre små barn så måste försöka tänka på något annat men det är så jävla svårt, blir ju orolig. Sen finns det ingen som förstår, alla bara säger att det inte är något farligt. Jag har ångest sen innan och det är svårt att inte måla fan på väggen när det inte blir bättre, läkaren sa dock att cancer oftast går ganska fort utan hjälp och jag har haft problemen runt 8 år. Men tack för du skrev!
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-18 13:12:21 följande:

• jajje
    Anonym (V) skrev 2024-01-18 13:17:03 följande:

Jag fick det svar man inte vill ha efter mammografin en gång. Det tog över en vecka innan jag kunde få tid för återbesök. Det var fruktansvärt och jag klarade inte av att berätta hur rädd jag faktiskt var för mina nära förrän efteråt (de hittade inget fel på återbesöket).  

Man får försöka hålla sig sysselsatt. Gör praktiska saker som att skotta snö, hugga ved, gå promenader, städa garderoberna mm. Lyssna på radio eller ljudbok för att hålla undan tankarna när det behövs. Prata med närstående.  

Förstår dig absolut! Jag har pratat med mina närstående, gråter hela tiden och har ren panik. Har googlat så mycket nu så är typ säker på vad det är, lider av panikångest och gjort i många år men nu är det som värst, håller på hela dagarna och googlar. Mina närstående är inte så oroliga och säger mer att det inte är något, sen sa läkaren också att cancer går ganska fort och jag har ju haft problem i 8 år, men som sagt man vet aldrig. Tack fina du för svar????
  • Anonym (V)
    jajje skrev 2024-01-18 14:12:42 följande:
    Förstår dig absolut! Jag har pratat med mina närstående, gråter hela tiden och har ren panik. Har googlat så mycket nu så är typ säker på vad det är, lider av panikångest och gjort i många år men nu är det som värst, håller på hela dagarna och googlar. Mina närstående är inte så oroliga och säger mer att det inte är något, sen sa läkaren också att cancer går ganska fort och jag har ju haft problem i 8 år, men som sagt man vet aldrig. Tack fina du för svar????

Jag fick höra samma sak när jag hade något som strulade i magen. Hade det varit cancer som varit obehandlad så länge så hade jag varit död. 

Har du något ångestdämpande som du kan ta? Tänkte komma med allmäna ångesttips, men om du har ångestproblem sedan tidigare är det nog inget nytt för dig. Går du runt med hög puls hela tiden nu? Hjälper motion/träning dig? 

Svar på tråden CANCER