Nackdelar bo på Kanarieöarna?!
Nackdelar till att åldras på Kanarieöarna? Bo permanent.
svårt att få tag på kebabpizza, olw dill, marabou helnöt
Kanarieöarna är som sagt ett gäng öar så det är ju ganska begränsat vad avser utbud av aktiviteter, shopping, varor, sjukvård etc. Det är långt till någon form av fastland . Vilket I förlängningen gör att det som finns tillgängligt i mångt och mycket är dyrt än om du skulle haft möjlighet att resa till andra städer eller ett grannland.
Kanarieöarna är dessutom känt för sitt speciella väder och klimat, det är vulkanöar. Var väl inte så längesen det var utbrott där med stora bränder som följd.
För min del så tycker att det är för varmt
Att bo permanent på en ö där 90% handlar om massturism låter rätt så klaustrofobiskt i mina öron. Vad gör man när man provat på alla golfbanor och strandserveringar?
Vilken stad på fastlandet bor du inom?
Kommer ni att flytta tillbaka till Sverige eller föredrar du Spanien? Bör man kunna tala spanska som svensk eller fungerar engelska bland invånarna? Finns det företag kontor där det går att jobba?
Kommer ni att flytta tillbaka till Sverige eller föredrar du Spanien? Bör man kunna tala spanska som svensk eller fungerar engelska bland invånarna? Finns det företag kontor där det går att jobba?
Har de något bra bibliotek och kan man beställa böcker till det. Svårt att tänka mig ett liv utan böcker.
Största nackdelen är att det ligger för nära Afrika...
Härligt klimat, året om,.just bistra vinterdagar med halka och is är det underbart att tänka på "vår" terrass där vi sitter med ett glas vin och ser ut över stranden. Strandpromenaderna kvällstid, vågbrus och månsken och besök på någon liten taverna tinar upp oss frusna nordbor. Ibland är det musikunderhållning på någon strandbar, oftast riktigt proffsiga sångare. Två gånger om året är vi här, två veckor åt gången. Vi bor riktigt bra i San Agustin på Gran Canaria, hit åker pensionärer helst eftersom det är lugnare här än i Playa del Ingles som lockar ungdomen med barer och nattklubbar. Även om jag gillar G.C skulle jag aldrig vilja bo här permanent. Har man ett kulturintresse, teater, opera eller konserter kan man inte bo här. Biblioteken, finns något i Las Palmas, har inget stort utbud av utländsk litteratur och mig veterligt finns det bara ett museum i staden. För att inte bli isolerad måste man behärska spanska som ett andraspråk, inte bara på "turistnivå" för att bli respekterad av spanjorerna. En annan sak att tänka på, och det noterar jag varje gång vi är på stranden, är hur oförnuftigt många solar. Engelsmännen är värst, trots att redan visar upp rödbrända ryggar fortsätter de att sola. Solskyddsmedel kan man inte lita på helt och hållet, det har forskning visat. Det enda som hjälper är att börja försiktigt, kanske en kvart eller halvtimme och sedan skydda sig med kläder och vidbrättad hatt. Glöm inte fötterna! Sockar på! Hudcancer ökar betänkligt, särskilt den maligna typen. Detta måste man tänka på, solen är mycket starkare på Kanarieöarna än hemma!
Kommer ni att flytta tillbaka till Sverige eller föredrar du Spanien? Bör man kunna tala spanska som svensk eller fungerar engelska bland invånarna?
Finns det företag kontor där det går att jobba?
Vi bor i en mindre stad/by några mil från Marbella men tillbringar somrarna i Sverige. Planen är att fortsätta så och slippa vintrarna i Sverige.
Om man befinner sig på ställen med mycket turism t.e.x Marbella så funkar det bra med engelska men i områden som är genuint Spanska så blir livet enklare om man kan åtminstone grunderna i spanska. Det är mycket få av spanjorerna över ca 40 som talar engelska och definitivt inte i de mindre byarna/ samhällen.
Finns olika arbetsmöjligheter för svenskar i svenska företag i t.e.x Malaga , Marbella och Fuengirola t.e.x. Men ännu större utbud om man är spansktalande naturligtvis.
Låter som en plåga att bo där. Sociala relationer är det viktigaste.
Skickar även usla signaler till de yngre generationerna.