• delifi2

potatis å purjulöks soppa+ annat

är det nån som har ett bra recept på det?

eller nåt recept som kanske är svårare att få fram men som ja är väldigt sugen på å d e nämligen, lapkojs och fiskpudding, nån som har bra recept?

• Svar på tråden potatis å purjulöks soppa+ annat
  • morotsland

Jag käkar potatis- och purjolökssoppa jämt, gott är det! Det behövs sällan nåt recept, koka så mycket av potäterna och lökarna (med blast) som känns lagom (till två hungriga personer brukar jag ha en stor purjo och kanske 8-10 medelpotatisar). Ha i vatten och buljong (ca en liter i mitt fall), häll av lite vatten när det kokat klart om det ser för vattnigt ut. Pressa ner vitlök, häll i en creme-fraiche, vispa ihop allt med elvispen och smaka av med salt och peppar.

• Rabbit

Potatis o purjolökssoppa som jag gör den:

Strimla 1 purjolök, skala och skiva tunt "lagom" många potatisar. (6-8 kanske)
    Fräs purjolöken i margarin tills mjuk. Tillsätt grönsaksbuljong och potatis. Koka tills potatisen är mjuk. Vispa ev sönder potatisen med visp. Späd med mera buljong (eller grädde för lyxsoppa) till lagom konsistens. Salt och peppar efter smak, lite timjan är också gott i!

Jag tycker det blir godare och lite mer mättande om man slänger i lite röda linser också (ca 2 dl kan vara lagom).

• Kajsan

Blomkål och Ost soppa!

Koka 7 dl vatten med höns eller kycklingbuljong i.
    Släng i ett blomkålshuvud i små delar. Koka.

Mixa till en slät soppa med exempelvis en stavmixer.
    I med salt och peppar.
    Häll i ett paket kelda ostsås och värm.

Smaskens!!

Svar på tråden potatis å purjulöks soppa+ annat