• Anonym (F)

Försäkringskassan brev

Jag har en ansökan hos försäkringskassan. Jag ska svara på frågor som de skickat. Jag frågade om jag fick svara på Mail till handläggaren istället för via posten. Men det fick jag ej pga sekretess. Nu har brevet försvunnit och mina uppgifter är fria för alla att läsa för alla. Hur är brev säkert ur sekretss perspektiv?
    Jag skulle ha känt mig mycket säkrare att skicka via Mail!

För att ej tala om hur lång tid detta tar. Inte konstigt handläggningstiden är på ett halvår!

Suck

• Svar på tråden Försäkringskassan brev
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2024-01-19 12:35:39 följande:
    Försäkringskassan brev

Jag har en ansökan hos försäkringskassan. Jag ska svara på frågor som de skickat. Jag frågade om jag fick svara på Mail till handläggaren istället för via posten. Men det fick jag ej pga sekretess. Nu har brevet försvunnit och mina uppgifter är fria för alla att läsa för alla. Hur är brev säkert ur sekretss perspektiv?
    Jag skulle ha känt mig mycket säkrare att skicka via Mail!

För att ej tala om hur lång tid detta tar. Inte konstigt handläggningstiden är på ett halvår!

Suck

Vad menar du att alla kan läsa dit brev? Om någon obehörig öppnat och läst det, så vet de väl inte vem du är och kastar brevet. 

Sedan är det tråkigt naturligtvis att det fördröjer handläggningstiden. 

• Anonym (Hmm)

Brevet kanske bara är försenat.

• Anonym (Telefon)

Man brukar kunna ringa till försäkringskassan för att komplettera, fick du inte det?

• Anonym (Lina)

Som föregående skriver borde du kunna få svara på frågorna muntligt. Då tar det inte lång tid. Om det handlar om en blankett kan man skicka in den via Försäkringskassans hemsida.

• Anonym (F)
    Anonym (Lina) skrev 2024-01-19 14:26:35 följande:

Som föregående skriver borde du kunna få svara på frågorna muntligt. Då tar det inte lång tid. Om det handlar om en blankett kan man skicka in den via Försäkringskassans hemsida.

Hur skickar man in blankett via hemsidan? Hon skrev inget Om det bara att jag skulle skicka via post till inläsningscentralen
  • Anonym (d)

Har det verkligen försvunnit, förra tråden var nyss?

• Anonym (X)

Det är inte alltid det går att komplettera via hemsidan. Det beror på hur nytt ärendet är och vad det är för typ av ärende. Vissa saker behöver komma in skriftligen. Det kan också ta tid att få in det när man skickar det för skanning till inläsningscentralen. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (F) skrev 2024-01-19 14:27:51 följande:
    Hur skickar man in blankett via hemsidan? Hon skrev inget Om det bara att jag skulle skicka via post till inläsningscentralen
    Om det gäller en specifik blankett går det oftast att skicka in digitalt. Du hittar de olika kategorierna här:

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tjanster/blanketter

Om det är specifika frågor från handläggaren borde du kanna svara på dem muntligt.
Svar på tråden Försäkringskassan brev