• Anonym (Ändra sig?)

Jag vill inte köpa hus längre - make håller inte med

Vi bor i lägenhet i stan. Vi bor bra, vi har nära till allt och alla trivs. Vi skulle behöva en större bostad och började titta på att köpa oss en större lägenhet. Vi insåg snabbt att vi kunde få oss ett hus med trädgård för samma pengar, och började tänka i banorna att köpa hus istället.

Så, de senaste fyra åren har vi letat hus. Jag gick in i det med hull och hår, medan min man var mer avvaktande. Han hittade fel på alla hus jag hittade. Under åren har vi budat på tre hus, men valt att inte gå högre.

Nu har det gått fyra år, och jag börjar inse att jag trivs bra i lägenhet. Jag vill inte bo i hus, med allt vad det innebär. Barnen trivs också här. Vi bort fortsatt för trångt, men jag tycker att vi istället ska köpa, eller försöka hyra, en större lägenhet. Jag trivs med att ha nära till allt, jag trivs med att vara på jobbet på 25 minuter och jag trivs med att inte behöva ha husskötsel och trädgårdsskötsel. Jag är fullt nöjd med att odla lite på balkongen. Vi har dessutom ett sommarhus redan. Om vi skulle köpa hus där vi kan tänka oss att bo, skulle jag ha över en timme till jobbet.

Men den här är förändringen kan min man inte riktigt ta. Han tycker att det är oärligt av mig att plötsligt ändra mig och tycker inte att jag är tillförlitlig. Han vill fortfarande flytta till hus, även om han fortsatt hittar fel på precis alla hus vi hittar.

Hur gör man? Måste man stå fast, för att man tyckte något för fyra år sen? Kan man inte ändra sig? Det är väl inte så konstigt att känna annat när det gått så lång tid?

• Svar på tråden Jag vill inte köpa hus längre - make håller inte med
  • Anonym (Hin håle)

Nej, självklart ska man kunna ändra sig. 
    Du får förklara så gott det går att du tappat intresset för att bo i hus. 

Ni kan inte lägga lite pengar på sommarhuset så att det blir mer som ett ''hus''?

• Tecum

Klart att du kan ändra dig, och du måste hålla fast vid det så du inte plötsligt sitter som delägare i ett hus du inte vill ha och inte vill/orkar ta hand om.
    Köpa hus är lite som att skaffa barn, bägge måste vara med på det.

• Anonym (E)

Man har alltid rätt att ändra sig! Han får gilla läget eller köpa ett eget hus.

• Anonym (Ändra sig?)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-01-20 11:51:50 följande:

Nej, självklart ska man kunna ändra sig. 
    Du får förklara så gott det går att du tappat intresset för att bo i hus. 

Ni kan inte lägga lite pengar på sommarhuset så att det blir mer som ett ''hus''?

Sommarhuset är redan en fullt utrustad villa. Men den ligger så pass långt bort att det inte går att nyttja över helgen bara. Och på somrarna vill vi göra annat, än att bara vara på den orten.
  • Anonym (E)
    Tecum skrev 2024-01-20 12:02:51 följande:

Klart att du kan ändra dig, och du måste hålla fast vid det så du inte plötsligt sitter som delägare i ett hus du inte vill ha och inte vill/orkar ta hand om.

Kunde inte ha sagt det bättre.
  • Anonym (Ändra sig?)
    Tecum skrev 2024-01-20 12:02:51 följande:

Jo, det låter ju klokt det du skriver. Samtidigt hade jag också blivit väldigt besviken om de planer som jag trodde var gemensamma, plötsligt ändras. Så jag förstår ju honom också.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ändra sig?) skrev 2024-01-20 12:03:19 följande:
    Sommarhuset är redan en fullt utrustad villa. Men den ligger så pass långt bort att det inte går att nyttja över helgen bara. Och på somrarna vill vi göra annat, än att bara vara på den orten.
    Sälj sommarhuset. Verkar vara mest besvär. Ni kan köpa en sommarstuga som ligger närmare om ni vill. Alltså om båda vill.
  • Anonym (Ronja)

Ja men det är ju självklart att man kan ändra sig!
    Känns som att det någonstans har varit meningen att ni inte har slagit slag i saken och köpt hus ännu och att du under tiden faktiskt har haft möjlighet att reflekterat över för och nackdelarna med hus.
    Ni har ju även som sagt ett stuga där ni kan få huskänsla,få förunnat.
    Ör även barnen nöjda så har det ytterligare en poäng att stanna kvar i området.

Med facit på hand med min nya tjänst och mycket längre restid till arbetet så är TID mer värdefullt än annat.
    Har man hus finns det alltid något som MÅSTE underhållas. 

Med mindre tid pga resvägen blir det kanske ett onödigt stressmoment?.

Hur har ni med tiden i dagsläget? Räcker den till? 

Vi bor i bostadsrätt och trivs så bra med det,visst, hade vi råd skulle ett radhus vara fint,under sommarmånadern,men sedan vet man aldrig vilka grannar man får?.
    Tycker om anonymiteten man delvis får genom att bo i en lägenhet.

Vi har närhet till både skog och stränder vilket jag också värderar högt! 

• Anonym (Ändra sig?)
    Anonym (E) skrev 2024-01-20 12:04:46 följande:
    Sälj sommarhuset. Verkar vara mest besvär. Ni kan köpa en sommarstuga som ligger närmare om ni vill. Alltså om båda vill.
    Nej, vi vill absolut behålla huset. Det är en nödvändighet i dagsläget.
    Anonym (Ronja) skrev 2024-01-20 12:05:10 följande:

Känns som att det någonstans har varit meningen att ni inte har slagit slag i saken och köpt hus ännu och att du under tiden faktiskt har haft möjlighet att reflekterat över för och nackdelarna med hus.

Med facit på hand med min nya tjänst och mycket längre restid till arbetet så är TID mer värdefullt än annat.

Vi bor i bostadsrätt och trivs så bra med det,visst, hade vi råd skulle ett radhus vara fint,under sommarmånadern,men sedan vet man aldrig vilka grannar man får?.

Det är just det där med tiden. Vi bor just nu så att barnen har nära till en mängd aktiviteter. Skolan och förskolan ligger på sådant avstånd att man kan kasta en sten dit. Mataffär ligger på samma avstånd. Vi har simhallen en kvarts promenad bort. Vi har skogen bakom huset. Vi har i dagsläget gott om tid över till annat än bara Familjen AB, och jag ÄLSKAR det! Nu  bor vi i hyresrätt, men jag köper mig gärna en bostad. Bara jag slipper fundera på taket, dränering och värmepannan. Vi är inte beroende av bil, mer än när vi reser längre. Det skulle vi bli om vi köper hus. Vi skulle till och med behöva köpa en bil till.

Men, visst skulle det vara skönt att bara släppa ut barnen. Nu blir det ett litet projekt varje gång.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ändra sig?) skrev 2024-01-20 12:23:16 följande:
    Nej, vi vill absolut behålla huset. Det är en nödvändighet i dagsläget.
    Anonym (Ronja) skrev 2024-01-20 12:05:10 följande:

Ehhh en nödvändighet? Knappast.
Svar på tråden Jag vill inte köpa hus längre - make håller inte med