• Tom Araya

    Din inställning till att försvara vårt land?

    Så här i orostider, med krig i Ukraina, strul med vår NATO-ansökan, prat om risken för att vi kan hamna i krig o.s.v, så är jag nyfiken på din inställning till att försvara Sverige.

    Läs igen alla alternativ och rösta på det som stämmer bäst in på din inställning (ärligt och på allvar, inte på skoj).
    Du har hela året (2024) på dig att rösta.

    Du är välkommen att även utveckla dina tankar och resonemang i text.
    Du kan posta anonymt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 01:20
    Jag glömde ett alternativ.
    Kopiera och klistra in det i ett inlägg om detta är vad du röstar på.
    Utveckla gärna vidare i egen text.

    -Jag tror inte på våld som en metod för att försvara sig, utan jag kommer att använda ickevåldsmetoder för att stoppa, förhindra eller försvåra för en annan makt att med militära medel ta kontroll över Sverige.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 20:37
    Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?
  • Anonym (JagärinteLars)

    Lusten att döda utlänningar behöver självklart inte ha något samband med någon form av försvarsvilja.

  • Tom Araya
    Anonym (JagärinteLars) skrev 2024-01-21 01:07:41 följande:

    Lusten att döda utlänningar behöver självklart inte ha något samband med någon form av försvarsvilja.


    Lust att mörda folk med annan etnisk bakgrund är till skillnad mot försvarsvilja inte kopplat till krig och det är det senare förhållandet som frågan rör.
  • flygrl

    Jag kan inte hantera vapen och skulle därför nog passa bättre att ägna mig åt sjukvård, logistik eller annat som också behövs i händelse av krig MEN om det behövs är jag beredd ställa upp och slåss med vapen i hand för försvara vårat land. Förmodligen skulle jag va fullkomligt livrädd inför gå ut i strid men jag hoppas verkligen jag skulle klara det.

  • Anonym (JagärinteLars)
    Tom Araya skrev 2024-01-21 01:15:57 följande:
    Lust att mörda folk med annan etnisk bakgrund är till skillnad mot försvarsvilja inte kopplat till krig och det är det senare förhållandet som frågan rör.
    Svaret blir ju dock att ja, man vill väl försvara landet per default eftersom det blir bieffekt av att man utövar sitt jobb / sin hobby / det man brinner för. Det har ju inget med landet att göra.

    "Mörda" var det du som använde. Jag skrev "döda".
  • Anonym (Solidaritet)

    Jag har redan gjort det i svenska utlandsstrykan. 
    Men då för att försvara andra länder och kommer självklart att försvara Sverige på hemmaplan. 
    Alla som tycker att Sverige inte är värt att försvara mot en angripare bör omgående lämna landet. Förstår faktiskt inte hur dom kan bo kvar i ett land som dom uppenbarligen inte tycker om. 
    Bor man här och nyttjar det landet har att erbjuda så är det bara att kavla upp ärmarna om vi blir angripna. 

    Blir förbannad när jag hör folk som säger att jag kommer inte att hjälpa till om kriget kommer. 

  • Anonym (JagärinteLars)
    Anonym (Solidaritet) skrev 2024-01-21 02:15:15 följande:

    Jag har redan gjort det i svenska utlandsstrykan. 
    Men då för att försvara andra länder


    Inled då inte med "jag har redan gjort det".

  • Embla twopointoh
    Jag ställer upp, men vill helst/passar nog bäst för att jobba med logistik, sjukvård eller liknande, militärt eller civilt.

    Jag röstade på ovan alternativ, även om alternativet Jag vill inte strida, utan hoppas på att få fortsätta med mitt civila arbete och att samhället har nytta av det istället också skulle funka, förutom det där med "jag vill inte strida".

    Jag kan tänka mig att strida i fält om det krävs av mig, men jag gör nog mer nytta i mitt civila jobb (inom läkemedel), eller möjligtvis inom andra civila funktioner där det krävs folk, än vad jag skulle göra med vapen i hand.

    Däremot skulle jag nog inte ställa upp för att utveckla/tillverka C-stridsmedel, om nu svenska staten skulle ägna sig åt sådant och jag fick valet att säga nej (en stat som ägnar sig åt detta, ger nog inte sina medborgare det valet ...).

    För mig handlar det inte om att jag är beredd att försvara Sverige för att jag tycker att Sverige är ett sådant fantastiskt, idealiskt land att bo i (för Sverige som land/stat har rätt mycket brister), utan för att försvara mig och min familj och resten av civilbefolkningen. Jag försvarar alltså inte Sverige per se, utan folket.
  • Anonym (Utbildningsreserv)

    Jag har inte gjort militärtjänst då jag blev utbildningsreserv vid mönstringen (vilket innebar att de kallar in en om det finns behov). Jag ansågs ha för svag fysik bl.a. (har desto bättre idag). Därför kan jag tänka mig at ställa upp inom logistik, sjukvård m.m.

  • Anonym (J)

    I fullt krig flyr jag nog hellre än att försöka försvara ett land. 


     

  • Anonym (Över min döda kropp)

    Jag är en hämndlysten och revirhävdande terroristpersonlighet i grunden och jag kommer definitivt att försvara mitt land - bokstavligen mina förfäders land- med all min sociopatiska ilska. 

    Jag har över tid aktivt byggt en pool av vänner som kan vara nyttiga när det krisar och vi har diskuterat vilken byggnad vi ska besätta om skiten träffar fläkten, och börja tillverka saker i. Utan att gå i detalj har jag många kompetenser som krävs för överlevnad, kemisk krigföring, hackerattacker och gerillaattacker i min nära vänkrets, även folk som varit i stridande förband. Vi håller nu på med att utrusta ett andra ställe som kan fungera som bas.

Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?