• MollyZ

Sent klimakterium/menopaus?

Hejsan! 

Jag är snart 52 och eftersom mina väninnor allihop mer eller mindre passerat klimakteriet så börjar jag undra om jag är sen. Jag har läst på en hel del och förstått att sista mensen i snitt föregås av ca 4 år av ?trassel?, dvs förändring av blödningsmönstret och även andra symptom i vissa fall. Och menopaus/sista mensen sker i snitt i den ålder där jag nu är. Jag har dock inte märkt något alls, min mens tickar på med samma envisa regelbundenhet som vanligt, 28-30 dagars intervall. Inget annat som tyder på klimakteriet och gynekolog som jag var till i annat ärende menade på att hon såg inget som talade för att något var på gång. Om jag nu skulle följa mönstret (vilket jag ju inte måste förstås?) så skulle jag ju komma i menopaus tidigast när jag är 56 om det börjar hända grejer nu. Jag funderar på vad det beror på, min mamma kom i menopaus vid 50. Dock finns det några saker jag har tänkt på och det är att jag dels kom i puberteten extremt sent (nästan 16 vid första mens) och sedan hade PCO med endast ägglossning 1-2 ggr per år varför jag medicinerade med p-piller upp i 40-årsåldern. När jag slutade var mensen normal (ett mönster man ofta ser). Jag funderar på om dessa faktorer sammantaget kan ha puffat fram tiden för mitt klimakterium. Någon som känner igen sig? Jag känner mig så himla udda! Jag mår ju bra och så och har inga problem med att det dröjer, men är nyfiken och undrande?

• Svar på tråden Sent klimakterium/menopaus?
  • Anonym (?)

Om de passerat klimakteriet i den åldern - grattis!
    Min särbo är snart 56 och verkar inte ens vara halvvägs igenom.
    Alla är olika ....

• Less is more

Jag har fått veta att man kan ha mensblödningar även om det inte finns några ägg kvar. Skumt - men man har ändå hormoner kvar i kroppen som successivt avtar tror jag. Därför blir det så.

Men blödningarna verkar kunna pågå  längre för en del. Jag är 52 år men har haft blödningar, men den senaste var nog i september så nästa år vid 53 har jag nog uppnått menopaus.  Känns väldigt bra!

Lider med de som har blödningar som aldrig tar slut och som inte får någon hjälp. Kanske kan hormonspiral Mirena vara lösningen. 

• Anonym (Klimakteriet)

Det är viktigt att veta att klimakteriet inte är absolut lika med att blödningarna upphör. Det börjar uppmärksammas mer och mer om vilka symptom man kan ha för att vara i klimakteriet.  

Många gånger så har man symptom även om blödningarna är kvar. 

Hittade en bra bild över klimakteriesymptom. Finns för övrigt många som öppet börjat prata om det. Det är jätteviktigt att man pratar om det. Trots allt handlar det om 50% av befolkningen. 

• Mrs Moneybags

Min mamma var 57 när blödningarna upphörde och fram till dess kom de regelbundet precis som vanligt. Det är samma för mig, jag är 53 och har mens precis som vanligt, känner även av ägglossningen (även om äggen säkert har passerat sitt bäst-före-datum haha).

Hormonförändringarna kommer ca 7-10 år före sista blödningen, men vissa av oss känner inte av någonting. Mamma hade inga svettningar, inga humörsvängningar etc och jag verkar vara likadan. 

Man får bara vara tacksam, förutom att man får dras med mensen lite längre än de flesta då. 

Jag fick mens vid 10, så jag tror inte att mensens debut har någon avgörande betydelse? 

• Anonym (A)

Min kollega var 55 när hennes mens började avta och komma mer sällan. Inga besvär har hon heller av något slag.
    Själv var jag tidig (32) och har gått igenom och håller fortfarande på med diverse tråkiga besvär. 

• Anonym (Mogen)

Är snart 50 och i min släkt finns flera med pco som haft svårt få barn men fått barn sent i livet, en av dem blev oplanerat gravid vid 46.
    Så att du har pco kan säkert inverka i senare klimakterie, men debuten för mens har inget med det att göra.

• Mrs Moneybags

Sent klimakterium är efter 55. Genomsnittlig ålder är ca 51. 

Här finns lite intressant information om vad som kan orsaka sent klimakterium, alltifrån kost, livsstil, gener mm:

www.verywellhealth.com/late-menopause-5219757 

Bland annat detta:
    Menstrual cycle patterns: Women who started menstruating late, had lifelong irregularities, or have naturally high estrogen levels may experience later menopause

• Anonym (q)

Kan vi bara normalisera att snart 16 år inte är "extremt sent". Nu går det väl under att du säger dig haft en sen pubertet med vad jag antar är annat som faktiskt varit sent men allt för att inte egga på jobbiga morsor som har panik när ungen är 12 Flört

• MollyZ
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-23 10:25:30 följande:

Sent klimakterium är efter 55. Genomsnittlig ålder är ca 51. 

Här finns lite intressant information om vad som kan orsaka sent klimakterium, alltifrån kost, livsstil, gener mm:

www.verywellhealth.com/late-menopause-5219757 

Bland annat detta:
    Menstrual cycle patterns: Women who started menstruating late, had lifelong irregularities, or have naturally high estrogen levels may experience later menopause

Hej! Tack för info! Jag tror att jag också har ägglossningar, dels så sa gynekologen det och det känns så, samt att jag testat. Sen tror jag att s.k anovulatoriska cykler är de som ofta leder till kraftigare blödningar. Har googlat runt lite mer och det verkar ju finnas en hyfsad enighet kring att PCO och även p-piller-bruk kan fördröja menopausen. Intressant hur olika det kan vara! Jag lyckades få mina två barn genom att pricka in två ägglossningar som kom efter avslutad p-piller-karta. Tydligen är chansen till ägglossning som störst just efter avslutad karta. Men antalet ägglossningar jag hade före 40 kan jag räkna på mina fingrar. Och så hade det nog varit oavsett p-piller eller ej. 
    Jaja, vi får se hur det blir, det kan ju gå snabbt med klimakteriet också har jag förstått?så även om inget tyder på det nu kanske jag är där inom 2 år?
Svar på tråden Sent klimakterium/menopaus?