Sent klimakterium/menopaus?
Hejsan!
Jag är snart 52 och eftersom mina väninnor allihop mer eller mindre passerat klimakteriet så börjar jag undra om jag är sen. Jag har läst på en hel del och förstått att sista mensen i snitt föregås av ca 4 år av ?trassel?, dvs förändring av blödningsmönstret och även andra symptom i vissa fall. Och menopaus/sista mensen sker i snitt i den ålder där jag nu är. Jag har dock inte märkt något alls, min mens tickar på med samma envisa regelbundenhet som vanligt, 28-30 dagars intervall. Inget annat som tyder på klimakteriet och gynekolog som jag var till i annat ärende menade på att hon såg inget som talade för att något var på gång. Om jag nu skulle följa mönstret (vilket jag ju inte måste förstås?) så skulle jag ju komma i menopaus tidigast när jag är 56 om det börjar hända grejer nu. Jag funderar på vad det beror på, min mamma kom i menopaus vid 50. Dock finns det några saker jag har tänkt på och det är att jag dels kom i puberteten extremt sent (nästan 16 vid första mens) och sedan hade PCO med endast ägglossning 1-2 ggr per år varför jag medicinerade med p-piller upp i 40-årsåldern. När jag slutade var mensen normal (ett mönster man ofta ser). Jag funderar på om dessa faktorer sammantaget kan ha puffat fram tiden för mitt klimakterium. Någon som känner igen sig? Jag känner mig så himla udda! Jag mår ju bra och så och har inga problem med att det dröjer, men är nyfiken och undrande?