• Anonym (Orolig)

Hur vanligt är spräckta tänder?

Har du spräckt någon tand?
    Vad hände?
    Varför? Bara otur eller tuggade du på något hårt?
    Hur visste du att den sprack? Hemma redan eller först hos tandläkaren?
    Gjorde det ont? Hur kändes det?
    Vilken behandling krävdes efteråt?
    Gnisslar och pressar du tänder på natten? Har du bettskena?
    Var det en tidigare hel tand eller hade den lagningar?
    Vilken tand var det?

• Svar på tråden Hur vanligt är spräckta tänder?
  • enola

Jag har en tand som det bara lossnade en bit från när jag tuggade på en morot. Några månader senare lossnade ytterligare en bit. Tandläkaren sa att det behövs inte göra nåt åt så länge det inte gör ont. Jag biter ihop tänderna och har bettskena.

Menar du så, att det lossnar bitar? Om du tänker på "sprickor" (som streck) på tanden så ska det vara så :)

• Mandel

Jag har gamla amalgamfyllningar som tydligen gör så att det blir spänningar i tänderna så de ev spricker. 
    Har haft 2 kindtänder som spruckit pga detta...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tink

Min man spräckte en molar (kindtand) för cirka tio år sedan, utan någon som helst orsak, tanden bara sprack. Han bet förmodligen på något hårt, men det var inget som han kunde erinra sig om. Den var inte lagad eller något. Han märkte inget annat än att tanden isade när han drack något kallt, och sprickan syntes bara på röntgen. Det blev rotfyllning och en krona på det. Det gick på runt niotusen kronor men det syns ingenting alls av lagningen och  tanden både ser ut och fungerar som tidigare. Däremot småvärkte det i flera månader efteråt, vilket tydligen är normalt. 

Min mammas tänder däremot spricker konstant, det går av småflisor från den hela tiden som de lagar med komposit. Tandläkaren säger att hon gnisslar tänder i sömnen, men hon vägrar ha bettskena.

Svar på tråden Hur vanligt är spräckta tänder?