• Anonym (Fragande)

Dokumentera lösöre Hemförsäkring?

Jag började fundera på detta då det på senaste tid brunnit ned fler hus än vanligt. 

Då jag tillhör äldsta generationen (då mina föräldrar dött) och man dels hunnit samla på sig en del och även ärvt en del, så börjar ju värdet ränta på. Har bland annat alltid haft ett intresse för inredning i form av exempelvis många saker av kända keramiker. Jag har ca 10 föremål från Lisa Larson till ett värde bara det på ca 20 000 kr. Ett brickbord av känd dansk designer för ca 15 000 kr osv. Totalt allt som allt kanske 3-400 000 kr i prydnader, lampor, mattor (varav en hel del i kartonger på min vind). En hel maskin- och verktygspark har jag också. Ca värde 100 000 kr mm mm. 

Så till min fråga. Har ni varit duktiga på att dokumentera era värdesaker? Hur kan man ens bevisa att sakerna finns i hemmet? Skicket på dem? Ska varje sak fotas för sig flera kort?

• Svar på tråden Dokumentera lösöre Hemförsäkring?
  • Tink

Om du ska kunna få ut saker på din lösöresförsäkring så hjälper det att dokumentera saker, annars finns det risk att du inte får ut mer än en bråkdel av det som du behöver för att kunna ersätta dina förlorade ägodelar.

Det finns en standardiserad norm för exempelvis hur mycket en vuxen persons kläder är värda, så ifall du har femtio färgmatchade Prada-kostymer och Balenciaga-skor, så är det bäst att dokumentera dem ordentligt så underlättar det vid eventuell stöld att du faktiskt kan bevisa att du ägt föremålen. Det behöver inte vara så avancerat, bara att ta ett par foton och se till att ladda upp fotona i molnet så att de finns kvar även om huset skulle råka brinna ner med mobil och allt.

Om det är något särskilt exklusivt som man äger, på kan det vara värt att även titta på en specialförsäkring för att ens kunna komma i närheten av vad det har kostat att inskaffa sakerna, Det kan vara konstföremål, fotoutrustning, vintage musikinstrument eller udda sportutrustning som gemene man kanske inte har i sitt ägo och som då lätt faller utanför normen för ersättning.

• Anonym (Brand)

Dokumentera med foto gärna också ett med signatur om det finns. Ta också bild på sakerna i din hemmiljö. 

Mina erfarenheter från en brand.

• Anonym (Fragande)

Jo lite så är det ju. Men var går gränsen? Säg att jag har 100 st figuriner med värde på 500 kr st. Är då var sak värd för lite för att ta upp (nu tänker jag om huset blir totalförstört i en brand). Tidigare husägaren hade en specifik försäkring på en innerdörr som har ett stort handetsat glas. Dvs en separat försäkring på 35000 kr enbart för denna dörr. Men måste man ha specifika försäkringar på alla saker?

• Anonym (Kr)
    Anonym (Fragande) skrev 2024-01-23 15:08:56 följande:

Jo lite så är det ju. Men var går gränsen? Säg att jag har 100 st figuriner med värde på 500 kr st. Är då var sak värd för lite för att ta upp (nu tänker jag om huset blir totalförstört i en brand). Tidigare husägaren hade en specifik försäkring på en innerdörr som har ett stort handetsat glas. Dvs en separat försäkring på 35000 kr enbart för denna dörr. Men måste man ha specifika försäkringar på alla saker?

Kolla med ditt försäkringbolag
    Bra saker att ha är förteckningar, bilder, kvitton. Förvarat så det inte brinner upp
  • Anonym (Myran)

Jag har översiktsbilder på samtliga rum. Sen närmare bild på de mest värdefullaste sakerna. Med de värde 500kr/st hade jag tagit en bild där antalet syns och vad för typ av sak det är. Allt vi har kvitto på scannas in och lagras så de går att komma åt efter en brand. Tex en bildkopia i molntjänst för att kunna verifiera inköpsår och pris.

Det absolut viktigaste är ju att se över försäkringen också. Många hemförsäkringen har ett tak på vad det ersätter för lösöre. Många har en gräns på 100 tusen (om du själv inte gjort ett aktivt val att ha högre nivå) och som du redan märkt kommer du ju upp i 100 tusen väldigt snabbt. 

• Anonym (Kr)

Värt att tänka på att det vanligtvis inte är nypris eller nyinköp försäkringsbolaget ersätter utan värdeminskat

Så en CNC-fräs köpt för 150 000 kr 10 år sedan ger inte en ersättning på 150 000 kr utan snarare 50 000 kr.

• Sunflora

Jag har scannat in kvitton på dyrare föremål och har foton av dem i lägenheten. Jag har inte fotat varje sak individuellt utan hela den sidan av rummet (det går att zooma in vid behov) Smycken har jag fotat i grupper och när jag bär dem.   

Kolla också upp vad ditt tak är på försäkringen och exakt vad de ersätter. 

Svar på tråden Dokumentera lösöre Hemförsäkring?