Knölar i bröst och svullna fötter
Hej.
Jag kommer att det är lite väl mycket inom mig just nu gällande både min hälsa och min pappas och dotters, så kanske snurret kan lugna sig om jag skriver lite här, med er.
Oroväckande kommentarer undanbedes.
Kan ju börja med mig själv...
Upptäckte en knöl i bröstet för kanske dryga månaden sen. Blev så klart orolig och har en tid hos Bröstcentrum om 2 veckor. Skulle dit idag men blev pga tarmproblem förhindrad, och behövde omboka.
Var hos VC, som kände och klämde lite snabbt. Jag tyckte knölen var stor, va 2 cm, oval/rund och delvis rörlig. Ungefär som den satt i vävnaden mot innerkroppen, om ni förstår men inte satt fast i övrig om liggande vävnad (åt höger och vänster samt ut mot bröstvårta). Den sitter inte helt under bröstvårtan utan lite åt sidan, neråt i bröstet. Jag tyckte den kändes lite skrovlig när jag klämde på den och fast men inte stenhård. Doktorn sa att den ändå var mjuk, oval och troligen inget farligt. Jag vet att enda sättet att veta till 100 % är att undersöka vidare, men spricker snart av att inte prata om det.
Utöver detta har jag senaste 2 månaderna inte kunnat bajsa. Tarmarna är ömma och behöver ta lavemang som binder vätska för att kunna gå på toaletten. Gör svin ont och ska ta prover imorgon för sköldkörteln mm.
Sen har min hormonspiral kanske börjat bli... Slut liksom. Haft den sen 2019-20 någon gång. De sa att de ökat tiden till 8 år och att jag ej behövde ta ut den ännu. Men då det känns underligt i brösten, främst det ena med knölen men även det andra, börjar jag nu fundera på om det kan bero på det.
Det liksom känns nästan som det rinner något ut bröstvårtorna. Bägge. Men det kommer aldrig någon vätska. Kollar många gånger per dag, så antar att det mer sticker i dem. Kan detta bero på att spiralen har slut med hormon kanske?
Haft den pga misstänkt endometrios, men inget fastställt. Gjort svinont med mens och sex iaf. Inte haft mens på många år.
Kanske någon här varit med om samma?
Tyckte mig ha som mensvärk för en vecka sedan, men inte kommit någon mens.
Det sjuka är att vi hittade en knöl i min 7-åriga dotters bröst dagen innan vi fann min. Att det skulle vara farligt är ju nästan omöjligt. Hon har en även i armhålan. De ömmar lite lätt. Mest obehagligt, säger dottern.
Någon som har erfarenhet av det?
Sedan gäller det min pappa. Min kära, kämpande pappa. Han fick i mars förra året diagnosen urinblåsecancer. Invasiv som spritt sig till urinblåsemuskeln om jag minns rätt.
Han opererade bort urinblåsan. Nu påse på magen och de 2 senaste röntgen proverna har visat noll cancer.🙏🏻
Tänkte det var över för nu.
Han skrev precis att han ska ta blodprover imorgon dobhans fötter svullnat upp.
Sedan ska han till Nukleärmedicin och kolla upp njurarna. Blir såklart genast rädd för njursvikt även om det kan vara njurinflammation osv.
Min fråga här är väl om någon vet om något särskilt med njurarna är vanligt efter en sådan operation?
Känner bara just nu att jag orkar inget mer. Inte att jag vill dö, så ni behöver inte oroa er, men är så utmattad som det är och själv med allt. Orkar inge mer sjukdom. 😥
Oron bara biter sig fast.
Kanske någon här har något lugnande at säga eller erfarenhet som lugnar.
Tack på förhand. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻