• olivian

Fråga psykologen

Hej! Jag är psykolog och har kommit på den fantastiska iden att starta en Youtube-kanal som heter fråga psykologen.
    Så, vad hade du velat fråga en psykolog som du inte riktigt vågat hittills? Now is your chance!

OBS fokus är underhållning. För personliga råd bör du vända dig till din vårdcentral. 

• Svar på tråden Fråga psykologen
  • Anonym (Min fråga)

Är det sitt egna fel att man blir bitter?

• Anonym (Hmm)

Underhållning...? Kommer inte på någon sådan fråga. Undrar däremot hur man kan komma över den typ av osäkerhet som skapar svartsjuka.

• olivian

Tack för svaren! 
    Första klippet ligger ute, där jag svarar på om det är ens eget fel om man är bitter😄

• Anonym (Min fråga)
    olivian skrev 2024-01-28 18:30:14 följande:

Tack för svaren! 
    Första klippet ligger ute, där jag svarar på om det är ens eget fel om man är bitter😄

Vad kul! Tyckte det var på en alldeles lagom nivå =)
  • dearchicago

Vad är lycka? Är lycka en aktiv känsla eller endast avsaknaden av negativa känslor?

• Auditanne

Min fråga är en personlig en om tvångstankar. Varför tvingar man sig själv att tänka negativt och på saker som bara gör en illa? Även när intellektet förstår att man gynnas mer av ett positivt sinnelag.

• Freddie K

Hmm! I don't want to crap all over you, men om du är psykolog så skulle du väl knappast sitta här på FL? Dessutom att posta random Youtube klipp gör dig inte till psykolog.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Goneril

TS, "Fråga psykologen" finns redan på den kanalen, introducerad för 5 år sen. Ditt fokus sägs vara "underhållning" enligt trådstarten, är det verkligen genomtänkt? Är det meningen att roa folk? Är inte frågor som rör psyke och mående av annan och mer seriös natur? 

• Anonym (Ellen)

Hämnd. Hur funkar det? Har olika personer olika stort hämndbegär? I vilka fall känns det bra att hämnas och i vilka fall gör det inte det? Är den positiva känslan av hämnd bestående? Går hämnd att jämställa med att skipa rättvisa? Vad händer med en förorättad person som inte blir rättfärdigad eller får hämnas? 

• Anonym (Bra_fråga)
    Auditanne skrev 2024-01-29 03:01:55 följande:

Min fråga är en personlig en om tvångstankar. Varför tvingar man sig själv att tänka negativt och på saker som bara gör en illa? Även när intellektet förstår att man gynnas mer av ett positivt sinnelag.

Bra fråga. Det kan vara ett problem även för dem som övar sig i att tänka positiva tankar. De negativa kommer liksom automatiskt ändå. Kanske något i den mänskliga naturen som har med självbevarelsedrift att göra.

Ska bli intressant att se svaret.

• Anonym (Ellen)
    Goneril skrev 2024-01-29 16:21:35 följande:

TS, "Fråga psykologen" finns redan på den kanalen, introducerad för 5 år sen. Ditt fokus sägs vara "underhållning" enligt trådstarten, är det verkligen genomtänkt? Är det meningen att roa folk? Är inte frågor som rör psyke och mående av annan och mer seriös natur? 

Det finns betydligt fler än en psykolog på YouTube, kan jag lova. Men det är inget skäl att inte starta ett konto till. Mer prat om psyket och psykisk ohälsa är bara bra! 
  • ME70

Jaha du Psykologen :)
    Varför går en till synes helt vanlig och frisk människa och blir seriemördare.

Vad tror du händer i huvvet på en sån för det är vad dom anses vara...vanliga personer som det klickat för, men nåt måste ju hända inne i huvudet väl ?

• olivian
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-27 09:47:54 följande:

Underhållning...? Kommer inte på någon sådan fråga. Undrar däremot hur man kan komma över den typ av osäkerhet som skapar svartsjuka.

Nej, underhållning var väl fel ord kanske. Det medges! Men har svarat på din fråga, lite löst relaterat iaf Drömmer

• olivian
    Anonym (Min fråga) skrev 2024-01-28 18:41:46 följande:
    Vad kul! Tyckte det var på en alldeles lagom nivå =)
    Vad kul! Tack :)
  • olivian
    Freddie K skrev 2024-01-29 05:10:37 följande:

Hmm! I don't want to crap all over you, men om du är psykolog så skulle du väl knappast sitta här på FL? Dessutom att posta random Youtube klipp gör dig inte till psykolog.

Haha, nej jag är väl medveten om att man inte blir psykolog av att posta youtubeklipp XD  Man blir psykolog av att plugga på universitet i fem år och sen göra ett års praktiskt tjänstgöring. Men kommer absolut inte posta nåt legitimationsbevis här heller :P
  • olivian
    Goneril skrev 2024-01-29 16:21:35 följande:

Nej, medger att det var ett dåligt ordval att skriva underhållning! Är såklart inte för att driva om ämnet, utan mer om att prata om psykologi på ett sätt som är lättillgängligt. 

Kollade innan om det fanns nån kanal som hette "fråga psykologen innan men hittade bara några avsnitt postade av tv4 och nån annan kanal. Du får gärna länka till det som du tänker på!

• olivian
    ME70 skrev 2024-01-29 17:47:54 följande:

Jaha du Psykologen :)
    Varför går en till synes helt vanlig och frisk människa och blir seriemördare.

Vad tror du händer i huvvet på en sån för det är vad dom anses vara...vanliga personer som det klickat för, men nåt måste ju hända inne i huvudet väl ?

Jösses vilken svår fråga! Känns som att man nästan behöver jobba på rättspsyk eller inom kriminalvården för att verkligen kunna svara "på riktigt" på detta. Jag kan såklart spekulera utifrån mina kunskaper men har mig veterligen aldrig träffat en seriemördare (än mindre haft i terapi).
  • Anonym (Toker)

Vad är skillnaden mellan en psykolog och en psykoterapeut?

När bör man välja vilken?

• Anonym (Bitter självkritisk humor)

1)Är bitter självutlämnande självkritisk humor alltid ett tecken på dålig självkänsla?
    2)Är självinsikt alltid något bra?
    3)Är, mätt i IQ, normalbegåvade (ca 100) människor lyckligare än de som är strax över normalbegåvade (ca 110)? 

Svar på tråden Fråga psykologen