• Anonym (Sara)

Så jobbigt att vara ny på jobbet

Efter 14 år har jag börjat ett helt nytt jobb. Å jag tycker de är så jobbigt att vara ny. På mitt gamla jobb hade jag min invanda roll, visste precis vem jag var å kände alla. Nu känner jag mig liten och osäker :( är de vanligt? Mår så dåligt över detta 

• Svar på tråden Så jobbigt att vara ny på jobbet
  • Anonym (Nytt jobb om en månad)

Jag kommer att vara i samma sits som du om ungefär en månad. Ja, det är vanligt att bli osäker när ens roll plötsligt ändrats och man i stället för alla bekanta människor plötsligt bara har nya människor runtomkring sig. 

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men kan du acceptera att det är naturligt att känna sig liten och osäker i din situation, utan att för den skull må dåligt av det?

• Anonym (Normalt)

Klart att det är jobbigt att vara ny! Det är inget som helst fel på dig för att du känner så, bara helt normalt. Och det går över med tiden.

• Anonym (B)

Ja, det är jättejobbigt att byta jobb. Själv blir jag enormt trött bara av att träffa en massa nya människor, även om det ju också är kul. Det tar ett bra tag innan man kommer in i det. Bara det här att hitta favoritmuggen och bästa toan. Precis allt är ju nytt! Och mitt uppe i det ska man utföra sina arbetsuppgifter! :D

• Anonym (Li)

Samma här! Hatar att vara ny. Tar examen till sommaren och det känns jätteläskigt. I mitt gamla jobb var jag på toppen, nu börjar jag från botten.

Men när jag tänker efter, så började jag ju från botten på mitt gamla jobb också. Och tog mig ändå till toppen (menar inte att jag blev chef eller något men att jag blev en som kunde allt och som lärde upp nya och var nästan 100% säker i min yrkesroll, kunde alla moment och visste hur, när, var och varför saker skulle göras mm).

Mitt nya yrke är väldigt mycket nytt och det är i konstant utveckling och varje arbetsplats är olik den andre, så där har jag att bita i. Men rätt som det är kommer vi ju kunna våra nya roller, allas namn, hitta på arbetsplatsen osv.

• asdfgh

Det hade kunnat vara jag som skrev den där texten för lite drygt ett år sen. 14 år på samma ställe och med en ganska senior position. Ville testa något nytt och satt plötsligt som helt ny i en junior position där jag inte kunde något.

Jag kände några på företaget men insåg snart att de inte var folk jag skulle ha någon egentlig kontakt med.

Det blev bättre. Jag har lärt känna massor med nya människor och har skapat mig mitt eget lilla sammanhang.

• Anonym (M)

Fullt normalt att tycka det är jobbigt! Jag började ganska nyligen på en ny arbetsplats, en helt ny bransch där jag egentligen inte kan något och började dessutom mitt i högsäsong usch ja det var kämpigt. Det var ju inte riktigt vad jag tänkt att jag skulle jobba med och jag hamnade mest där av en slump, vilket ändå är ganska kul. 

Det kan fortfarande vara jobbigt och jag kan inte påstå att jag är trygg i min roll än, men det är mycket bättre, och det är kul! Jag lär mig nya saker varje dag, har bra kollegor och jaa när man lärt sig mer och klarar av mer utan att behöva fråga om saker så kommer det nog blir riktigt bra. 

Alla är nybörjare i början som man brukar säga, och har man bara viljan brukar det trots allt oftast bli bra. 

• Anonym (Hej)

Jag började nytt jobb för 2 mån sen och kände mig osäker o nervös men bra arbetskollegor som visade o tog emot på bra sätt. 
    Våga prata med alla o fråga när du känner dig osäker så kommer det gå toppen. 
    Men skrämmande tyckte jag med nya arbetsuppgifter och att hitta sin roll i gruppen. Vill ju inte heller trampa någon annan på tårna. 

Svar på tråden Så jobbigt att vara ny på jobbet