• Anonym (Irriterande)

Hur har du det med arbetstider på ditt jobb? (Skola/fritids)

Jag arbetar på en skola/fritids och några av kollegorna där har börjat kliva in samma stund som de börjar jobbet och en av dem smiter alltid iväg en kvart-20 min innan för att hinna med en tidigare buss hem. 
    Denne kan tom prata med kollegor som slutar en tidigare tid för att kolla om de kan stanna lite längre om det behövs pga elevantalet. 

Detta har börjat irritera oss andra så vi ska ta upp det med arbetsledaren på måndag. 

Jag tycker personligen att detta är jättekonstigt för jag anser att om jag tex börjar kl 8 så är jag klar att ta emot elever då, dvs jag har tagit av mig ytterkläder och hängt in dem i skåpet och står på plats på avdelningen. 
    Hur gör ni med era tider? 

• Svar på tråden Hur har du det med arbetstider på ditt jobb? (Skola/fritids)
  • Anonym

Väldigt dålig stil av dina kollegor. 
    Bra att ni tar upp det med arbetsledaren
    Det går ju faktiskt ut över er andra

• Anonym (Lärare)

Verkar som att en del av er har konstiga idéer. Om jag börjar kl. 8 sätter jag inte min fot på bygget innan dess för det har jag ingen skyldighet att göra. Om den tiden ni börjar inte räcker för att bli klar i tid att möta upp elever så har ni felaktiga arbetstider. Gå innan arbetstiden är slut gör man självklart inte, men det innebär också att det ska finnas ombytestid för att lämna arbetsplatsen när man slutar så den där som enligt dig går tidigare behöver knappast 20 minuter för att bli klar och gå iaf men kanske ändå 10 minuter.

• Tow2Mater

Står på plats. Precis som om arbetsdagen börjar med ett möte kl 8 kommer man ju inte inflåsande i mötesrummet (eller till teams-skärmen) med snön droppandes från jackan prick kl 8.

• Anonym (Lotta)

Vår arbetsdag börjar formellt sett när vi klätt av ytterkläder och, om vi har, bytt om till arbetskläder och gått in i arbetslokalen. Ombytet ska alltså göras utanför arbetstid. Sen jobbar vi tills arbetsdagen är slut och då stämplar man ut och sen klär sig och går hem. 

Många av oss har flexmöjlighet och då väljer vi ju start- och slutid själva, inom ramar, men även då gäller att man stämplar in efter att man klätt av sig/bytt om. 

• Anonym (Irriterande)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-01-27 19:52:29 följande:

Verkar som att en del av er har konstiga idéer. Om jag börjar kl. 8 sätter jag inte min fot på bygget innan dess för det har jag ingen skyldighet att göra. Om den tiden ni börjar inte räcker för att bli klar i tid att möta upp elever så har ni felaktiga arbetstider. Gå innan arbetstiden är slut gör man självklart inte, men det innebär också att det ska finnas ombytestid för att lämna arbetsplatsen när man slutar så den där som enligt dig går tidigare behöver knappast 20 minuter för att bli klar och gå iaf men kanske ändå 10 minuter.

Jag har jobbat i skolvärlden av och till ica 20 år och detta är första gången jag stött på detta, enligt mig, mycket konstiga beteende hos elevassistenter. En del lärare har gjort så, men det är lika konstigt det tycker jag. 

Emellanåt har jag jobbat inom vården och det fäller samma där: den tid du börjar jobba enligt schemat ska du vara ombytt och klar. 

Alla börjar olika tider, den som öppnar kommer 15 min före första eleven är beräknad eftersom dessa åker taxi oxh om de som hämtas efter är frånvarande kan taxin komma tidigare, den som stänger har 15 min efter sista eleven ska hämtas ifall det blir lite försening. Öppnarna förväntas också kunna ta emot elever från sin arbetstids början vid behov. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Irriterande) skrev 2024-01-27 20:36:17 följande:
    Jag har jobbat i skolvärlden av och till ica 20 år och detta är första gången jag stött på detta, enligt mig, mycket konstiga beteende hos elevassistenter. En del lärare har gjort så, men det är lika konstigt det tycker jag. 

Emellanåt har jag jobbat inom vården och det fäller samma där: den tid du börjar jobba enligt schemat ska du vara ombytt och klar. 

Alla börjar olika tider, den som öppnar kommer 15 min före första eleven är beräknad eftersom dessa åker taxi oxh om de som hämtas efter är frånvarande kan taxin komma tidigare, den som stänger har 15 min efter sista eleven ska hämtas ifall det blir lite försening. Öppnarna förväntas också kunna ta emot elever från sin arbetstids början vid behov. 
    Obetald arbetstid är jag inte på jobbet, punkt. Våra elever kommer inte heller på minuten då arbetstiden börjar. Har hittills under alla mina år (snart två decennier) stött på en skola där lektionerna startar samtidigt som personalen börjar för dagen.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-01-27 20:41:30 följande:
    Obetald arbetstid är jag inte på jobbet, punkt. Våra elever kommer inte heller på minuten då arbetstiden börjar. Har hittills under alla mina år (snart två decennier) stött på en skola där lektionerna startar samtidigt som personalen börjar för dagen.
    Har hittills aldrig stött på en skola, ska det stå.
  • Anonym (Irriterande)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-01-27 20:41:30 följande:
    Det handlar inte om lektioner, det handlar om fritidstid. Skolan börjar 8.30, senaste tid för elevassistent att börja är 8.15 och lärarna börjar 8.00. Dock förväntas lärarna (och det gör de) vara klara kl 8 för att påbörja dagen med morgonmöte.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Irriterande) skrev 2024-01-27 20:50:17 följande:
    Det handlar inte om lektioner, det handlar om fritidstid. Skolan börjar 8.30, senaste tid för elevassistent att börja är 8.15 och lärarna börjar 8.00. Dock förväntas lärarna (och det gör de) vara klara kl 8 för att påbörja dagen med morgonmöte.
    Då behöver arbetstiden justeras så att den börjar 7:45 med andra ord. Ni ska mycket riktigt prata med rektor, men inte för att gnälla på kollegor utan på för snäva arbetstider.
  • Anonym (Prochäkt Manasjer)

Jag flyter oftast in någon gång mellan kl 8-8.30, om jag inte har en deadline eller stor förberedelse för då kan det vara både kl 7.30 och 6.30.

Jag hänger av mig och går ner till köket med min matlåda, småpratar lite och fyller kaffemuggen. Kollar mailen och dagens möten, skriver mellan mötena och går en sväng för att dela ut uppgifter till kollegor eller kontrollera vad som blivit gjort varje gång jag har suttit 45 min ca.

Lunch någon gång mellan 11.30-13. Ibland bara 30 min, ibland bokad långlunch 2 timmar med social träff ute. Eftermiddagen fortsätter med möten och skrivande och sen går de flesta hem mellan 15.30- 16.30, medan jag uppskattar tystnaden och kompenserar för dagens luddande med att sitta kvar fokuserat till 17-18. Är det mycket kanske jag jobbar till kl 21.

Inte en käft bryr sig om jag får bytt däck på bilen eller går till läkare, det får vi göra på betald arbetstid. Så länge mina få men stora kunder är nöjda kan jag göra hur jag vill och jobba var och när jag vill.

Svar på tråden Hur har du det med arbetstider på ditt jobb? (Skola/fritids)