• sandrabeerg

    Tarmcancer?

    Jag fick barn i oktober. Under hela graviditeten hade jag problem med förstoppning. Jag reagerade även på ovanligt lågt blodvärde, runt vecka 22 var det bara 100. Med hjälp av järntabletter gick det emellertid upp till 126. Födde med kejsarsnitt och blodvärdet gick ner till 98. Med hjälp av järntabletter var det runt årsskiftet emellertid uppe i 141. 
    Tarmproblemen hade emellertid fortsatt och jag behövde ofta gå akut när jag behövde gå. 

    För en vecka sedan hade jag blod i avföringen. Det var rött men inte sådär väldigt ljust. Jag har svårt att säga om det var i eller utanpå men pappret blev rosa när jag torkade mig. Jag kontaktade vc där en rektoskopi gjordes. Läkaren såg ett mindre sår men skickade remiss för koloskopi. Dock verkar den inte prioriteras och jag fick höra att det är en till två månaders väntetid. 
    Jag känner mig väldigt orolig. Jag har fyra barn under 10 år. 
    Jag gjorde en koloskopi för sex år sedan som inte visade något

  • Svar på tråden Tarmcancer?
  • Anonym (Nilla)

    Det låter inte som cancer.

    Färskt blod är oftast att du har tex sår/spricka/hemorrojd som blöder. 


    Dina akuta besvär låter mer som IBS. Blöder du mycket skulle jag snarare gissa på kanske Crohns eller ulcerös kolit, men låter mer som att du bara har ett sår som blöder vid toabesök.

  • sandrabeerg
    Anonym (Nilla) skrev 2024-01-28 10:51:12 följande:

    Det låter inte som cancer.

    Färskt blod är oftast att du har tex sår/spricka/hemorrojd som blöder. 


    Dina akuta besvär låter mer som IBS. Blöder du mycket skulle jag snarare gissa på kanske Crohns eller ulcerös kolit, men låter mer som att du bara har ett sår som blöder vid toabesök.


    Tack, hoppas verkligen det. Rektoskopin visade inga hemorrojder men en liten spricka. Undrar dock om den kan ge så mycket blod
  • Anonym (Så)

    Tänker också spontant sår eller hemorrojder. Eftersom du varit förstoppad längre tid.
    Du skriver inget om ifall du fick hjälp mot förstoppningen? Finns massa bra produkter nuförtiden som håller magen i trim.
    Inget ovanligt att hb  sjunker i graviditeten. Och den har ju verkligen rättat till sig nu. Så högt har jag aldrig haft! Skrattande

  • sandrabeerg
    Anonym (Så) skrev 2024-01-28 11:57:28 följande:

    Tänker också spontant sår eller hemorrojder. Eftersom du varit förstoppad längre tid.
    Du skriver inget om ifall du fick hjälp mot förstoppningen? Finns massa bra produkter nuförtiden som håller magen i trim.
    Inget ovanligt att hb  sjunker i graviditeten. Och den har ju verkligen rättat till sig nu. Så högt har jag aldrig haft!  // Skrattande


    Tack, jag hoppas det. Jag har generellt haft bra blodvärde men även med järntabletter är kanske 141 bra. Jag har nu börjat med movicol. Känner mig liksom körig i magen men en påse räcker för att inte vara så förstoppad. 
  • sandrabeerg
    Lynx123 skrev 2024-01-28 13:50:51 följande:

    Magen kan också ta en hel del stryk om man tar järntabletter.


    Jag tar sideral som är snällare mot magen
  • sandrabeerg
    Anonym (g) skrev 2024-01-28 14:08:43 följande:

    Blod i avföringen eller bara på pappret?


     


     


    Jag hade svårt att avgöra om det var I eller på avföringen, men definitivt mycket mer än bara på pappret.
  • Anonym (g)

    jag har haft flera sår under åren och aldrig varit till sjukvården för det då de läkt efter ett tag, gjort koloskopi av annan orsak utan något att anmärka

  • Anonym (Millan)

    Tror det var såret som blödde. Ser ofta värre ut än vad det är. Bra att du tar medel mot förstoppning. Du ska se att efter koloskopi kommer du att kunna vara lugn.

  • sandrabeerg
    Anonym (g) skrev 2024-01-28 14:24:21 följande:

    jag har haft flera sår under åren och aldrig varit till sjukvården för det då de läkt efter ett tag, gjort koloskopi av annan orsak utan något att anmärka


    Hur mycket blod kom då och hur såg det ut?
  • sandrabeerg
    Anonym (Millan) skrev 2024-01-28 14:28:32 följande:

    Tror det var såret som blödde. Ser ofta värre ut än vad det är. Bra att du tar medel mot förstoppning. Du ska se att efter koloskopi kommer du att kunna vara lugn.


    Tack, håller tummarna för det
  • Anonym (Canc)
    sandrabeerg skrev 2024-01-28 10:24:26 följande:
    Tarmcancer?

    Jag fick barn i oktober. Under hela graviditeten hade jag problem med förstoppning. Jag reagerade även på ovanligt lågt blodvärde, runt vecka 22 var det bara 100. Med hjälp av järntabletter gick det emellertid upp till 126. Födde med kejsarsnitt och blodvärdet gick ner till 98. Med hjälp av järntabletter var det runt årsskiftet emellertid uppe i 141. 
    Tarmproblemen hade emellertid fortsatt och jag behövde ofta gå akut när jag behövde gå. 

    För en vecka sedan hade jag blod i avföringen. Det var rött men inte sådär väldigt ljust. Jag har svårt att säga om det var i eller utanpå men pappret blev rosa när jag torkade mig. Jag kontaktade vc där en rektoskopi gjordes. Läkaren såg ett mindre sår men skickade remiss för koloskopi. Dock verkar den inte prioriteras och jag fick höra att det är en till två månaders väntetid. 
    Jag känner mig väldigt orolig. Jag har fyra barn under 10 år. 
    Jag gjorde en koloskopi för sex år sedan som inte visade något


    Det är med stor sannolikhet cancer, vet en bekant som hade exakt samma problem och det var tjocktarmscancer.
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (Canc) skrev 2024-01-28 14:50:00 följande:
    Det är med stor sannolikhet cancer, vet en bekant som hade exakt samma problem och det var tjocktarmscancer.
    Struntprat! Och det hoppas jag att TS förstår också.
  • sandrabeerg
    Anonym (Herakles) skrev 2024-01-28 14:56:59 följande:
    Struntprat! Och det hoppas jag att TS förstår också.
    Tack, ja, det inlägget gör mig inte mer orolig. En oro finns det ju såklart i grunden men tar inte åt mig när någon uppenbarligen försöker skrämmas. 
  • Anonym (Nilla)
    sandrabeerg skrev 2024-01-28 15:00:31 följande:
    Tack, ja, det inlägget gör mig inte mer orolig. En oro finns det ju såklart i grunden men tar inte åt mig när någon uppenbarligen försöker skrämmas. 
    Och jag känner och känner till flera som haft cancer i tarmarna och de hade inte de symtom som du har beskrivit.

    Dessutom var behandlingen bra och de är numera friska.
  • Anonym (g)
    sandrabeerg skrev 2024-01-28 14:46:55 följande:
    Hur mycket blod kom då och hur såg det ut?
    beroende på sår men mycket, inte bara lite rosa på pappret
  • sandrabeerg

    Tack för allt stöd (med ett undantag). Koloskopin visade inga avvikelser så troligtvis var det ett sår och/eller sköra slemhinnor som min läkare på vårdcentralen trodde. 

  • Anonym (Millan)
    sandrabeerg skrev 2024-02-01 12:24:50 följande:

    Tack för allt stöd (med ett undantag). Koloskopin visade inga avvikelser så troligtvis var det ett sår och/eller sköra slemhinnor som min läkare på vårdcentralen trodde. 


    Så skönt för dig att slippa oroa dig nu. Bra att du vågade skriva här på FL och för att du uppdaterade hur det gått. 
  • Anonym (Herakles)
    sandrabeerg skrev 2024-02-01 12:24:50 följande:

    Tack för allt stöd (med ett undantag). Koloskopin visade inga avvikelser så troligtvis var det ett sår och/eller sköra slemhinnor som min läkare på vårdcentralen trodde. 


    Sköööönt! Tack för uppdateringen.
Svar på tråden Tarmcancer?