• Anonym (TS)

Hur planerar man resa utomlands?

Hej!

Jag har alltid haft en dröm om att resa. Är nu +30 år och har varit utomlands vid ett tillfälle när jag fyllde 18 år. Min kompis fixade allt med resan.
    Jag har tjatat på sambon (som rest hela sin uppväxt och i vuxen ålder) om att vi ska resa någonstans för sol och bad, men han tycker inte om att resa så det har inte blivit nått av det. 

Nu funderar jag på att resa själv med min 12 åriga son (som jag har från en tidigare relation). Är det ok? Finns bonusbarn inblandade som kommer bli sura, hur tacklar man det?

Men jag har ingen aning om hur man går tillväga för att planera en resa. Vilken sida man bokar på, vart man ska resa, vad behövs innan resan, hur mycket fickpengar man behöver osv?

Jag tänker att man kanske inte behöver all inclusive då man kanske vill äta ute och utforska. Vill åka under svensk vinter dvs typ denna tid nästa år kanske. Vart reser man då? Vill gärna börja med en lite enklare resa och kanske inte lång resa till Thailand eller så utan svensk sommar kanske räcker?

Spelar det någon roll att det inte är turistsäsong dit man åker? Vad innebär det?
    Hur mycket fickpengar behöver man för en vuxen och ett barn i en vecka? Kan man betala med kort eller behöver man växla pengar innan? 

Vad mer kan vara viktigt att veta?
  • Svar på tråden Hur planerar man resa utomlands?
  • Anonym (Börja lätt)

Ska du resa själv med din son och ni aldrig rest förut skulle jag ta något riktigt lätt första gången. Boka genom Ving tex, eller Tui. Då kommer de möta upp er på flygplatsen, se till att ni kommer till rätt hotell, Smsa er med information under resans gång, det finns tillgång till läkare om något händer och de ser till att ni blir hämtade på hotellet och körda till flygplatsen när ni ska hem. Då kommer allt klaffa och du behöver inte planera så mycket.

Boka alltså en charterres. Vill ni inte ha all inclusive kan ni ta frukostbuffé, väldigt trevligt! Det finns också ett alternativ där ni får mat tex 5 dagar, så inte all inclusive alla dagar.

Genom Ving och Tui kan ni också boka in utflykter. På precis samma sätt följer en reseledare då oftast med och de ser till att ni kommer till rätt plats och blir hämtade och lämnade på hotellet. Så boka 1 utflykt genom bolaget och sedan kan ni göra egna små utflykter där emellan.

Man betalar med sitt Visa kort överallt typ, så fickpengar behövs oftast inte alls.

• Anonym (Börja lätt)

Just det - om ni vill resa under vintern och ha värme behöver ni åka rätt långt. Det är kallt i hela Europa den här tiden. Närmaste solen hittar du nog på Kanarieöarna, alltså tex Gran Canaria eller Teneriffa. Båda är väldigt fina öar och med trevliga utflykter! Kanarieöarna är 5h bort.

Reser ni lite längre så finns det sol på Kap verde som är ca 7h-8h bort tror jag, annars är det ännu längre bort som gäller om ni vill ha varmt. 

• Anonym (gg)

Jag tycker inte tex Thailand är ett svårt resmål, på vintern är ju större delen av Europa kallt som tidigare sagt. Om du kan vänta till april så är södra Europa (Grekland tex) jättefint då. Varmt men inte för varmt.

Nu är jag resvan, så jag kanske saknar perspektiv, men jag hade alla gånger inte valt charter utan valt att läsa på och ställa frågor om resmålet på forum etc, det kan ju vara så att man är missnöjd med stället man bor på och vill byta ställe? Man kanske vill resa runt lite på resmålet och se mer än en strand? 

Jag har ofta rest ensam med mina barn eftersom jag är ensamstående och redan innan barnen reste långt, så du får gärna fråga mig saker om du vill.

• Anonym (XXX)

Jag tror också att det är bäst att du bokar en charterresa första gången. Då får du instruktioner om allt du behöver göra och allt du behöver ha med dig i god tid, du kan alltid ringa till resebyrån och fråga om det är något (de har till och med dygnet runt-jour), och även PÅ resmålet kan du alltid ringa deras reseledare där om ni skulle gå bort er någonstans, bli strandsatta av en lokalbuss eller taxichaufför t.ex.. Mycket tryggare om man inte är van och inte kan språket.

På informationsmötet första dagen eller morgonen därpå om ni anländer sedant, kommer ni att få veta vad som är viktigt att veta på den orten - reseledarna BOR ju där och har all aktuell information. 

En annan stor fördel är att det finns någon som VET att du reser med ett barn, om du t.ex. skulle bli sjuk eller råka ut för någon olycka. Någon som tar ett visst ansvar, om du inte skulle kunna ta hand om ditt barn. Någon som kan samordna er hemresa med svenska myndigheter i så fall, har uppdaterade rutiner för det. Sådana saker. Eller om något annat skulle hända, tänk naturkatastrof eller statskupp. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-28 17:40:51 följande:

Jag tror också att det är bäst att du bokar en charterresa första gången. Då får du instruktioner om allt du behöver göra och allt du behöver ha med dig i god tid, du kan alltid ringa till resebyrån och fråga om det är något (de har till och med dygnet runt-jour), och även PÅ resmålet kan du alltid ringa deras reseledare där om ni skulle gå bort er någonstans, bli strandsatta av en lokalbuss eller taxichaufför t.ex.. Mycket tryggare om man inte är van och inte kan språket.

På informationsmötet första dagen eller morgonen därpå om ni anländer sedant, kommer ni att få veta vad som är viktigt att veta på den orten - reseledarna BOR ju där och har all aktuell information. 

En annan stor fördel är att det finns någon som VET att du reser med ett barn, om du t.ex. skulle bli sjuk eller råka ut för någon olycka. Någon som tar ett visst ansvar, om du inte skulle kunna ta hand om ditt barn. Någon som kan samordna er hemresa med svenska myndigheter i så fall, har uppdaterade rutiner för det. Sådana saker. Eller om något annat skulle hända, tänk naturkatastrof eller statskupp. 

Glömde skriva: ofta har charterbolagen även en svenskspråkig - eller som minst skandinaviskspråkig - läkare som de samarbetar med. Så vet du att han är pålitlig och att ni kommer att kunna förstå varandra. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-28 17:42:15 följande:
    Glömde skriva: ofta har charterbolagen även en svenskspråkig - eller som minst skandinaviskspråkig - läkare som de samarbetar med. Så vet du att han är pålitlig och att ni kommer att kunna förstå varandra. 
    Men läkare finns även i andra länder? Jag har bara bra erfarenheter av sjukvård och tandvård framför allt i asiatiska länder, bättre än här i Sverige.

Det viktiga är att ha en bra reseförsäkring, som garanterar all vård samt hemresa om det skulle behövas.

Förstår man inte språket går det ofta bra att använda appar för röststyrd översättning eller google translate. Jag har precis rest genom ett land där nästan ingen pratar engelska för en månad sen, med hjälp av en sådan app.

Viktigaste är att det finns bra, hjälpsamma och snälla människor i alla länder, skulle något riktigt dåligt hända, kommer ni med all säkerhet få hjälp av någon.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (gg) skrev 2024-01-28 17:51:47 följande:
    Men läkare finns även i andra länder? Jag har bara bra erfarenheter av sjukvård och tandvård framför allt i asiatiska länder, bättre än här i Sverige.

Det viktiga är att ha en bra reseförsäkring, som garanterar all vård samt hemresa om det skulle behövas.

Förstår man inte språket går det ofta bra att använda appar för röststyrd översättning eller google translate. Jag har precis rest genom ett land där nästan ingen pratar engelska för en månad sen, med hjälp av en sådan app.

Viktigaste är att det finns bra, hjälpsamma och snälla människor i alla länder, skulle något riktigt dåligt hända, kommer ni med all säkerhet få hjälp av någon.
    Det där låter ärligt talat rätt naivt. Inte rätt mindset för en kvinna som ska resa ensam med sitt barn, utan tidigare erfarenhet.
  • Anonym (Börja lätt)
    Jag tror det bästa är att ni börjar lätt med charter som jag och XXX skrivit, så att ni får en bra upplevelse och känner att ni lyckas bra med resan!

Det är klart att det finns sjukvård i andra länder osv, men när TS är mer resvan kan du ge dig ut på en annan slags upptäcksfärd om du vill. Charter är jättemysigt med barn. Allt är välplanerat och bekvämt och det är lätt att göra rätt - vilket borde vara prio såhär på din och barnets första resa.
  • Anonym (TS)

Tack!
    Att boka via Ving, TUI eller Apollo är något jag abolut tänkt på. Känns som att allt är ett färdigt paket. Att boka resa, boende, transfer osv för sig känns lite överkurs för mig just nu :)
    Vill som sagt börja med något enkelt.

• Anonym (XXX)
    Anonym (TS) skrev 2024-01-28 19:50:20 följande:

Tack!
    Att boka via Ving, TUI eller Apollo är något jag abolut tänkt på. Känns som att allt är ett färdigt paket. Att boka resa, boende, transfer osv för sig känns lite överkurs för mig just nu :)
    Vill som sagt börja med något enkelt.

Ja, bara en sådan sak som att veta att man blir upplockad på flygplatsen även om planet blir försenat, är ju guld värt. Privata transferbilar och -minibussar har ofta bara en viss väntetid, och har man inte kommit till mötesplatsen då så åker de utan en. 
Svar på tråden Hur planerar man resa utomlands?