• Anonym (Äcklad)

Anmäla min man som regelbundet köpt sex

Min man har erkänt att han regelbundet köpt sex på salong 2012-2019. Jag är jätteäcklad och kan inte titta på honom. Han har nyss förstått att han är beroende. jag funderar på att polisanmäla honom. jag vill att han ska få konsekvenser. 

• Svar på tråden Anmäla min man som regelbundet köpt sex
  • Anonym (Tisdag)

Har ni använt kondom? Annars kan du anmäla för misshandel.

• Anonym (C)

Polisanmäla för vad då? Tror inte du kan göra det så långt i efterhand. Bra att han fattat att han har ett beroende. Förhoppningsvis tar han emot hjälp för det. Nu tror jag att det mest är en hämnd du är ute efter för att du är försmådd. Det är något du får jobba på. Antingen lämnar du karln eller så ser du det som ett missbruk lika som alkohol- och spelmissbruk. 

Du är ju chockad och äcklad vilket är fullt förståeligt. Han har köpt sex med allt vad det innebär och inte direkt spelat bort stålar på hästar. Ni får landa i det här bägge två. Gör inga förhastade beslut. 

• Anonym

Om han inte erkänner för polisen så blir det svårt att få bevis för något som hände för flera år sedan.

För mig skulle det vara uteslutet att fortsätta en relation med någon som deltagit i människohandel.
    Sex skulle också vara uteslutet då jag inte skulle kunna koppla bort bilderna jag skulle få i huvudet.

• Anonym (phgvdsbfd   fhgtrt)
    Anonym (Äcklad) skrev 2024-01-30 06:01:48 följande:
    Anmäla min man som regelbundet köpt sex

Min man har erkänt att han regelbundet köpt sex på salong 2012-2019. Jag är jätteäcklad och kan inte titta på honom. Han har nyss förstått att han är beroende. jag funderar på att polisanmäla honom. jag vill att han ska få konsekvenser. 

Först och främst lämnar du han om ni var ihop under denna tidpunkt 
    Se att anmäla, har du bevis? att nån berättar duger inte 
  • Tink

Sexköp är brottsligt, men det är nästan omöjligt att bevisa att det har skett om han inte har blivit taget på bar gärning direkt. Du kan naturligtvis polisanmäla honom, men du får räkna med att förundersökningen läggs ner ganska omgående. Jag förstår naturligtvis att din tanke är att markera ditt avståndstagande, men det tror jag inte att du behöver göra - jag skulle gissa att din ståndpunkt nog har framgått med önskad tydlighet.

Om du ska lämna honom eller inte, är ditt beslut, det har vi andra egentligen inte med att göra. Men själv skulle jag inte kunna vara kvar i relationen efter en sådan sak. En gång av nyfikenhet skulle jag kanske möjligen kunna ta mig förbi, men inte med en sådan regelbundenhet under så pass lång tid.

• Anonym (Man)
    Anonym (Tisdag) skrev 2024-01-30 06:17:15 följande:

Har ni använt kondom? Annars kan du anmäla för misshandel.

Har aldrig hört att det skulle räknas som misshandel att knulla andra oskyddat? Tror dessutom brotten är preskriberat då det var länge sedan.

Lämna honom tycker jag så klart du ska göra.
  • Anonym (Alltid_anmälas)

Sexköp eller misstänkt sexköp ska alltid anmälas. Hur ska vi annars få bukt med dessa vidriga män som nyttjar kvinnor för pengar?

• schmetterling

Även om det skulle gå att bevisa så här långt senare så kommer inte en polisanmälan ge några konsekvenser. Sexköp som skett 2012-2019 är preskriberade.

Maxstraff för sexköp är ett år, se BrB 6:11. Straffet skärptes för några år sen, men det spelar ingen roll här, det var minimistraffet som höjdes, maxstraffet är samma. (Det är dessutom lagen vid brottstillfället som gäller).

För brott som har ett maxstraff på ett år gäller en preskriptionstid på två år, se BrB 35:1 p.1.

Dessa brott är alltså mellan 5-12 år gamla. 

Så om man mot all förmodan skulle ha bevis kan inget åtal väckas eller strafföreläggande utfärdas.

• Anonym (Nej)

Nej han är inte alls beroende, bara kåt.

Svar på tråden Anmäla min man som regelbundet köpt sex