• AnnJoh78

    Hur spara foton?

    Jag slutade framkalla foton för 10 år sedan. Har sedan bränt dvd/cd-skivor med foton. Men snart finns det väl inga dvd spelare kvar? 
    jag är lite för gammal för att enbart vilja använda molnet. Det känns så flyktigt också. Vad händer med det när inte jag är kvar liksom.
    så hur ska man spara sina bilder?? 

  • Svar på tråden Hur spara foton?
  • Tukt

    Det säkraste sägs ändå molnet vara... men det ska nog vara rätt moln också. Inte så man tvingas in i någon annans galleri-system.
    annars är det ju hårddisk. Men även där är det ju jobbigt. Det går inte säga att bilderna är säkrade för ens de finns på minst två diskar. Minst.
    Sedan behöver de diskarna uppdateras, i bästa fall, vart femte år.
    Alternativet är ju också att du faktiskt skriver ut bilderna på typ Fuji, lite oldschool, men då är du i alla fall säkrad för teknikstrul. Lite beroende på vad det är såklart.

  • Studentpappa

    Jag hade en NAS på 1tb på nätverket som allt synkades emot. Funkade skitbra tills den dog...

    Skulle väl haft minst dubbla för redundans, men jag kör iCloud istället. Sjukt smidigt vid byte av telefon och komma åt alla bilder. Jag gillar speciellt geo-funktionen där man kan hitta bilder utifrån kartan.


    Ride it like you stole it
  • Tink

    Jag sparar allt i molnet, dels via vår vanliga backuptjänst Tele2 Cloud, men också till min iDrive-arkiveringstjänst där jag sparar mina digitala negativ (DNG-filer).

    Vid sidan om har jag två externa 4TB hårddiskar som jag brukar uppdatera sådär varje eller varannan månad. Ena disken har jag hemma, andra i en byrålåda på jobbet, ifall huset skulle brinna ner eller något. Det låter säkert nojigt men jag har säkert hundratusen foton och inspelningar som jag verkligen inte vill förlora.

Svar på tråden Hur spara foton?