• Anonym (Microlax)

P-piller och microlax?

Jag har använt microlax för första gången idag för att jag varit förstoppad i flera dagar. Undrar hur det påverkar mina p-piller. Tar alltid mina piller på morgonen kl 05.30 och tog microlaxet nu ikväll kl 17. 

Visst är det lugnt eller ska jag ta ett extra piller? 

• Svar på tråden P-piller och microlax?
  • Hjelm

Risken att bli gravid är kanske inte stor, men jag hade använt kondom i ett par dagar för säkerhets skull.

• Anonym (Ja)

De behöver du inte fundera på eftersom de bara hjälper att lösa upp "proppen" 

• Anonym (Microlax)
    Hjelm skrev 2024-01-31 17:20:24 följande:

Risken att bli gravid är kanske inte stor, men jag hade använt kondom i ett par dagar för säkerhets skull.

Fast jag hade ju sex igår kväll så då spelar det väl ingen roll då det finns spermier kvar?Skrikandes
  • Anonym (Microlax)
    Anonym (Ja) skrev 2024-01-31 18:07:04 följande:

De behöver du inte fundera på eftersom de bara hjälper att lösa upp "proppen" 

Okej, tack! Försökte hitta något på nätet om just p-piller och microlax men kunde inte hitta något. Står bara att om man har diarré inom fyra timmar efter intag av p-piller är risken stor att man inte är skyddad längre. Om man bara har tillfällig diarré är det heller ingen fara. Och jag tog ju mitt piller för över 10h sedan innan jag tig microlaxet :) 
  • Anonym (Soffipropp)

Microlax påverkar inte funktion av p-piller alls, eftersom det verkar lokalt i ändtarmen. Det påverkar inte matsmältningen i övrigt. 

Vid naturlig diarré eller vad man ska kalla det har man vanligtvis ätit något som gör att hela processen från magsäcken och genom tarmarna går mycket snabbare än vanligt. Då hinner inte medicin, inklusive p-piller, tas upp av kroppen och den tänkta effekten uteblir därför. Samma om man kräks snart efter att man tagit medicin. 

Svar på tråden P-piller och microlax?