• Ankan90

    Min 10 månaders bebis vägrar flaskan ( har tagit den innan utan problem)

    Hej min son var sjuk med feber och hosta för typ 6 veckor sen och under den tiden och efter så vägrar han flaska ? han tar ersättning/välling om man ger på sked men blir jätte upprörd när man lägger honom i ställning för att dricka ur flaskan.
    han öppnar munnen men biter bara och blir arg ? vet inte varför han gör såhär .
    han har flera tänder som är påväg ut men dom kan väl inte påverka hela tiden ? Gått flera veckor nu .. 

    är Lite orolig varför han gör såhär :/

  • Svar på tråden Min 10 månaders bebis vägrar flaskan ( har tagit den innan utan problem)
  • Anonym (Lis)

    Har ni provat pipmugg, glas eller vanlig mugg/kopp?
    Eller att han får sitta upp?

  • Ankan90
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-01 07:33:36 följande:

    Har ni provat pipmugg, glas eller vanlig mugg/kopp?
    Eller att han får sitta upp?


    Ja pipmuggen tuggar han på och spottar ut när de kommer vätska i munnen. mugg är Samma sak :/


    har provat ge flaska när han halv sitter själv men han blir arg då med. 

  • Anonym (Mamma)

    Låt honom äta främst vanlig mat. Om han behöver dricka så låt honom testa sugrör men antagligen får han lära sig dricka ur glas lite försiktigt, att någon vuxen håller i under tiden. Pipmugg är ju jättesmidigt så fortsätt testa det då och då med sånt ni vet att han tycker är gott.

  • Anonym (Lis)

    Annars kanske ni får ge gröt istället för välling, men jag misstänker att han druckit välling i samband med nattning, äta gröt är ju inte lika lugn och sövande aktivitet?🤪

  • Anonym (mamma C)

    Ge honom gröt istället. Han är ju stor, behöver inte nödvändigtvis flaskan längre. 

  • Ankan90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-02-01 09:34:52 följande:

    Låt honom äta främst vanlig mat. Om han behöver dricka så låt honom testa sugrör men antagligen får han lära sig dricka ur glas lite försiktigt, att någon vuxen håller i under tiden. Pipmugg är ju jättesmidigt så fortsätt testa det då och då med sånt ni vet att han tycker är gott.


    Kan man använda vanligt sugrör ? 


     

  • Ankan90
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-01 09:49:00 följande:

    Annars kanske ni får ge gröt istället för välling, men jag misstänker att han druckit välling i samband med nattning, äta gröt är ju inte lika lugn och sövande aktivitet?🤪


    Han har fått ersättning vid läggning tidigare sen tuttar på mig, jag ammar fortfarande. nu när han vägrar flaskan har de varit mest gröt innan läggning
  • Ankan90
    Anonym (mamma C) skrev 2024-02-01 14:22:35 följande:

    Ge honom gröt istället. Han är ju stor, behöver inte nödvändigtvis flaskan längre. 


    är mest orolig att han inte får tillräckligt med vätska 
    han äter mest vanlig mat nu när han vägrar flaskan och hans bajs är mera hårt så han får kämpa lite ibland. ( är så van med att de är lösare då han drack medt)


    han får
    gröt till frukost
    youghurt till mellanmål.
    Burkmat till lunch och försöker få i honom vatten men svårt
    lite majsvälling på eftermiddagen med sked så blir nästa som soppa. sen nått rån att tugga på.
    och ofrast gröt innan han lägger sig. 


    kan lägga till att han fortfarande ammar vilket blir när han ska somna på förmiddagen eller eftermiddag beror på om vi är ute på promenad eller inte. 
    sen tuttar han på natten och vaknar typ var annan- var tredje timme och vill tutta lite snabbt och somnar om.

  • Räkan77

    Burkmat innehåller ju mycket vatten, så han kanske inte blir törstig/har behov av mer vätska.

    Det är mest vid magsjuka som man behöver vara noga med extra vätska. Tycker han om gurka, majs, äppelmos, kiwi? Frukt och grönt innehåller ju mycket vätska.

  • Anonym (Lis)
    Ankan90 skrev 2024-02-01 15:45:40 följande:

    är mest orolig att han inte får tillräckligt med vätska 
    han äter mest vanlig mat nu när han vägrar flaskan och hans bajs är mera hårt så han får kämpa lite ibland. ( är så van med att de är lösare då han drack medt)


    han får
    gröt till frukost
    youghurt till mellanmål.
    Burkmat till lunch och försöker få i honom vatten men svårt
    lite majsvälling på eftermiddagen med sked så blir nästa som soppa. sen nått rån att tugga på.
    och ofrast gröt innan han lägger sig. 


    kan lägga till att han fortfarande ammar vilket blir när han ska somna på förmiddagen eller eftermiddag beror på om vi är ute på promenad eller inte. 
    sen tuttar han på natten och vaknar typ var annan- var tredje timme och vill tutta lite snabbt och somnar om.


    Ok, försök kanske få i honom lite vatten även vid frukost.
  • Anonym (Stina)

    Har du provat gunga barnet i famnen samtidigt som du matar? Fått göra det med mina i olika perioder, även ammat så. Yngsta nu 10 månader och funkar mata så. Har verkligen ingenting gått, då sockrar jag vällingen. Funkar inte en sked, en extra då. Gjort samma med äldre barnen, de har noll sockersug nån av dom efter de passerat ett år typ. Då funkade inte socker längre. Så du behöver ju inte vara orolig på så sätt. 

    Äter barnet dåligt o varit sjukt hade jag däremot bett bvc kolla järnstatus omgående (man måste ofta säga till om det specifikt). Du kan kolla själv, dra ner huden under ögat, insidan av huden ska vara klarröd, är det vitaktigt har barnet järnbrist. Då kan du säga det åt läkare så blir det enklare för dom. Järnbrist vanligt om barnet ammat länge, min yngsta fick det redan runt 5-6 mån och behövt tillskott. 

  • Anonym (Stina)

    Ser du ger majsvälling, det är för barn som är lös i magen. Man blir hård i magen av majsvälling. Prova byt till vanlig havre ellerfullkorn. Är dom hård i magen kan de ju krångla med maten av den orsaken.

  • Ankan90
    Räkan77 skrev 2024-02-01 15:53:13 följande:

    Burkmat innehåller ju mycket vatten, så han kanske inte blir törstig/har behov av mer vätska.

    Det är mest vid magsjuka som man behöver vara noga med extra vätska. Tycker han om gurka, majs, äppelmos, kiwi? Frukt och grönt innehåller ju mycket vätska.


    Aha okej, han gillar smothie som ja ger ibland men banan och äpple. 
  • Ankan90
    Anonym (Stina) skrev 2024-02-01 15:57:37 följande:

    Har du provat gunga barnet i famnen samtidigt som du matar? Fått göra det med mina i olika perioder, även ammat så. Yngsta nu 10 månader och funkar mata så. Har verkligen ingenting gått, då sockrar jag vällingen. Funkar inte en sked, en extra då. Gjort samma med äldre barnen, de har noll sockersug nån av dom efter de passerat ett år typ. Då funkade inte socker längre. Så du behöver ju inte vara orolig på så sätt. 

    Äter barnet dåligt o varit sjukt hade jag däremot bett bvc kolla järnstatus omgående (man måste ofta säga till om det specifikt). Du kan kolla själv, dra ner huden under ögat, insidan av huden ska vara klarröd, är det vitaktigt har barnet järnbrist. Då kan du säga det åt läkare så blir det enklare för dom. Järnbrist vanligt om barnet ammat länge, min yngsta fick det redan runt 5-6 mån och behövt tillskott. 


    Tror de är svårt att gunga och mata samtidigt. Han väger 11 kg så han är lite tung xD

    han äter bra när han får mat, är mest vätska som han är dålig med. han älskar gröt :) 
    men han får många tänder nu så de kliar i munnen på honom , han brukar gnugga och försöka bita skeden så matstunderna tar lite längre än vanligt. 


    han har 3 påväg där nere och 5 där uppe 

  • Ankan90
    Anonym (Stina) skrev 2024-02-01 15:59:47 följande:

    Ser du ger majsvälling, det är för barn som är lös i magen. Man blir hård i magen av majsvälling. Prova byt till vanlig havre ellerfullkorn. Är dom hård i magen kan de ju krångla med maten av den orsaken.


    Aha okej , då ska jag prova havre eller fullkorn. tack för tips
  • Anonym (Lis)
    Ankan90 skrev 2024-02-02 01:37:10 följande:

    Tror de är svårt att gunga och mata samtidigt. Han väger 11 kg så han är lite tung xD

    han äter bra när han får mat, är mest vätska som han är dålig med. han älskar gröt :) 
    men han får många tänder nu så de kliar i munnen på honom , han brukar gnugga och försöka bita skeden så matstunderna tar lite längre än vanligt. 


    han har 3 påväg där nere och 5 där uppe 


    Testa att göra egen yoghurt/isglass. Gott att bita på med tänderna.
    Finns nån kräm tror jag på apoteket man kan ha på en tandborste som de kan bita på som ska kyla lite när tänderna kliar.
Svar på tråden Min 10 månaders bebis vägrar flaskan ( har tagit den innan utan problem)