novalua skrev 2024-02-02 12:07:15 följande:
Tack snälla för dina råd. Ska se över kosten. De har inte återkopplat än då jag tog massor med prover, även EKG. Jag var blå om händerna och iskall när jag var där (och ofta annars) vet inte om det var därför, samt pulsen. De har säkert tagit D-vitamin också.
Ja, när jag för 1.5 år sen började utredas hade jag ätit väldigt mycket vitamintillskott under en kort tid så jag vet inte om det påverkade provsvaren då. Inget jag fortsatte med då det kändes fel att behandla utan att veta. Mina värden var såklart bra då men de tog aldrig ferritin. Varför jag varit så inne på järn själv är för jag blir och är så fruktansvärt andfådd. Jag är egentligen full av energi så det blir en stor kontrast. Jag äter allt, men kan må väldigt illa. Särskilt morgon och förmiddag, ibland kräks jag av illamående på morgonen. Blir alltid bättre mot kvällen. Men får riktiga kväljningar ofta när jag vaknar som ofta kan leda till att jag kräks därför har jag svårt att äta speciellt bra på fm.
Om du har råd så kan det vara läge att leta upp en läkare som arbetar med funktionell medicin. Men för att få en ordentlig utredning så är det en kostnad på 30-50 000. Jag har gjort det och det var det värt för inom den vanliga vården så gick det inte längre eftersom jag vägrade äta antidepressiva.
Om du inte vill eller har råd att gå den vägen så hade jag kollat på följande alterantiv inom kosten:
1. AIP (Jag gillar Karl Hulteens variant eller Cecilia Nisbet NIlsson - hennes bok "Den läkande maten" var och är min grundsten i kosten)
2. Paleo. Om du inte orkar gå all-in på AIP så är Paleo en bra väg in och bra början. Och vem vet. Det kanske räcker?
3. Om varken Paleo eller AIP hjälper så hade jag valt att prova Anna Hallens ACT/ALP.
Alternativ 1 och 2 har jag arbetat med de senaste 4 åren väldigt aktivt. När min kropp säger ifrån går jag tillbaka till strikt AIP och håller mig där 4-10 veckor. Med säger ifrån menar jag om jag svullnar, känner mig yr eller när min sköldkörtel säger ifrån. Övrig tid håller jag mig till Paleo. För min del räcker det så i nu läget. Hur det blir längre fram när klimakteriet slår till har jag ingen aning. Den dagen den sorgen!
Men i min kost finns det såklart inslag av ACT/ALP upplägg då den kosten "flätas" ihop med AIP och Paleo. Jag har dagar när jag bara äter grönsaker för att min kropp SKRIKER efter det och jag har dagar när jag kan äta två kycklingfileer till middag och en näve kokta morötter. Sen har jag dagar när jag äter "vanlligt" (vanligt för mig i alla fall) med kött sås och potäter. Jag är väldigt uppmärksam på vad kroppen säger ifrån om.
Något annat som är värt att testa är lymfmassage. När du har fått lite ordning på din kropp kan det vara värt att prova. Ditt lymfsystem kan det vara topp i och då behövs det hjälp att få igång. Jag går var 6:e till var 10:e vecka. Det är värt vartenda krona!
Efter en sådan massage får jag biverkningar, hur svåra beror på hur mycket problem jag har haft. De första gångerna satt jag på toa! Jag fick göra det stora besöket 10 gånger inom 6 timmar efter första lymfmassagen!! Andra gången då kissade jag till förbannelse. Det var knappt lönt att lämna toaletten!! Den tredje gången blev jag så trött att jag somnade kl 17 och sov till kl 8 på morgonen dagen efter. Min man blev orolig för mig då.
Numera blir jag bara lite trött och bäddar ner mig i soffan efter en lymfmassage. Men jag mår mycket bättre när jag går på dessa regelbundet än om jag avstår.
Med denna långa text försöker jag säga att det finns väldigt mycket som man kan göra själv för att må bättre. Det finns inga piller i världen som går upp mot att läka ut sina bekymmer på egen hand och kunna få må bra!