• Anonym (G)

Fonder

Hej
    Behöver sälja fonder. Har aldrig gjort detta innan. Jag vill gärna betala skatten direkt så det ej kommer som en smäll vid deklaration. 

Kan någon pedagogiskt förklara hur man betalar skatten ? Har frågat Skatteverket men fattar ej. Man ska använda en blankett men hur vet man vad man ska skriva?

• Svar på tråden Fonder
  • Anonym (Jupiter)

Jag tror inte ens det är möjligt.  Den typen av kontrolluppgifter skickar bankerna en gång per år = det kommer på deklarationen. 
    Du får väl i så fall räkna på kapitalvinst och skatt själv och swisha in på skattekontot?
    Eller håll i pengarna,  lägg dem nånstans med 4% ränta så tag du därifrån nästa år sen.

Om du har depå alltså,  har du ISK eller KF utlöses ingen skatt.

• Anonym (G)
    Anonym (Jupiter) skrev 2024-02-02 20:44:48 följande:

Jag tror inte ens det är möjligt.  Den typen av kontrolluppgifter skickar bankerna en gång per år = det kommer på deklarationen. 
    Du får väl i så fall räkna på kapitalvinst och skatt själv och swisha in på skattekontot?
    Eller håll i pengarna,  lägg dem nånstans med 4% ränta så tag du därifrån nästa år sen.

Om du har depå alltså,  har du ISK eller KF utlöses ingen skatt.

Tar jag summan * 30%? Allt är iprincip vinst då det vuxit från en mycket liten summa under mycket lång tid. 
  • Anonym (Jupiter)
    Anonym (G) skrev 2024-02-02 20:56:01 följande:
    Tar jag summan * 30%? Allt är iprincip vinst då det vuxit från en mycket liten summa under mycket lång tid. 
    I princip ja. Du kan läsa mer här.
    Fonder | Skatteverket

Du kan också söka på skatteverket, de har en jättebra funktion för att räkna ut total skatt. Du lägger in lön, andra inkomster och även vinsten på dina fonder och får ut prel skatt. Eller så ringer du dem, de är bra att snacka med!
Svar på tråden Fonder