• Anonym (f)

Kontakt med föredetta elev

Hej! jag känner att jag går sönder av mina tankar just nu och har ingen aning vart jag ska vända mig. 

jag har en pojkvän som också är min sambo. Vi har varit tillsammans i 6 år. vi är 25 år gamla.

han har jobbat som lärarvikarie i några år nu, på en högstadieskola. han har haft en klass i 3 år som tyckte om honom så mycket, han fick en väldigt speciell relation till den här klassen och även fast han inte var deras mentor så blev han som en extra mentor till dom. denna klass gick ut högstadiet i somras. Så det blev såklart känsligt för min sambo och klassen. (Årskurs 7-9 är det vi snackar, åldrarna 13-16) 
    i denna klass fanns en tjej som verkligen litade på min sambo. Hon pratade om alla sina problem med honom, hon hade lite tufft i skolan och med sitt privatliv och han fanns där för henne. Hennes föräldrar var så tacksamma för min sambo och gav han presenter inför alla lov osv. Så han hade en regelbunden kontakt med den här tjejen och hennes familj, i hans jobb som lärare. 

inget konstigt såklart. Man får sin favoritlärare som man känner att man kan prata med. Jag förstod att det blev som en syster-storebror relation eftersom det inte skiljer jättemånga år. 

innan jag skriver dit jag vill komma, så vill jag poängtera att min pojkvän är väldigt snäll, bryr sig om allt och alla, är väldigt omtänksam, har bra värderingar och moral, är väldigt ärlig (lite för ärlig ibland), och har alltid litat på honom till 100%. 

jag blev bedragen i mitt förra förhållande, så lite ärr har funnits kvar i mig men har aldrig varit svartsjuk under det här förhållandet för har alltid känt mig trygg. 

nu på senare tid har jag och min kille haft det lite svackigt. Och jag började drömma otrohetsdrömmar. Min svartsjuka kom från ingenstans, så jag frågade honom ?förresten, vilka snapar du med? vill typ se vilka du snapar dagligen med? 
    då säger han ?absolut. Men innan vill jag säga att jag snapar dagar med **** (denna tjej, hans föredetta elev),? han hade aldrig henne på snap under tiden hon var hans elev, men när hon slutade på skolan hade hon frågat om hans snap för hon såg honom som storebror och kände sig trygg att ha han att snacka med, då hon har mycket problem som sagt. 

så ja han visade snap. Och hon är ju högst upp på hans ?bästa vänner? lista. Han snapar knappt med folk så det är därför hon hamnar där. Och hon vill gärna skicka dagar, så han svarar. Inte mer än så. Ibland skriver hon i chatten om saker, speciellt när hon är ledsen, och han finns där för henne. Han visade chatten och inget konstigt vad jag kan se, låter verkligen som en kompis eller lillasyster-storebror relation när man läser deras konversation. Så det är inte så att han döljer deras konversation, han visade hela den. Men mina tankar börjar snurra. 

hon är 17 år. Han är hennes föredetta lärare. Hon är föredetta elev. Är detta konstigt? jag har konstiga tankar i mitt huvud som säger att han gillar henne, men inte kan erkänna det eftersom hon är så ung. eller att hon är kär i honom. Och det stör mig ändå att dom snapar varje dag och skickar streaks. han Har aldrig brytt sig om det liksom. Jag vet inte, hela grejen är konstig. Han förstår mig säger han, men att han aldrig aldrig skulle gå bakom min rygg eller vara otrogen. Att han heller aldrig skulle kunna dejta någon eller falla för någon i den åldern, att han helt enkelt bara ser henne som en lillasyster som han känner mycket för för att hon haft det tufft i skolan. Men jag övertänker. Undrar. Funderar. 

visst om han har henne på snap, men när de skickas varje dag tycker jag ändå att det känns lite konstigt? Eller? vet verkligen inte vem jag ska prata med. Förlåt för luddigt inlägg.

• Svar på tråden Kontakt med föredetta elev
  • Anonym (Tre)

Det beror på vilka glasögon man tittar med. Din sambo är jättesnäll säger du, då bryr han sig antagligen och detta är resultatet. Att han har kontakt med en fd elev.

Sen kan man sätta på sig riskglasögonen också, och tänka att det skulle kunna finnas ett litet intresse.

Hur du märkt någon skillnad i hans beteende mot dig? Ni har ju ändå varit tillsammans ett antal år så du borde känna honom rätt bra.

• Anonym (Lärare)

Det som är konstigt är att din sambo inte inser gränsen här, och den är att han inte ska vara någon slags storebror i hennes dåliga mående. Det ska hon ta med en professionell och sluta luta sig mot honom som en krycka! Det är destruktivt från hennes sida och hon kommer inte vidare i sitt mående så länge hon gör det.

• Anonym (Lärare)

Sedan vill jag varna dig också för att sätta frön i hans huvud... Ja, hon är bara 17 år och han ser henne garanterat bara som ett barn nu, men hon blir vuxen en dag också, och då mer lovlig än nu... Så sluta sätta griller i hans huvud som du egentligen inte vill att han ska ha där!

• Anonym (ja)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-02-03 09:25:55 följande:

Det som är konstigt är att din sambo inte inser gränsen här, och den är att han inte ska vara någon slags storebror i hennes dåliga mående. Det ska hon ta med en professionell och sluta luta sig mot honom som en krycka! Det är destruktivt från hennes sida och hon kommer inte vidare i sitt mående så länge hon gör det.

Håller med.

Att han fortsätter ha kontakt med henne och stöttar, om än oskyldigt, är inte professionellt. Det är gränslöst, då hon är i någon sorts beroendeställning till honom (dels eftersom han var lärare förut, dels för han är så pass mycket äldre. I den åldern är 8 år mycket). Han borde inte vara hennes "kompis" och det låter osunt att de pratar VARJE dag. Ok om hon hörde av sig med problem en gång i veckan.
    Men deras relation låter gränslös på ett obra sätt.

Mår hon så pass dåligt borde han hänvisa till psykolog. 

Känns inte OK. Lita på din magkänsla.
  • Tecum
    Anonym (ja) skrev 2024-02-03 09:30:43 följande:
    Håller med.

Att han fortsätter ha kontakt med henne och stöttar, om än oskyldigt, är inte professionellt. Det är gränslöst, då hon är i någon sorts beroendeställning till honom (dels eftersom han var lärare förut, dels för han är så pass mycket äldre. I den åldern är 8 år mycket). Han borde inte vara hennes "kompis" och det låter osunt att de pratar VARJE dag. Ok om hon hörde av sig med problem en gång i veckan.
    Men deras relation låter gränslös på ett obra sätt.

Mår hon så pass dåligt borde han hänvisa till psykolog. 

Känns inte OK. Lita på din magkänsla.
    Eftersom hon inte längre är elev är hon inte i beroendeställning annat än känslomässigt och det kan hon vara i vem som helst. Han är mer av mentor och storebror och vän, det är inte fel och något hon behöver. Enda problemet är TS´ svartsjuka som du underblåser enligt principen "män och kvinnor kan inte vara bara vänner".
  • Anonym (Miranda)

Gränslöst beteende. Han borde inte underhålla den relationen. 

En kille på 25 kan definitivt se en 17-åring som äldre än hon är. Jag skulle inte acceptera det varken för min egen del eller för flickans del. 

• Anonym (Mia)

Om ett år är hon myndig och då är ju det annorlunda.Men var inte så
    orolig ,det behöver inte vara något.

• Anonym (Eh)

Jag har ett ex som var högstadielärare, han var 12 år äldre än mig och dessutom hade han kontakt med en tjej och även två pojkar från sin gamla högstsdieklass genom facebook. Enligt mig är det perverst oavsett avsikten. Jag må vara inskränkt men jag gjorde slut.

• Anonym (A)

Låt oss lägga fram fakta.

Du och din kille är ihop.
    Din kille är inte ihop med någon annan än med dig.
    Din kille är inte pervers
    Du kan fritt läsa vad de skrivit och ser inget konstigt

Du behöver inte vara orolig.

Svar på tråden Kontakt med föredetta elev