• Anonym (Kappa)

Tvätta kappa som är 100% polyester i tvättmaskin?

Det sår att man inte ska tvätta i tvättmaskin men på väldigt låg temp då? Någon som prövat? Bild i tråden

• Svar på tråden Tvätta kappa som är 100% polyester i tvättmaskin?
  • Tink

Polyester som material är inga problem att tvätta i kallt vatten. Däremot kan plagget ha andra delar som inte tål vatten, exempelvis sömmar, foder eller färgning. Det kan också vara att själva väven skadas av tvättprocessen där plagget går runt, och får permanenta veck eller tappar strukturen. Det är kemtvätt som gäller för dessa plagg. Väldigt opraktiskt om jag får säga det själv.

• Anonym (U)

Beror på. Är det värt att chansa att kappan kanske blir förstörd? 

• Anonym (Chansa)

Mentvätt är så dyrt att det bara är att chansa på att det funkar. I de allra flesta fall är det inga problem. Det är ju inte så att kappan blir förstörd av att man går ute i skyfall.

• Anonym (Chansa)
    Anonym (Chansa) skrev 2024-02-03 14:31:43 följande:

Mentvätt är så dyrt att det bara är att chansa på att det funkar. I de allra flesta fall är det inga problem. Det är ju inte så att kappan blir förstörd av att man går ute i skyfall.

Kemtvätt är så dyrt ska det stå.
  • Anonym (Chansa)
    Anonym (Chansa) skrev 2024-02-03 14:32:42 följande:
    Kemtvätt är så dyrt ska det stå.
    Dessutom kan kemtvätten förstöra mer än om man gör det skonsamt själv.

Minns att mina föräldrar förstörde två mattor med kemtvätt. Om de istället tvättat dem själva i badkaret hade det sannolikt gått bra
    .
  • Sunflora

Jag brukar tvätta på handtvättsprogrammet och låta kläderna torka plant om det står att man inte ska tvätta i maskin. Det går nästan alltid bra. 

• Anonym (Kappa)
    Anonym (U) skrev 2024-02-03 14:22:55 följande:

Beror på. Är det värt att chansa att kappan kanske blir förstörd? 

Min favoritkappa men den var inte dyr. Ca 600:- och så hade jag presentkort så gick på typ 300:-. Jag testar ett kort och kallt program
  • Anonym (U)
    Anonym (Kappa) skrev 2024-02-03 15:02:50 följande:
    Min favoritkappa men den var inte dyr. Ca 600:- och så hade jag presentkort så gick på typ 300:-. Jag testar ett kort och kallt program
    Då kan det vara värt att chansa. 
Svar på tråden Tvätta kappa som är 100% polyester i tvättmaskin?